CFR Marfă. Istoria unei privatizări controversate

Data publicării:
CFR Marfa-MFAX-16

Doar trei companii s-au înscris în cursă pentru privatizarea CFR Marfă: Grup Feroviar Român, asocierea dintre Transferoviar Grup şi fondul de investiţii austriac Donau-Finanz şi compania americană OmniTRAX. Pentru că nu aveau actele în ordine, nu au reuşit să treacă în etapa următoare, iar procedura de privatizare a fost reluată. Nu înainte, însă, ca autorităţile să relaxeze condiţiile de participare, prin coborârea cifrei de afaceri de cinci ori. La a doua încercare, s-au înscris în competiţie aceleaşi trei companii, iar de data aceasta, ofertele le-au şi fost acceptate.

Surpriza a venit ulterior, când OmniTRAX au fost descalificată, iar pe ultima sută de metri consorţiul Transferoviar Grup şi Donau-Finanz s-a retras din competiţie. Astfel, CFR Marfă a rămas cu un singur ofertant: Grup Feroviar Român. Pe 20 iunie, acesta a fost declarat câştigător, cu o ofertă de 202 milioane de euro.

După mai multe ore, șapte ore, pot să vă anunț că a ieșit fumul alb”, anunța fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, în 20 iunie.

Preşedintele Traian Băsescu a criticat modul în care Guvernul a gestionat privatizarea.

Compania feroviară de marfă trebuie să fie privatizată cu ajutorul unui investitor strategic. În mintea mea, un investitor strategic ar fi fost Deutsche Bahn, French Railways, Austrian Railways, American Railways”, spunea Traian Băsescu în 16 iulie.

La scurt timp după aceea, Relu Fenechiu îşi pierdea funcţia de ministru, dupa ce a fost condamnat în primă instanță într-un dosar de corupție, iar interimatul era preluat de Victor Ponta. A urmat o lună şi jumătate în care premierul şi preşedintele şi-au pasat responsabilitatea privatizării, iar procedura a fost blocată.

Abia la jumătatea lunii august, Guvernul a publicat principalele condiţii din contract, iar actul a fost semnat pe 2 septembrie. Câştigătorul licitaţiei condiţiona însă plata banilor de avizul Consiliului Concurenţei.

Aviz care ar putea dura până la finalul anului. Totuşi, GFR a plătit 30 de milioane de euro din suma promisă, urmând ca plata finală să fie făcută astăzi.

Între timp, pierderile CFR Marfă se adâncesc. La finalul lunii septembrie, compania avea o gaură de aproape 140 de milioane de lei.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri