Video Producătorii de electrocasnice vor fi obligați să repare un produs stricat și să ofere clientului altul de înlocuire în acest timp

Data actualizării: Data publicării:
Home appliances. Set of household kitchen technics isolated on white background. E-commerce online internet store of appliances.
Europarlamentarii propun și extinderea perioadei de garanție cu un an, după ce produsul este reparat. Foto: Getty Images

O nouă decizie de la Parlamentul European: producătorii de electrocasnice vor fi obligați să ofere servicii de reparație și piese de schimb, ca sa nu mai fim tentați să aruncăm aparatele imediat cum se strică.

Alin Pricină și-a deshis acum 10 ani un atelier de reparație a electrocasnicelor în Capitală. Repară cuptoare electrice și cu microunde, dar și televizoare. Cel puțin 20 de bucureșteni îi trec pragul săptămânal.

Alin Pricină: „În ultima perioadă de timp, foarte multă lume preferă să repare, în loc să înlocuiască. E un preț mult mai avantajos de a-l repara, decât de a-l înlocui. Chiar și oamenii cu bani fac chestia asta”.

Această doamnă și-a adus la reparat cuptorul.

-„Sper să economisesc mai mult de jumătate din prețul aparatului”.

Alin Pricină: „Are dioda arsă, siguranța arsă, condensatorul ars. Toată reparația costă 100 de lei. În magazin un cuptor costă 400-450 de lei. Omul economisește 350 de lei”.

Și primește o garanție de 6 luni pentru lucrările făcute. Presiunile economice îi fac pe români mai chibzuiți. Așadar, procentul oamenilor care aleg să repare electrocasnicele stricate a crescut comparativ cu 2021, de la 6% la 15%.

-„Săptămâna trecută am reparat un televizor”.

Reporter: Cât va costat?

-„Vreo 250 de lei. Am economisit cam 70% din valoarea unui televizor nou”.

-„Cred că toată lumea merită o a doua șansă, inclusiv electrocasnicele”.

Așa gândesc și cei din Parlamentul European, care își doresc ca în loc să aruncăm aspiratoarele bicicletele, telefoanele mobile sau mașinile de spălat atunci când se strică, să le ducem la service, să le reparăm. Propunerea privind „dreptul la reparare” a fost votată marți, la Strasbourg.

Vlad Botoș, europarlamentar: „Vine să susțină consumatorii europeni, dându-le posibilitatea să-și repare produsele. Produsele sunt făcute în așa fel încât să nu poată fi deschise, demontate, pentru a schimba piese defecte, iar condițiile de cumpărare de multe ori cer ca produsele să nu fie deschise și reparate de altcineva, decât de producător sau de firma care le reprezintă. De aici ideea acestei propuneri”.

În plus, pe durata reparațiilor unui dispozitiv, producătorul trebuie să ne împrumute un altul de înlocuire. Eurodeputații propun și extinderea perioadei de garanție cu un an, după ce produsul este reparat. Mai mult, vor fi încurajate și „cafenelele de reparații”, adică locurile unde voluntarii își oferă serviciile de reparații.

Inițiativa a pornit de la un studiu potrivit căruia aproape 8 din 10 cetățeni europeni ar prefera să repare un bun decât să cumpere unul nou. În România, circa 70% dintre populație cumpără electrocasnice noi atunci când cele vechi se strică.

Editor : A.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri