Campania de propagandă desfăşurată de Rusia pe reţelele sociale înainte de prezidenţialele americane din 2016 a încercat să îi determine pe afroamericani să se abţină de la vot, iar după victoria lui Donald Trump a devenit ţintă procurorul special Robert Mueller, potrivit unor rapoarte comandate de Senatul SUA, relatează AFP citată de Agerpres.
Foto: Agerpres
Internet Research Agency (IRA), agenţie cu sediul la Sankt Petersburg şi considerată de justiţia americană ca o fermă de "troli" plătită de Kremlin, a căutat în timpul campaniei prezidenţiale să descurajeze segmente de populaţie în general apropiate de democraţi - precum tinerii, minorităţile etnice şi comunitatea LGBT (lesbiană, gay, bisexuală, transsexuală şi intersexuală) - să voteze, potrivit documentelor.
Agenţia a pus un accent deosebit pe alegătorii afroamericani, indică analiza cea mai completă până în prezent a miilor de mesaje şi publicaţii difuzate pe reţele sociale de IRA, între 2015 şi 2017, efectuată în comun de Universitatea Oxford şi specialişti de la Graphika în noile media.
Cum au fost păcăliți afroamericanii să nu voteze la alegerile din 2016
Un alt raport comandat de Senat a fost elaborat de societatea New Knowledge şi Universitatea Columbia în special.
IRA a creat astfel numeroase conturi sub false profiluri americane destinate comunităţii afroamericane. Unul dintre acestea, numit 'Blacktivist', trimitea mesaje negative despre candidata democrată Hillary Clinton, acuzată că este oportunistă, dornică numai să câştige voturi.
„Această campanie a vizat să convingă că modul cel mai bun de a ameliora cauza comunităţii afroamericane era boicotarea alegerilor şi concentrarea pe alte subiecte”, au scris autorii raportului.
În paralel, o parte a celor 3.841 de conturi de Facebook, Instagram, Twitter sau Youtube studiate a căutat să îi determine pe alegătorii albi apropiaţi republicanilor să participe la vot.
Iniţial, mesajele au susţinut tezele republicane - apărarea dreptului de a purta armă sau lupta împotriva imigraţiei - fără să citeze favoriţi. După ce candidatura lui Donald Trump a căpătat consistenţă, mesajele IRA i-au fost clar favorabile, potrivit acestui studiu.
5% dintre afroamericani nu au mai votat față de alegerile din 2012
Potrivit unui studiu al Pew Research Center, rata participării alegătorilor albi a crescut în 2016, în timp ce a minorităţii afroamericane, la 59,6%, s-a redus cu cinci puncte în raport cu 2012.
Mai mulţi angajaţi ai IRA, finanţată de oligarhul Evgheni Prigojin, au fost inculpaţi de justiţia americană pentru ingerinţă în alegerile din 2016.
Campania de propagandă a evoluat ulterior pentru a-şi găsi o nouă ţintă după victoria lui Donald Trump: procurorul special Robert Mueller, însărcinat să ancheteze asupra bănuielilor de înţelegere secretă între echipa de campanie a omului de afaceri republican şi Rusia, a informat luni seară cotidianul Washington Post.
Conturi alimentate de ruşi pe reţelele sociale au difuzat astfel mesaje în care se afirma că Robert Mueller este corupt, o postare pe Instagram mergând până la a pretinde că el a lucrat în trecut cu „grupuri islamiste radicale”.
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Informaţii suplimentare
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului- Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile)- Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos)- Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează- A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului- Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web- Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share)- Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc)- Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează.- Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.