40 de ani de la cel mai grav accident aviatic

Data actualizării: Data publicării:
Boeing_747-121,_Pan_American_World_Airways_-_Pan_Am_AN1399875
Foto: Wikipedia

Luni se împlinesc 40 de ani de la cel mai mare dezastru aerian din istorie. Pe 27 martie 1977, două avioane de pasageri, aparţinând companiilor KLM şi Pan American, s-au ciocnit pe pistă în timp ce se pregăteau să decoleze de pe aeroportul Los Rodeos din Tenerife. 583 de oameni au murit, iar ancheta a stabilit că principalul vinovat a fost pilotul KLM, care a început procedurile de decolare fără aprobarea turnului de control.

KLM_747_(7491686916)
Foto: Wikipedia

Explozia unei bombe la aeroportul Gran Canaria și amenințarea că există un al doilea dispozitiv explozibil au dus la decizia ca multe aeronave să fie deviate pe aeroportul Los Rodeos. Printre toate aceste aeronave se număra și zborul 4805 KLM și zborul 1736 Pan Am, cele două avioane implicate în accident.  

La aeroportul Los Rodeos, controlorii de trafic aerian au fost nevoiți să dispună parcarea multor avioane. De asemenea, în timp ce autoritățile așteptau redeschiderea aeroportului Gran Canaria, o ceață densă s-a lăsat peste aeroportul din Tenerife, reducând mult vizibilitatea. 

Boeing_747-121,_Pan_American_World_Airways_-_Pan_Am_AN1399875
Foto: Wikipedia

Când Gran Canaria s-a redeschis, ambele avioane au început manevrele de decolare. Ceața densă nu le-a permis piloților să vadă că se află față în față și nici controlorii de trafic aerian nu au putut vedea. Aeronavele se aflau una în fața celeilalte la o distanță de câteva sute de metri. Cele două aeronave s-au ciocnit, iar impactul a fost devastator. 

Deoarece accidentul s-a produs pe teritoriu spaniol, Spania a fost cea care a investigat condițiile producerii incidentului. Ancheta a arătat că atunci când pilotul KLM a început procedurile de decolare nu avea aprobarea de la turnul de control. Autoritățile au atras atenția că pilotul nu a acționat fără aprobare în mod intenționat, ci a crezut că poate decola din cauza unei neînțelegeri de comunicare între echipajul de zbor și turnul de control. 

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

KLM și-a asumat responsabilitatea pentru accident și rudele victimelor au primit despăgubiri. 

În urma acestui incident, membrii echipajului de zbor au fost încurajați să își chestioneze căpitanii atunci când cred că ceva nu este în ordine și căpitanii de zbor au fost instruiți să asculte echipajul și să ia decizii luând în considerare problemele ridicate de aceștia. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Dana Budeanu, omagiu emoționant pentru Delia Budeanu. Cum și-a luat rămas bun de la fosta soacră
Digi FM
Pepe, reacție după ce Raluca Pastramă l-a acuzat că s-a aliat cu avocatul Adrian Cuculiș și cu Ibrahim: „Mă...
Pro FM
Dua Lipa, în rochie de piele decupată până la șolduri pe ambele părți, combinată cu dresuri plasă și multă...
Film Now
Filmul cu fiul lui Jack Nicholson în distribuție, în cinematografe. Ce încasări a avut la box office-ul global
Adevarul
De ce aproape jumătate din moldoveni au votat anti-Europa: „E o victorie uriașă. Bătălia acum începe”
Newsweek
O nouă creștere de pensie propusă de Senat. Cine sunt cei 800.000 pensionari care beneficiază? Când?
Digi FM
Sabrina Ionescu, baschetbalistă de origine română, e campioană WNBA. S-a născut în California și e măritată...
Digi World
Doi doctori, total uimiți de ce au văzut la microscop pe mâini aparent curate: "Oh, asta e dezgustător!"
Digi Animal World
Un câine s-a cățărat în vârful Marii Piramide din Giza. Imaginile, surprinse de un bărbat care naviga cu...
Film Now
N-a apărut încă în cinema, dar e considerat de critici cel mai bun film al anului: "O adevărată epopee"
UTV
Cum i-au raspuns fetele de la Pebbles and TamTam Erikai Isac, dupa ce a recunoscut ca s-a inspirat din piesa...