Vladimir Putin a investit peste 11 milioane de euro în campanii de propagandă pentru a-l ajuta pe Igor Dodon să ajungă președinte

Igor Dodon și Vladimir Putin
Serviciul secret al Republicii Moldova a identificat numeroase „proiecte de propagandă” pe care Kremlinul le implementa sau intenționa să le implementeze pentru a-i influența pe alegătorii moldoveni cu cine să voteze la alegerile prezidențiale din toamna 2020. Sursă foto: Profimedia Images

Regimul condus de Vladimir Putin ar fi investit aproape 11,5 milioane de euro în operațiuni de manipulare, concepute să inunde mass-media și rețelele de socializare pe parcursul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale desfășurate toamna trecută în Republica Moldova, cu scopul de a-l face pe socialistul Igor Dodon să câștige un nou mandat de președinte, ceea ce nu s-a întâmplat, și pentru a-și consolida influența în Europa Centrală, dezvăluie ziarul german Bild, citat de publicația Ziarul de Gardă din Republica Moldova. 

Ancheta jurnalistului german Julian Röpcke, intitulată sugestiv „Cât de departe va merge Vladimir Putin pentru a obține un rezultat care îi este favorabil în viitoarele alegeri generale (din Germania) ?”, dezvăluie schemele de finanțare ale Rusiei pentru campania electorală prezidențială a liderului socialiștilor de la Chișinău, Igor Dodon, desfășurată în noiembrie 2020.

Ziarul german menționează că a intrat în posesia unor document intern al Ministerului federal al Afacerilor Interne, care evidențiază faptul că  „activitățile actuale” desfășurate de Federația Rusă reprezintă „o amenințare serioasă” la adresa securității din Germania. Anchetă dezvăluie scenariile autorităților de la Kremlin în susținerea lui Dodon și subliniază în același timp că Rusia „fură în prezent date sensibile pentru a desfășura „operațiuni de influență și campanii de dezinformare” înaintea alegerilor generale din 26 septembrie, care vor aduce aduce cu ele retragerea din politică a cancelarului Angela Merkel.

Documentul publicat de ziarul german provine dintr-o sursă externă și aparține
Serviciului de Informații și Securitate (SIS) din Republica Moldova. Acesta prezintă în detaliu devizul de cheltuieli suportate de Moscova pentru a-l ajuta pe Igor Dodon să câștige scrutinul prezidențial de la Chișinău.

11.453.074 milioane de euro, suma necesară pentru a-l face pe Igor Dodon noul președinte al Moldovei

Documentul prezentat în exclusive de ziarul german Bild cuantifică cheltuielile planificate ale Rusiei pentru a influența alegerile din Republica Moldova. În total, Kremlinul a investit 11,453 milioane de euro pentru realegerea lui Igor Dodon și pentru a-și consolida influența în Europa Centrală.

O sumă de patru milioane de euro a fost destinată ca mită pentru „candidații prietenoși” care trebuiau să implementeze politica Kremlinului în Republica Moldova după alegeri, 528.000 de mii de euro urmau să meargă la „proiecte media” de propagandă, iar 393.000 de mii de euro erau direcționați către observatorii electorali străini care trebuiau să afirme că alegerile prezidențiale de peste Prut au fost „curate”.

De asemenea, jumătate de milion de euro fuseseră alocați pentru „procesarea rezultatelor de către Comisia Electorală din Republica Moldova” , acesta fiind ultimul as din mânecă al Kremlinului, în cazul în care candidatul Igor Dodon era aproape să piardă alegerile. 

document-putin-623x740
Devizul de cheltuieli suportate de Moscova pentru campaniile de propagandă care erau menite să-l ajute pe candidatul Igor Dodon să fie reales în funcția de președinte al Republicii Modlova. Sursă foto: Bild.de

Modul în care Kremlinul poate fi creativ atunci când vine vorba de sabotarea alegerilor democratice

În iulie 2020, Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova a identificat numeroase „proiecte” pe care Moscova le implementa sau intenționa să le implementeze pentru a-i influența pe alegătorii moldoveni. 

Printre proiectele planificate de ruși ca să influențeze alegerile prezidențiale moldovene din noiembrie 2020 se numără proiectul „ADOLF”. Acesta consta în crearea unui personaj „pro-Moldova” și „pro-Maia Sandu”, care să aibă alura unui „anti-erou” pentru cetățenii moldoveni și care, cu „personalitatea sa scandaloasă anti-rusă”, ar fi mimat simpatia pentru tabăra pro-europeană. Personajul ar fi trebuit să manifeste discursul electoral al „extremei drepte”, criticând extrem de mult toți candidații, cu excepția Maiei Sandu, atât pe rețelele de socializare, cât și pe diferite canale TV.

Patru videoclipuri lunare, în care personajul „Adolf” se adresează socialiștilor și alegătorilor lor, urmau să fie produse pe parcursul a trei luni și distribuite pe mai multe pagini și grupuri de Facebook. De asemenea, simpatizanții pro-ruși ar fi trebuit să fie descriși de personaj drept  „bolnavi de coronavirus”, „negri” sau „pitici”. Scopul întregului demers propagandistic era crearea dezgustului pentru tabăra pro-europeană.

Pentru o astfel de punere în scenă, Moscova a dorit să ofere 10.000 de euro pe lună pentru actori, echipe de cameramani și costuri de producție. Actorul cu numele de cod „Adolf” urma să primească 1.000 de euro pentru acest lucru.

Un alt proiect planificat de serviciile secrete ale Moscovei cu scopul de a influența rezultatul alegerilor prezidențiale din Republica Moldova este „Proiectul plictisitor”. Acest proiect consta în faptul că protagonistul (agentul de propagandă) urma să desfășoare câte patru videoclipuri în fiecare lună pe rețelele de socializare, mai ales Facebook, scopul fiind ca acesta sa fie remarcat și invitat la talk-show-urile politice naționale.

Un actor „binecunoscut, pro-european”, „poate proprietar de club de noapte”, ar fi trebuit să pună la îndoială pe un ton moderat și politicos obiectivele partidelor pro-occidentale și să aducă în discuție contradicții din ce în ce mai mari.

„Personajul ar fi trebuit să critice toți politicienii, dar să se concentrează, în principal, pe Maia Sandu”, se arată în analiza SIS.

„Nu are rost să mergi la urne, deoarece niciunul dintre candidați nu își va ține promisiunile”, acesta trebuia să fie mesajul „pro europeanului” cumpărat. Rezultatul acestui proiect consta în descurajarea electoratului partidelor de dreapta unioniste de a merge la vot ca să voteze împotriva lui Igor Dodon în al doilea tur al alegerilor. Pentru acest proiect media au fost bugetați alți 10.000 de euro.

Propaganda prin aplicația Telegram

Un alt proiect de propagandă al Moscovei ar fi fost „Moldova spumoasă”. Scopul acestuia era producerea unui canal e Telegram foarte vizibil, care „cu un conținut de 80% știri adevărate și 20% știri false livrate” ar fi trebuit să zdruncine încrederea cetățenilor în politica moldovenească și astfel să îi influențeze să nu mai voteze sau să voteze în favoarea candidatului pro-rus. În timp ce canalul ar fi trebuit să transmită în continuare conținut critic pentru socialiștii în faza sa inițială de creștere a audienței, poziția politică ar fi trebuit să se schimbe apoi, livrând mesaje prin care să ceară un lider puternic care să poată scoate țara din criză.

Totodată, Telegramul urma să fie folosit și în proiectul „Moldova dependentă”, care prevedea folosirea unui canal separat de Telegram pentru a expune „canalele de Telegram populare pro-occidentale ca dependente politic și pentru a scoate la lumină adevăratele motive ale autorilor”. Pentru fiecare canal de Telegram, serviciul secret al Rusiei a planificat să angajeze câte un director, care să fie remunerat cu 1.000 de euro pe lună, și alți doi „jurnaliști”, care să fie remunerați, fiecare în parte, cu câte 400 de euro pe lună.

Propaganda Moscovei nu avea în plan să evite nici tiparul. Drept urmare, proiectul „Ziarul Zoo” trebuia să fie o nouă revistă săptămânală de satiră, care îi descrie pe toți cei opt candidați prezidențiali ca fiind niște animale. Revista ar fi trebuit să își bată joc de calitățile negative ale unor candidați și de calitățile pozitive ale altor candidați într-un mod absurd și ușor mod de înțeles.

Rușii au avut în plan să folosească și propaganda din vecinătate. Astfel, proiectul „Maidan”, numit după Piața Independenței din Kiev, era destinat recrutării a numeroși manifestanți anti-ruși din vestul Ucrainei cu puțin înainte de turul întâi al alegerilor prezidențiale din Republica Moldova și organizarea de excursii cu autobuzul la Chișinău pentru aceștia. Cu toate acestea, în ultimul moment, Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova a fost informat cu privire la „conspirații privind o eventuală lovitură de stat care urmează să aibă loc” pentru a genera artificial știri despre o lovitură de stat pro-occidentală planificată în Republica Moldova. Această mișcare ar fi trebuit să descurajeze puternic alegătorii pro-occidentali ca să se mai prezinte la urne, oferind, în consecință, avantaj electoral taberei pro-ruse.

Ancheta ziarului german mai evidențiază alte zece „proiecte” de propagandă, prin care Kremlinul a planificat acțiuni de influențare a electoratului din Republica Moldova. Printre acestea s-ar mai fi numărat mesajele politice transmise prin diverse canale cu tentă politică de pe YouTube sau amenințările cu bombă împotriva numărării voturilor, acolo unde candidatul susținut de Moscova era pe cale să piardă, care aveau ca scop evacuarea personalului din secția de votare pentru ca indivizi străini să pătrundă în secții și să schimbate buletinele de vot în favoarea lui Igor Dodon. 

„Unul din motive înfrângerii lui Igor Dodon în fața Maiei Sandu în alegerile prezidențiale din Republica Moldova a fost faptul că rușilor li s-au semnalat că sunt cunoscute planurile lor în detaliu, ceea ce a dus la anularea multor operațiuni planificate și deja începute de la Kremlin”, se mai precizează în ancheta ziarului german.

De asemenea, Bild mai scrie că, chiar dacă serviciile moldovenești au reușit să oprească în timp util unele dintre operațiunile de influență din vara și toamna anului 2020, ceea ce urma să fie experimentat în Republica Moldova ar putea reprezenta un plan pentru viitoarele alegeri federale din Germania.

„Imaginea pro-europenilor extremiști de dreapta din Republica Moldova ar putea fi înlocuită cu „fruntași ai unei dictaturi ecologice” în Germania, de exemplu, în scopul de a preveni un guvern critic la adresa Rusiei, din care să facă parte Partidului Verzilor”, mai scrie publicația germană.

Citește și: 
Miza bătăliei pentru secțiile de votare de la alegerile din 11 iulie din Republica Moldova

În replică, Partidul Socialiștilor din Republica Moldova (PSRM) condus de Igor Dodon, a reacționat virulent după ce cotidianul german Bild a publicat documente secrete ale Serviciului de Informații și Securitate de la Chișinău, calificând „drept calomnios” articolul publicației. PSRM Moldova a amenințat cu va da judecată atât publicația germană, cât și presa din Republica Moldova care va prelua articolul cu pricina în care sunt descrise detaliat operațiunile Kremlinului de manipulare, intoxicare și dezinformare a cetățenilor moldoveni.

Dezvăluirile intervin în plină campanie electorală pentru alegerile parlamentare anticipate din Republica Moldova, programate pentru data de 11 iulie, la care PSRM participă în cadrul unui bloc electoral comun cu Partidul Comuniştilor, al lui Vladimir Voronin.

Citește și: Republica Moldova alege, din nou, între Vest și Est. De votul din 11 iulie depinde planul de redresare aprobat de Comisia Europeană

Editor : Marco Badea

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate