Data publicării:
Calea Lactee vazuta de pe pamant
Astronomii chinezi au descoperit acceleratoare cosmice cu energie ultra-înaltă în Calea Lactee. Foto: Getty Images

Astronomii chinezi au descoperit o duzină de acceleratoare cosmice cu energie ultra-înaltă (UHE) în Calea Lactee. Această descoperire ar putea ajuta la dezvăluirea originii razelor cosmice, care a creat probleme oamenilor de știință timp de un secol, scrie agenția Xinhua.

Descoperirea au la bază datele obţinute cu ajutorul observatorului Large High Altitude Air Shower Observatory (LHAASO) din China, instalaţie aflată în curs de dezvoltare în Daocheng din provincia Sichuan, din sud-vestul Chinei. Rezultatele acestui studiu au fost publicate luni în jurnalul ştiinţific Nature.

Oamenii de știință, sub coordonarea Institutului pentru fizica energiilor înalte din cadrul Academiei de Ştiinţe din China, au ajuns la aceste concluzii după 11 luni de observaţii ştiinţifice, după ce au folosit jumătatea completă din instalaţia observatorului.

Cercetătorii au observat și fotoni cu energii ca depăşesc 1 peta electron volt (Pev), de o sută de ori mai mult decât recordul atins de orice accelerator creat de om pe Pământ. Astfel, a fost detectat un foton cu o energie de 1,4 Pev, cea mai mare valoare observată vreodată de oameni.

„Aceste descoperiri dau un nou înțeles datelor cunoscute despre Calea Lactee şi deschid o eră a astronomiei gamma UHE. Aceste observații ne vor determina să regândim mecanismul prin care particulele de mare energie sunt generate și propagate în Calea Lactee”, a declarat Cao Zhen, cercetător-şef în cadrul LHAASO. „De asemenea, aceste observaţii ne vor încuraja să explorăm fenomene cereşti mai violente şi procesele lor fizice, precum şi să testăm legile de bază ale fizicii în condiţii extreme”, a adăugat Cao. Prin intermediul astronomiei gamma UHE, misterul vechi de un secol al originii razelor cosmice ar putea fi rezolvat în curând, a mai spus Cao.

„Aceste descoperiri ne aduc mai aproape de înţelegerea originilor razelor cosmice cu energie ultra-înaltă'', a spus Karl Ziemelis, editor la Nature.

LHAASO a dezvăluit multe surse de acceleratoare cosmice Pev în Calea Lactee, toate acestea fiind candidaţe pentru a fi generatoare de raze cosmice UHE. Este un pas crucial pentru determinarea originii razelor cosmice, spune Chen Songzhan, LHAASO.

Fotonii cu energii care depăşesc 1 Pev au fost detectaţi într-o regiune foarte activă de formare a stelelor din constelaţia Cygnus, potrivit echipei de cercetători.

Editor : A.P.