Cercetătorii au descoperit care este cel mai însorit loc de pe Pământ. Radiația solară, la fel de puternică aici ca pe planeta Venus

Deșertul Atacama din Chile
Radiația solară care ajunge pe acest platou este la fel de ridicată ca cea de pe planeta Venus. Foto: Profimedia Images

Situat lângă coasta de vest a Americii de Sud la o altitudine de mai bine de 4.000 de metri, vastul platou Altiplano din deșertul Atacama, în apropiere de Munții Anzi, primește mai multă lumină de la Soare decât oricare alt loc de pe Pământ, scrie Washington Post. Platoul primește la fel de multă radiație solară ca planeta Venus.

Un studiu publicat recent în Buletinul Societății Meteorologice din America a înregistrat un record mondial al radiației solare (producția de energie luminoasă venită de la Soare către Pământ) în valoare de 2.177 de wați pe metru pătrat în Altiplano din Chile – al doilea cel mai extins platou de pe Pământ după Platoul Tibetan.

Valoarea atinsă este mult mai înaltă decât cantitatea de radiație care afectează cea mai înaltă parte a atmosferei, unde se înregistrează 1.360 de wați pe metru pătrat.

„Este de fapt radiația pe care o primești vara dacă stai sus pe Venus”, a spus autorul studiului, Raul Cordero, un climatolog de la Universitatea din Groningen. Comparația este una „incredibil” întrucât Venus este cu în jur de 28% mai aproape de Soare decât Pământul.

În medie, radianța solară din acest platou este în jur de 308 wați pe metru pătrat – oricum, cea mai mare valoare din lume. Cordero a spus că potențialul de energie solară din Altiplano este, în medie, de două ori mai mare decât în Europa Centrală și coasta de est a Statelor Unite.

deșert-atacama-chile
Potențialul de energie solară din Altiplano este, în medie, de două ori mai mare decât în Europa Centrală și coasta de est a Statelor Unite. Foto: Profimedia Images

„Dacă ești expus la pericolul unei radiații atât de înalte, trebuie să îți protejezi pielea”, a spus Cordero. „În această locație specifică, pentru oamenii care lucrează acolo... sunt conștienți că radiația era mare, dar acum știm și cât de mare.”

Deșertul Atacama este special din mai multe motive: este cel mai vechi deșert de pe Pământ, cel mai uscat loc în afară de poli și, posibil, locul din care se vede cel mai bine cerul nopții, scrie Live Science.

„Când radiația solară este transmisă prin atmosferă, ea este absorbită de vaporii de apă și împrăștiată de nori și aerosoli, a explicat Seiji Kato, un om de știință din domeniul meteorologiei de la NASA. „Însă. O locație la mare altitudine care este deasupra stratului de vapori de apă și are mai puțini nori și aerosoli inevitabil va primi mai multă lumină de la Soare.”

Un alt motiv pentru care Chile este atât de însorit se datorează locației sale geografice din emisfera sudică. Acest lucru este valabil în special vara, atunci când orbita Soarelui este mai apropiată de Soare, ajungând la un un punct numit periheliu în prima parte a lunii ianuarie, când radiația solară crește cu 7% față de emisfera nordică, potrivit studiului.