Cercetătorii suedezi susțin că au descoperit un organ necunoscut sub piele

Data actualizării: Data publicării:
Patrik ernfors institut karolinska nou organ
Patrik Ernfors, unul dintre cercetătorii de la Institutul Karolinka implicat în noua descoperire Foto: Karolinska Institute

Cercetătorii suedezi au identificat o rețea de celule specializate în receptarea și transmiterea durerii. Ar putea fi vorba, oare, despre un nou organ? Părerile nu sunt unanime în rândul oamenilor de știință.

Dacă ai călcat pe o piuneză, ai pus mâna pe ceva fierbinte sau ți-ai prins degetul în ușă, simți durere. Este o senzație dezagreabilă, dar și utilă totodată, pentru că ne ajută să prevenim pericolul.

Cercetătorii de la Institutul Karolinska din Stockholm (Suedia) susțin că au identificat un nou organ sub pielea mamiferelor, capabil să simtă și să transmită durerea. Dar nu e ca și cum ar fi vorba despre inimă sau plămâni. Acest nou organ seamănă mai degrabă cu o rețea amestecată de celule, inserată în țesutul subcutanat.

Cum se simte durerea?

Pentru a înțelege mai bine despre ce este vorba, să vedem cum funcționează circuitul senzațiilor în cazul durerii. Pielea conține celule specializate, denumite nociceptori, care au axonii (extensiile nervoase lungi) legați la măduva spinării, care, la rândul ei, transmite informația către creier.

Axonii celulelor sunt înconjurați de mielină, o substanță care „învelește” fibra pentru a o proteja și pentru a accelera semnalul nervos. Mielina este „fabricată” de celule specializate, denumite „celulele Schwann”. Ei bine, cercetătorii susțin acum că au descoperit un nou tip de celule Schwann. Spre deosebire de celelalte, acestea nu se limitează în a produce mielină, ci sunt capabile și să simtă direct durerea, la fel ca nociceptorii.

Pentru a-și verifica descoperirea, cercetătorii au făcut experimente pe șoareci ale căror celule Schwann fuseseră sensibilizate la lumină (optogenetică), pentru a le putea stimula artificial cu un laser.

Atunci când lumina era activată, șoarecii se comportau ca și cum le-ar fi fost rău, lingându-se sau agitându-și lăbuțele. Cercetătorii au dezactivat apoi celulele Schwann și au procedat la trei tipuri de stimulare dureroasă (frig, cald și înțepături). Și atunci au remarcat că numai durerea mecanică (înțepăturile) era diminuată, ceea ce sugerează că celulele respective nu sunt sensibile decât la acest tip de durere.

Câte organe are corpul uman?

Cercetătorii suedezi spun că acest ansamblu organizat de celule ar putea fi considerat drept un nou organ. Însă definiția organului este destul de laxă și nu există un consens în această privință printre cercetători.

În 2018, cercetătorii americani au susținut că au descoperit un organ denumit interstițiu, alcătuit din totalitatea țesuturilor interstițiale.

Iar în 2017, mezenterul, care „lipește” peretele intestinal de peretele abdominal, a fost prezentat ca fiind al 79-lea organ al corpului uman.

Indiferent dacă reprezintă sau nu un nou organ, rețeaua de celule descoperită de cercetătorii suedezi nu a primit încă un nume și, foarte important, nu se știe dacă există în realitate și la oameni.

În schimb, această descoperire, dacă se va dovedi valabilă și în cazul oamenilor, ar putea contribui la găsirea unor noi tratamente contra durerii.

Redactor: Luana Păvălucă