Sari la conținut

Cinci noi stele variabile, descoperite la Observatorul astronomic din Galați

Cinci noi stele variabile, dintre care una variabilă elipsoidală, în premieră pentru astronomia din România, au fost descoperite la Observatorul astronomic al Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi, se arată într-un comunicat transmis joi de instituţie.

Potrivit sursei citate, în urma reanalizării bazei de date a Observatorului Astronomic, din perioada octombrie 2016 - ianuarie 2017, s-a ajuns la un rezultat spectaculos: descoperirea a cinci noi stele variabile. Observaţiile astronomice care au dus la aceste descoperiri au fost realizate cu telescopul principal Ritchey-Chrétien f/8 al observatorului astronomic cu diametrul oglinzii principale de 400 mm şi camera CCD SBIG STL-6303E.

Descoperirea stelelor variabile Galaţi V6, Galaţi V10, Galaţi V11, Galaţi V12 şi Galaţi V13 a fost realizată de echipa formată din Ovidiu Tercu de la Secţia Planetariu/Observatorul Astronomic din cadrul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi şi Andrei-Marian Stoian - membru al Astroclubului „Călin Popovici” Galaţi.

Steaua Galaţi V6 este o stea variabilă elipsoidală rotativă (ELL) şi se găseşte în constelaţia Crater. Stelele variabile elipsoidale rotative sunt stele variabile extrinseci, mai puţin cunoscute, şi sunt sisteme binare apropiate cu componente elipsoidale, dar fără eclipse. În prezent se cunosc aproape 1.000 de stele variabile de tipul ELL. Descoperirea unei stele variabile elipsoidale rotative (ELL) reprezintă o premieră în astronomia din România.

Celelalte stele variabile descoperite (Galaţi V10 - V13) sunt de tipul EW (W Ursae Majoris) numite şi binare în contact. Stelele variabile de tip W Ursae Majoris sunt un sistem format din două stele care orbitează în jurul centrului comun de masă. Aceste stele ale sistemului binar au suprafeţele în contact şi se deformează reciproc, având forme elipsoidale datorită atracţiei gravitaţionale şi a rotaţiei rapide. În acelaşi timp, aceste stele se eclipsează reciproc, ceea ce face să existe o variaţie a strălucirii sistemului binar.

Toate datele ştiinţifice obţinute în urma analizei bazei de date a observatorului astronomic au fost raportate către Asociaţia Americană a Observatorilor de Stele Variabile (AAVSO - American Association of Variable Stars Observers), unde au fost incluse în baza de date internaţională a stelelor variabile, confirmându-se astfel descoperirea acestor stele variabile.

Până în acest moment au fost descoperite 12 stele variabile la Observatorul Astronomic al Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii Galaţi, din care trei stele variabile de tipul Delta Scuti, opt stele variabile binare eclipsante de tipul EW (W Ursae Majoris) şi o stea variabilă elipsoidală rotativă (ELL). Pentru descoperirea acestor stele variabile au fost efectuate 28 de nopţi de observaţii astronomice (survey fotometric) în următoarele perioade de timp: iulie - noiembrie 2012, octombrie - noiembrie 2014 şi octombrie 2016.

Sursa: Agerpres