O bucată din scoarța Pământului lipsește. După mai bine de 100 de ani, geologii au reușit să afle în sfârșit de ce

Straturi de rocă vizibile în Marele Canion
Straturi de rocă vizibile în Marele Canion. Foto: Profimedia

O bucată mare din scoarța terestră lipsește, iar oamenii de știință au descoperit abia după 100 de ani motivul. „Marea Neconformitate”, cum este numit fenomenul, se referă la plăci mari din scoarța terestră care lipseau din datele geologice, relatează The Independent.

Noi dovezi au dezvăluit acum că dispariția acestor plăci ar putea fi cauzată de eroziunea glaciară severă care a avut loc într-o perioadă cunoscută sub numele de „Pământul - bulgăre de zăpadă”, când aproape întreaga planetă era acoperită cu gheață.

Rezultatul este un decalaj în ordinea sedimentară, care apare atunci când vârsta rocilor se schimbă brusc din cauza eroziunii rocii anterioare, care este apoi înlocuită cu rocă mai tânără.

Fenomenul a fost observat în 1869 în Marele Canion din Arizona. Experții au remarcat că vârsta rocilor s-a schimbat brusc și au descoperit că un fenomen similar a fost înregistrat în mai multe locuri din lume, de unde și numele de „Marea Neconformitate”.

Autorii unui nou studiu au putut calcula că o medie globală de 3-5 kilometri de rocă a dispărut din cauza eroziunii glaciare.

Autorul principal al studiului, dr. Brenhin Keller de la Centrul de geocronologie Berkeley, a explicat că amploarea pierderilor de rocă este uriașă. El și colegii săi estimează că lipsesc un miliard de kilometri cubi de material pre-cambrian.

Teoria lor sugerează că a avut loc o eroziune mult mai puternică înainte de începutul erei fanerozoice decât credeau experții până acum și au prezentat dovezi care arată că cristalele din acea epocă au izotopi de hafniu și oxigen.

Aceștia sunt în concordanță cu eroziunea din roca veche, expusă la temperaturi scăzute. Teoria lor sugerează, de asemenea, că acesta este motivul pentru care există multe cratere de asteroizi vechi de mai puțin de 700 de milioane de ani și doar două mai vechi decât atât.