Oamenii care au primit un premiu de 3 milioane de dolari pentru o fotografie

gaura neagra1

Echipa de cercetători care a realizat prima imagine a unei găuri negre, publicată în aprilie anul acesta, a primit un premiu în valoare de 3 milioane de dolari din partea Fundației Breakthrough, sponsorizată de miliardari precum Mark Zuckerberg și Yuri Milner, potrivit The Guardian, citat de Mediafax.

Imaginea găurii negre din galaxia M87 a fost dată publicității pe 10 aprilie. Gaura neagră, descrisă de astronomi drept „un monstru”, are un diametru de aproximativ 40 de miliarde de kilometri - de trei milioane de ori mai mare decât al Pământului - și este situată la o distanță de 500 de milioane de ani lumină.

Imaginea a fost realizată cu ajutorul unei rețele de opt telescoape situate pe patru continente, Event Horizon Telescope, de o echipă formată din 347 de cercetători.

Fiecare dintre aceștia va primi astfel un cec în valoare de 8.600 de dolari din partea Fundației Breakthrough.

Detaliile despre respectiva imagine, o premieră în astronomie, au fost publicate în aprilie în Astrophysical Journal Letters, iar profesorul Heino Falcke, de la Universitatea Radboud din Olanda, care a propus acest experiment, a declarat la momentul respectiv pentru BBC News că această gaură neagră a fost descoperită într-o galaxie numită M87.

Ceea ce vedem este mai mare decât tot Sistemul nostru solar”, a explicat acesta. „Are o masă de 6,5 miliarde de ori mai mare decât a Soarelui și este una dintre cele mai mari găuri negre despre care credem că există. Este un monstru absolut, campionul de categorie grea în rândul găurilor negre din Univers”, a mai spus acesta.

Imaginea arată „un inel de foc” foarte strălucitor, după cum a descris-o Falcke, înconjurând o gaură neagră perfect circulară.

În spatele acestei fotografii se află și o tânără de nici 30 de ani. Katie Bouman este persoana care a dezvoltat algoritmul prin care omenirea a avut acces la prima fotografie a unei găuri negre.

Absolventă a celebrei Universităţi MIT, ea a început să lucreze încă de acum trei ani la sistemul prin care câteva supercalculatoare au procesat nu mai puţin de 5 milioane de gigabytes de informaţie pentru a oferi deja celebra fotografie.

Editor web: Monica Bonea