Ce s-a ales de Metavers, ideea cu care Zuckerberg își propunea să revoluționeze lumea virtuală

Data publicării:
Meta Release Quest Pro Headset And New Features
Sursa foto: Profimedia Images

Până să se vorbească de inteligență artificială, ChatGPT și altele, lumea digitală era fascinată de planurile lui Mark Zuckerberg de a revoluționa tehnologia cu ajutorul Metaversului, un sistem care promitea să schimbe tot ce se știa despre mediul virtual. Metavers își propunea o lume nouă, una care părea SF la prima vedere și care a atras o perioadă investiții majore. Realitatea e, însă, că nu s-au făcut mari progrese în această direcție. Iar șeful Meta pare, pe bună dreptate, un pic derutat. 

Zuckerberg promitea că va construi un sistem de tip meta-vers, în care realul și virtualul se vor îmbina într-o viziune SF, care deja este folosită în jocurile video.

„Vă puteți gândi la ‘metavers’ ca la un internet întrupat în care, în loc să te uiți doar la conținut, faceți parte din el”, declara șeful Meta cu ceva ani în urmă. 

Declarațiile, extrem de optimiste, au atras inevitabil și investiții. Meta, fosta rețea Facebook, a investit milioane de dolari în departamentele care dezvoltau sisteme de realitate virtuală și augmentată și s-au înființat divizii speciale în acest scop. 

Mai mult, Zuckerberg a dezvoltat echipamente hardware precum dispozitivele Oculos VR și a lucrat la ochelari de realitate augmentată și alte tehnologii din domeniu. Compania a cumpărat de asemenea o multitudine de studiouri de jocuri VR, printre care BigBox VR, având aproximativ 10.000 de angajați care lucrează la proiecte de realitate virtuală. 

„Cred că ‘metaversul’ va fi succesorul internetului mobil și crearea acestei echipe este următorul pas în călătoria noastră de a ajuta la construirea sa”, spunea Zuckerberg.  A vrut să fie sigur că nu pierde trenul Metavers, dar realitatea ultimilor ani arată că tehnologiile s-au dezvoltat rapid spre alte zone, cum ar fi inteligența artificială. La orizont nu prea se mai zărește nimic legat de Metavers.

Metavers, nimic mai mult decât o idee măreață?

Zvonurile referitoare la un posibil eșec al proiectului lui Zuckerberg au început să apară încă de la începutul anului. Acestea l-au forțat pe șeful Meta să iasă public să-și liniștească investitorii.

"Există un narativ potrivit căruia nu ne mai concentrăm pe dezvoltarea metaversului. Vreau să spun răspicat că nu e adevărat", declara acesta în luna aprilie, potrivit BBC.

Compania se pregătește și pentru evenimentul anual dedicat realității virtuale, denumit Meta Connect. E o șansă pentru Zuckerberg să-și explice mai bine planurile și să spună, poate, de ce a decis să pună la treabă pentru alte direcții de dezvoltare o companie profitabilă pe segmentul său. Direcții de dezvoltare care se dovedesc neprofitabile, după cum o arată chiar cifrele.

Reality Labs - care, după cum sugerează și numele, este divizia de realitate virtuală și augmentată a Meta - a pierdut 21 de miliarde de dolari de anul trecut. O parte din pierderi reflectă investițiile pe termen lung. Meta nu se aștepta la randamente pe termen scurt, dar ceea ce este îngrijorător pentru companie este faptul că, până acum, există foarte puține dovezi că acest pariu se va dovedi câștigător.

Horizon Worlds, un joc publicat de Meta și care se apropie de ideea de metavers, ar putea fi anulat.  Utilizatorii, sub formă de avatar-uri, se pot plimba în diferite medii - cafenele, cluburi de comedie, cluburi de noapte, terenuri de baschet - pentru a interacționa și a se juca.  Meta susține că acest joc are 300.000 de utilizatori lunari: o cifră infimă, în comparație cu miliardele de utilizatori de pe Facebook și Instagram.

Cei care au încercat jocul s-au declarat dezamăgiți și au postat recenzii negative, considerându-l prea puțin distractiv și menționând grafica învechită, similară cu tehnologiile folosite de Nintendo în 2006. 

Un pariu pierdut

Nici căștile de realitate virtuală, produse de Meta, n-au avut vânzări impresionante. Meta a vândut cam 20 de milioane de unități, iar modelul Quest 2 a fost primit destul de bine. Dar sunt alte console de gaming care se descurcă mult mai bine, chiar dacă cele două produse nu fac parte, din punct de vedere tehnic, din aceeași categorie.

Sony, spre exemplu, susține că a vândut 50 de milioane de console PlayStation 5.

Zuckerberg și-a propus să revoluționeze modul în care oamenii muncesc, trăiesc și se conectează în spațiul virtual. Deocamdată, pare un pariu pierdut, iar investitorii îl trag, pe bună dreptate, la răspundere. În iulie, la o întâlnire cu Zuckerberg, unul dintre investitotori i-a cerut șefului Meta să explice de ce a cheltuit atâția bani. "Fă-ne să înțelegem", a spus acesta.

Zuckerberg a răspuns că înțelege aceste frustrări și a recunoscut că nu poate garanta că a avut pe deplin dreptate atunci când a venit cu ideea de metavers, dar a adăugat că e de părere, totuși, că e direcția în care lumea trebuie să meargă. 

Meta nu renunță, deocamdată, complet la acest proiect. Cifrele arată pierderi pe aproape toate planurile, dar Mark Zuckerberg vrea să-și mai acorde o șansă. 

Editor : Ciprian Ioana

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri