Sari la conținut

Experiment cu un simulator performant: Alcoolul nu este compatibil cu șofatul

Imaginile au fost filmate pentru o campanie împotriva consumului de alcool la volan. Ceea ce au făcut, însă, personajele clipului se întâmplă din păcate în fiecare zi, în viaţa reală. Un om moare odată la două zile şi trei sunt grav răniţi în fiecare zi pentru că un şofer, motociclist sau biciclist bea înainte să plece la drum.

Cu ajutorul unui simulator performant, am încercat să aflăm ce simte şi mai ales ce vede un şofer care se urcă la volan după ce consumă băuturi alcoolice. Prima dată am setat computerul să redea drumul pe care îl vede un om care consumă câteva pahare cu vin. Adică o alcoolemie de 0,5 la mie.

Parcă se învârte totul. Este exact senzaţia pe care o are un om care a consumat acele pahare de vin şi apoi s-a urcat la volan. Asta se întâmplă la 0,5 la mie”, transmite corespondentul Digi24 Bogdan Ocnaru.

Am continuat experimentul, dar am crescut alcoolemia din sânge la 1. La această valoare, un om normal abia dacă reuşeşte să stea în picioare. Nici la volan nu-i e mai bine.

Accident. Nu mai e deloc clar ceea ce văd afară. M-am urcat pe bordură. Am făcut accident după mai puţin de un kilometru”, transmite corespondentul Digi24 Bogdan Ocnaru.

Titi Aur: De când se întâmplă ceva în faţă până când am pus frână, trec o secundă şi jumătate. Când eşti obosit, sub influența unor medicamente sau a alcoolului, timpul de reacţie creşte de la 1,5 secunde până la 2, 3, 4, 5, infinit. Adică nu mai reacţionezi deloc. Dacă ne gândim că într-o secundă la 100 de km/h facem 27 de metri, dacă creştem timpul de reacţie cu încă 0,5 secunde, înseamnă că vom mai parcurge 10-15 metri mai mult decât dacă am fi fost în stare normală.

Ca să ne convingem că simulatorul nu e defect, am setat alcoolemia la zero şi am pornit. Maşina a răspuns la comenzi, cu viteza legală am parcurs întreg traseul fără nicio problemă.

Autorităţile din întreaga lume se confruntă cu aceeaşi problemă. Această fotografie, spre exemplu, a fost realizată de autorităţile din Marea Britanie. Şoferii sunt întrebaţi cine vor să-i conducă acasă, bineînţeles după ce au consumat alcool. Pot să aleagă între un taxi, o maşină de poliţie, o ambulanţă sau o maşină mortuară.

În România luna sărbătorilor de iarna este cea în care poliţiştii suspendă cele mai multe permise de conducere. Anul trecut au fost 1040. În acest an vor fi, probabil, mai multe. Până acum au fost aproape 100 în fiecare zi.