Protecția consumatorilor: e blatul mai mic la pizza, amendă 40.000 de lei. Cântărirea produselor se face după gătire, nu înainte

Ionuț Tudorică Data publicării:
pizza mica
Prinse cu ocaua mică, restaurantele pot plăti amenzi de până la 50.000 de lei. Foto. Profimedia

Comisarii de la Protecția Consumatorilor au consiliat antreprenorii din HReCa la Iași după un model, folosit și la Brașov. Le-au povestit că au dat amenzi foarte mari pentru "ocaua mică". Spun că au găsit pizza vândută la 32 de centimetri, iar după o reclamație n-a fost așa și au dat amendaă de 40.000 de lei.  Tot la capitolul mâncare s-au adus în discuție și alte probleme, frecvent, întâlnite în bucătării, cum ar fi cântărirea produsului înainte de gătire, nu după.

Industria HoReCa din Iași a fost chemată ieri la o întâlnire cu comisarii de la Protecția Consumatorilor pentru a afla care mai sunt vulnerabilitățile descoperite frecvent de autorități, dar și cum pot fi ele remediate din mers, scrie Ziarul de Iași.

Comisarii de la Protecția Consumatorilor au trecut în revistă și care sunt obligațiile pe care le au echipele de control, la intrarea în unitate. Înainte de toate, spun ei, comisarii trebuie să se legitimeze, iar mai apoi să-și consemneze prezența în Registrul unic de control. Neprezentarea acestui registru, vă poate aduce sancțiuni usturătoare, atrag atenția reprezentanții ANPC.

Totodată, s-a vorbit și despre obligația deținerii unui cântar în restaurante sau cofetării, care trebuie să fie însoțit de un buletin de verificare metrologică anuală. În caz contrar, comisarii le amintesc operatorilor că, astfel, le pot închide bucătăriile.

”Când e congelat, produsul de patiserie are un gramaj, când îl gătiți o să vedeți că are alt gramaj, mai mic. I-am învățat pe toți cei care pregătesc aceste produse să cântărească produsul după coacere, nu înainte. Pentru că am avut sancțiuni și de 50.000 de lei. Foarte mari. La fel și la pizza. Spunem că are 32 de centimetri. Am avut reclamații în sensul ăsta și e absurd să dai o amendă de 40.000 de lei din cauza asta, dar dacă reclamația se confirmă, asta e. Am dat!”, a mai avertizat șeful Protecției Consumatorilor Iași, Constantin Onofrei. Tot la capitolul mâncare s-au adus în discuție și alte probleme, frecvent, întâlnite în bucătării, la prepararea ciorbelor. ”Dacă tot suntem la ciorbe, cred că mult mai important este să fie carnea în ciorbă. Nu o doar o bază! Și separate trei tipuri de carne. Sunt sancțiuni de 50.000 de lei”, a mai susținut Onofrei.

La fel de importante sunt și informațiile despre alergeni din meniuri, dar și cele privind etichetarea produsului alimentar, după cum au mai atras atenția comisarii. Etichetarea trebuie păstrată pentru a putea demonstra valabilitatea și condițiile de depozitare ale produselor. Iar pentru cei care folosesc sintagme ca: ”produs tradițonal” sau ”produs de casă” acestea trebuie însoțite de atestate, altfel riscă amenzi uriașe. La fel de riscante sunt și expresiile precum ”cel mai bun, cel mai mare, cel mai ieftin, cel mai sănătos”, fără a fi însoțite de dovezi în acest sens.

Au fost "consultări" și pe zonele turistiuce din Brașov. "Înainte de 1 mai venim în control"

În perioada 23 - 30 aprilie, Protecţia Consumatorilor va face controale în Braşov, Poiana Braşov, Bran, Moieciu și Predeal. Comisarii s-au întâlnit azi cu reprezentanţi din HoReCa Brașov pentru a-i consilia în vederea pregătirii minivacanţei de Paşte. "În prima fază, ne-am propus consilierea agenţilor economici. Ei au dreptul acum - dar şi în timpul anului - să solicite un control voluntar, ne deplasăm la faţa locului şi, în cazul în care constatăm nereguli, dispunem măsuri fără să sancţionăm. Dacă prin aceste nereguli se pun în pericol viaţa şi sănătatea consumatorilor, atunci şi sancţionăm, dar dacă neregulile sunt mai mici, vom dispune doar măsuri în acord cu operatorii economici. În a doua etapă, în perioada 23 - 30 aprilie, vom efectua controale în Braşov, Poiana Braşov, Bran, Moieciu, Predeal. Atunci vom verifica şi vom aplica şi sancţiuni în ce priveşte respectarea legislaţiei din domeniul protecţiei consumatorilor", a precizat, după întâlnire, Csaba Onica, şeful Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Braşov.