Cât trebuie să dormim pentru a fi sănătoși

bebe somn

Somnul se împarte în cinci stadii. Primele două se numesc stadii non-rem.

Stadiile 1 şi 2 sunt considerate un fel de stadii de umplutură, nu se întâmplă mare lucru din punct de vedere al proceselor care au loc în organism, nu se întâmplă lucruri fantastice”, a explicat Oana Deleanu, medic primar pneumolog.

În primele stadii ale somnului putem fi treziţi cu uşurinţă de orice zgomot sau miros. Apoi alunecăm spre somnul mai profund. Stadiile 3 şi 4 se mai numesc stadii delta, iar ultima fază a somnului poartă denumirea de stadiul rem.

Din stadiul 3 încolo, în somnul delta şi în somnul rem se întâmplă toate aceste procese de regenerare celulară, de reînnoire neuronală, de realizare a sinapselor neuronale, de sinteză proteică, toate lucrurile pentru care somnul este benefic”, a mai spus medicul Oana Deleanu.

Iar uşor-uşor ajungem la stadiul cel mai important al somnului.

Cel mai important este somnul rem, somnul acesta odihnitor durează în mod normal între 15 şi 25 la sută din noapte, deci până la un sfert din noapte. Ceea ce e foarte important e că somnul rem apare în cantitate mai mare în a două parte a nopţii”, a mai afirmat medicul primar pneumolog.

Fiecare perioadă de somn de noapte se termină cu o fază rem când visăm, noi spunem că visăm toată noaptea. O perioadă rem durează între 15-20 de minute”, a completat Anca Boalca, psiholog clinician.

A doua parte a nopţii este esenţială pentru a vă simţi odihniţi dimineaţă.

Fiecare ciclu de somn e constituit din 2 faze: faza rem şi non rem, durata unui ciclu e variabilă. Între 60 şi 90 de minute. Şi având în vedere că durata somnului e constituită din 4-5 cicluri prin metoda matematică putem să stabilim care e durata intervalului de somn normal. Şi atunci având minim 4 cicluri cu 60 de minute ciclul, înseamnă 240 de minute cel mai puţin şi cel mai mult 5 ori 90 de minute înseamnând 450 de minute”, a explicat Veronica Surlea, medic primar pneumolog.

Un adult obişnuit este construit pentru a dormi între patru şi opt ore. Totul este ca fiecare să-şi descopere bioritmul şi să încerce să aibă ore regulate de somn.

Napoleon era cunoscut pentru că avea nevoie de numai 4 ore de somn. Albert Einstein, însă, dormea 12 ore! Oamenii de ştiinţă dau în aceste cazuri vina pe genetică. Extremele sunt însă destul de rare, iar medicii atrag atenţia să nu abuzăm de odihnă!

Studiile au demonstat că tot ce depăşeşte opt ore de somn nu mai înseamnă un somn odihnitor, pentru că nu se mai ating acele faze şi acele stadii ale somnului şi dacă nu ajungem la un stadiu de somn profund desfăşurarea unui somn numai cu stadii de somn superficial nu duc la senzaţia că m-am odihnit, că mă simt bine, că m-am relaxat şi am putere de muncă”, a avertizat doctorul Veronica Surlea.

Iarna însă, atunci când soarele apune mai devreme şi răsare mai târziu vom simţi nevoia să dormim mai mult, pentru că somnul este influenţat de o glandă care se află la nivel cerebral şi este influenţată strict de lumina solară. Pe parcursul vieţii, necesarul de somn al unui om scade. Dacă un bebeluş are nevoie de 16 ore de somn, un adolescent de 10-12, unui bătrân îi sunt suficiente cam 5. Mulţi dintre adulţi se plâng însă că deşi sunt obosiţi nu pot dormi. Dar asta nu înseamnă că au insomnii.

Putem să vorbim despre insomnii atunci când, conform definiţiilor, acest lucru se întâmplă de cel puţin trei ori pe săptămână, 2-3 luni de zile consecutiv, afectând calitatea vieţii. Deci diagnsoticul de insomnie nu se pune chiar atât de uşor, deşi jumătate din populaţie are probleme cu somnul noaptea”, a susţinut Oana Deleanu, medic primar pneumolog.

O noapte albă poate duce la o scădere dramatică a performanţelor intelectuale, care pot fi comparabile cu cele unei persoane cu alcoolemie de 0.5. Adică efectul a două pahare de vin. De ce nu putem dormi deşi suntem obosiţi? Sau de ce nu mai adormim dacă ne trezim în toiul nopţii? Medicii dau vina pe stres.

Unul din principalele sloganuri ale celor care vorbesc despre igienă somnului este în momentul în care mergem în pat şi vrem să dormim e să lăsăm toate problemele de-o parte, să fim relaxaţi. Nu se recomandă nici a avea televizor în dormitor, nu se recomandă nici calculator, nu se recomandă să adormim cu zgomot în cameră, la o temperatură prea înaltă sau prea joasă”, a sfătuit Oana Deleanu.

Un criteriu foarte important pentru a stabili dacă somnul dumneavoastră este suficient este ora la care sună ceasul. Dacă va treziţi cu câteva minunte înainte ca acesta să sune, atunci organismul este odihnit.

Dacă nu îl auziţi, asta înseamnă că aţi dormit prea puţin şi în loc să fiţi în starea de veghe care se instalează în mod automat dimineaţa, sunteţi într-o stare de somn profund. Cel mai important sfat al medicilor este însă ca atunci când adormiţi să lăsaţi grijile deoparte pentru a vă odihni cât mai bine.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate