Cercetătorii au aflat de ce ne îngrășăm după dietele tip „yo-yo”

salata dieta slabit
FOTO: Gulliver/ Getty Images

Oamenii de știință care studiază efectul dietelor tip „yo-yo” susțin că tendința oamenilor de a pune la loc, într-un timp foarte scurt, kilogramele eliminate după un regim de slăbit de scurtă durată poate fi cauzată de schimbările apărute în cadrul microbiomului intestinal, acele trilioane de microorganisme care trăiesc în tractul digestiv, informează Reuters.

salata dieta slabit
FOTO: Gulliver/ Getty Images

Cercetătorii au descoperit, în cadrul testelor de laborator, că schimbările produse în microbiomul intestinal al unui organism obez în perioada în care acesta pierde din greutate pot persista luni în șir, acest lucru contribuind la accelerarea îngrășării după încheierea dietei. Fenomenul ar putea explica de ce atât de multe persoane eșuează în încercarea de a-și menține greutatea dorită în urma unui regim de slăbit — și ajung chiar la o greutate mai mare decât cea inițială, potrivit Agerpres.

Eran Segal și Eran Elinav de la Institutul de Științe Weizmann din Israel au declarat că, deși au fost realizate progrese semnificative în ceea ce privește studiul obezității și al cauzelor acesteia, îngrășarea recurentă este puțin înțeleasă. „Oamenii încep diete și continuă să eșueze. Este o problemă foarte des întâlnită. Până la 50% dintre persoanele obeze prezintă acest model recurent”, a declarat Segal pentru sursa citată.

În încercarea de a afla motivul pentru care acest lucru se întâmplă, Segal și Elinav au realizat experimente pe șoareci de laborator pe care i-au trecut prin cicluri de diete bogate în grăsimi intercalate cu perioade de diete sărace în grăsimi. Astfel, ei au aflat că microbiomul intestinal al șoarecilor care au pierdut din greutate fusese modificat, iar schimbările s-au menținut multe luni și au condus la îngrășarea rapidă după ce animalele au fost trecute pe o alimentație bogată în grăsimi.

Pentru a testa această teorie, oamenii de știință au transferat microbiom intestinal ce suferise modificări în corpul unor șoareci care nu fuseseră expuși la dieta de tip „yo-yo”. S-a observat și în acest caz o creștere în greutate rapidă și excesivă, însă numai după ce rozătoarele au primit alimente bogate în grăsimi. „Microbiomul nu este suficient pentru a produce acest efect (creșterea rapidă în greutate — n.r.), ci combinația de dietă plus microbiom”, a explicat Segal.

Cercetătorii israelieni nu au aflat cum funcționează cu exactitate acest mecanism însă, analizând în profunzime microbiomul, au descoperit că printre schimbările-cheie care se petreceau în corpul șoarecilor se evidenția o reducere a nivelurilor de compuși numiți flavonoide din tractul intestinal. Ca urmare, specialiștii au concluzionat că un tratament „post-biotic” bazat pe flavonoide ar putea ajuta la împiedicarea luării în greutate în urma unui regim de slăbit.

Echipa de cercetători încearcă în prezent să afle dacă microbiomul intestinal uman răspunde într-un mod similar cu cel al șoarecilor. În caz afirmativ, susțin ei, pot fi dezvoltate tratamente pentru anihilarea modificărilor suferite de microbiom în timpul unei diete astfel încât silueta va putea fi menținută mai ușor.