Sari la conținut

CNAIR, dată în judecată

Asociația ProInfrastructura a dat în judecată Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru lipsa de transparență.  Membrii asociației au cerut explicații cu privire la motivele care au stat la baza rezilierii parţiale a contractului pentru construirea lotului 2 din Lugoj - Deva. Contractul a fost reziliat pentru secţiunea E - cea cu tunelurile pentru urși - fără să ofere motivele. Când cei de la ProInfrastructura au cerut detalii, CNAIR a refuzat să le ofere.

„Compania de Drumuri nu ne răspunde la solicitările noastre pe legea 544. Avem destul de multe întrebări legate de principalele proiecte de infrastructură rutieră şi Compania de Drumuri ne răspunde la ce dorește, nu ne răspunde nici pe departe la obiect", a declarat Ionuţ Ciurea, vicepreședintele ProInfrastructura.

Contractul pentru construirea lotului 2 al tronsonului de autostradă Lugoj - Deva a fost semnat în 2013. Soluția tehnică de atunci prevedea săparea de dembleuri pe traseul șoselei rapide, dar fără acord de mediu. Odată emis documentul, acesta a impus, în 2015, construirea unui tunel pentru animale, lucru ce a dus la oprirea șantierului pe 9 kilometri de autostradă şi la amânarea deschiderii lotului. Contractul nu a fost, însă, modificat, iar în vara anului trecut ministrul Transporturilor de atunci, Răzvan Cuc, a anunțat rezilierea constructului.

„În urma constatării mai multor nereguli sesizate la fața locului, s-a decis rezilierea parțială a contractului pe lotul 2 al autostrăzii Lugoj - Deva, dar și penalizarea antreprenorilor care nu au respectat termenele și calitatea lucrărilor" -  Sursa: CNAIR.

Tot membrii asociației ProInfrastructura susțin că litigiul dintre constructor şi compania de drumuri ar putea duce la blocarea proiectului.

”Pentru contractul pentru Lugoj Deva lotul 2 nu a fost vorba despre nerespectarea diverselor termenelor sau a nu ştiu ce norme sau dacă e vorba de lucrări de o calitate slabă. Ei trebuia să se înțeleagă cu antreprenorul general astfel încât să se ajungă la o formă de a renunţa la contract. Constructorul o să spună la arbitraj: domnule, plătiți-ne despăgubiri că ne-ați reziliat contractul pe niște clauze tâmpite”, a declarat Ionuţ Ciurea, vicepreședintele ProInfrastructura.

Reprezentanţii Companiei de Drumuri se apără şi spun că deciziile au fost luate corect.

”Orice litigiu şi dezbatere pe această temă poate fi soluționată doar în instanță. Deciziile care au stat la baza rezilierii, de fapt a încetării a contractului sunt cele comunicate public până acum. Pe de-o parte mobilizarea nu a fost corespunzătoare, iar pe de altă parte, acea lucrare şi-a modificat practic caracteristicile. Ca atare, s-a luat această decizie a încetării parţiale”, a declarat  Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

În prezent, secțiunea E a lotului 2 din Lugoj - Deva nu are constructor. Licitația nu a fost organizată încă, motiv pentru care termenul de finalizare a fost prelungit până la finalul anului 2021. Tronsonul este cuprins Traian Vuia şi Coşeviţa, realizat în proporție 95% şi plătit 57%. Are o lungime de 28 de km, din care 15 au fost deschiși circulației în 2015. Costul proiectului, stabilit în 2013, este de 562 de milioane de lei.

Redactor: Caterina Ledrer