O măsură cel puțin ciudată a autorităților: bicicliştii, interzişi în centrul Timişoarei

Data publicării:
verde pentru biciclete-1



Situaţia pare a fi cel puţin ciudată întrucât chiar pe strada pietonală Mărăşeşti există un centru de închiriat biciclete! Mai mult decât atât, şi în Parcul Copiilor există un asemenea centru, cu toate ca în parc este interzisă circulaţia pe două roţi. Deci, în Piaţa Victoriei, Piaţa Unirii, strada Mărăşăşti şi pe cealaltă stradă pietonală din zona centrală a Timișoarei, str. Alba Iulia, bicicliştii n-ar avea ce căuta!

Hotărârea de CL - bazată pe referatul Direcției Poliției Locale - ar urma să completeze o hotărâre mai veche, din 2007. Amenda pe care o pot încasa bicicliştii se situează între 100 şi 200 de lei.

E de așteptat ca restricțiile să stârnească discuții și chiar proteste, având în vedere că Timișoara este orașul care găzduiește fenomenul ”Verde pentru Biciclete”, iar acțiunile care reunesc sute de bicicliști se derulează aici duminică de duminică. Desemenea, Timișoara găzduiește peste 70 de kilometri de piste de biciclete, iar municipalitatea a susținut nu o dată transportul pe biciclete, ca transport alternativ la cel cu mașini, care poluează aerul din oraș.

CITEȘTE ȘI: Verde pentru Biciclete - timișorenii au ieșit, cu mic, cu mare, la plimbare



UPDATE 3. ”Verde pentru Biciclete” vrea ”Liber la pedalat!”, inclusiv în zona centrală a Timișoarei!

”Mesajul nostru din această primăvară a fost Liber la pedalat! Asta sperăm să fie şi în continuare, liber la pedalat, inclusiv pe strada pietonală, inclusiv în zona centrală. Din acest motiv noi sperăm să se găsească soluţii care să permită bicicliştilor accesul în zona centrală. Totuşi, recomandarea mea este ca bicicliştii să aibă un anumit respect faţă de pietoni pentru că noi, la rândul nostru, solicităm respect din partea şoferilor”, a precizat pentru Digi24 Timișoara Romina Faur, coordonator ”Verde pentru Biciclete”.

UPDATE 2. Reprezentanți ai fostei administrații a Timișoarei iau la țintă intenția actualilor edili de a restricționa circulația bicicletelor prin zona centrală

Adrian Orza precizează că, de pe vremea lui Ceaușescu, nu era voie sa circuli cu bicicleta în centrul orașului, erau chiar semne de ”Interzis” pentru a trece cu bicicletele prin zonă, însă el a ridicat restricțiile în 2011.

Centrul de închiriere a bicicletelor trebuie mutat din Parcul Copiilor pentru că amplasarea lui acolo poate genera situații periculoase, susține Orza, care nu votează proiectul în forma actuală!

Un proiect nu poate ajunge în comisie fără semnătura unuia din executivul Primăriei, așa că ideea avansată de Robu cum că nu a semnat proiectul nu se susține, e opinia fostului viceprimar.

Asemenea proiecte ar trebui dezbătute public, afirmă Orza. 

UPDATE 1. Primarul Timișoarei Nicolae Robu a transmis o serie de ”clarificări privind folosirea bicicletei în zonele centrale”: acest proiect nu a fost semnat de mine, în P-ţa Victoriei şi pe strada Alba-Iulia, doar în intervalele cu aglomeraţie pietonală foarte mare şi numai în perioadele din an în care există terase, circulaţia pe bicicletă să fie interzisă, pe str. Mărăşeşti nu este cazul să se interzică mersul pe bicicletă!

”Ieri, în jurul orei 17, pe aeroportul Otopeni din Bucureşti, în aşteptarea reîntoarcerii la Timişoara, am citit în presa online, cu stupoare, că eu aş vrea să interzic mersul pe bicicletă în zonele centrale ale oraşului, tratându-le în bloc, fără nicio diferenţiere. Interesându-mă despre ce este vorba, am aflat că un proiect de hotărâre de Consiliu Local iniţiat în acest sens de Poliţia Locală a şi fost publicat pe site-ul Primăriei.

Precizez din start că acest proiect nu a fost semnat de mine şi nu ar fi trebuit să fie făcut public fără semnătura mea. Şi asta, cu atât mai mult cu cât semnătura mea nu lipsea întâmplător, ci tocmai pentru că intenţionam să aduc proiectului o serie de modificări înainte de a-l asuma ca iniţiator.

Nu-i mai puţin adevărat că Poliţia Locală a avut în demersul său ca punct de pornire o discuţie cu subsemnatul, în care am cerut gândirea de soluţii pentru creşterea securităţii pietonilor, ajunşi, în anumite intervale ale zilei – mai ales copiii mici şi vârstnicii- extrem de expuşi în zonele pietonale ultra-aglomerate ale oraşului, cum este P-ţa Victoriei.

Pentru înţelegerea corectă a poziţiei mele privind subiectul în speţă, ţin să precizez următoarele:
1. Apreciez foarte mult proiectul "Verde pentru Biciclete", declaraţiile de mare bun simţ ale liderilor organizaţiei şi acţiunile intreprinse de membrii săi până acum; mai mult, vreau să le şi mulţumesc pentru lucrurile excepţionale pe care le-au făcut şi le fac în oraşul nostru.
2. Cred cu tărie că bicicleta poate şi trebuie să fie folosită în Timişoara pe scară mult mai mare decât este ea folosită în prezent, iar pentru a încuraja folosirea bicicletei, în perioada imediat următoare aveam şi, evident, am în continuare, printre obiective:
(i) gradualizarea trecerilor abrupte de pe trotuare pe carosabile şi vice-versa
(ii) crearea de noi piste de biciclete – pe cât posibil, nu pe trotuare, ci pe carosabile!-, inclusiv pe malurile Begăi, pt. a căror amenajări complexe licitaţia de contractare a executantului este în fază avansată
(iii) implementarea unui sistem intermodal de transport public, cu staţii de închiriere de biciclete în staţiile RATT sau în imediata vecinătate a lor, lucrare pentru care licitaţia este deja lansată, fiind în fază avansată
3. Vreau, având printre răspunderi şi asigurarea securităţii cetăţenilor, ca în P-ţa Victoriei şi pe strada Alba-Iulia, în intervalele cu aglomeraţie pietonală foarte mare –de exemplu: 17.00 – 22.00- şi numai în perioadele din an în care în piaţă există terase, circulaţia pe bicicletă să fie interzisă, bicicliştii urmând să parcurgă cele câteva sute de metri pe lângă bicicletă sau putând opta pentru rute alternative, aşa cum se întâmplă în situaţii similare în toate oraşele din ţările mai avansate ca România.
4. Opiniez că pe strada pietonală Mărăşeşti – făcută de subsemnatul şi nu de cei ce-mi răstălmăcesc intenţiile, aşa cum se prezintă ea astăzi, şi anume: stradă pentru promenadă, dat cu rolele, plimbat cu bicicleta, terase, artă stradală, evenimente culturale, comerciale, etc.-, mersul pe bicicletă nu creează pericole dacă se circulă cumpătat, neexistând aceeaşi aglomeraţie ca în P-ţa Victoriei sau ca pe str. Alba-Iulia; drept urmare, pe str. Mărăşeşti nu este cazul să se interzică mersul pe bicicletă, în niciun interval orar sau perioadă din an.

Sper ca aceste clarificări să fie în asentimentul atât al pietonilor, cât și al bicicliștilor şi fac apel la aceştia din urmă să înţeleagă corect demersul meu vis-a-vis de restricţionările din P-ţa Victoriei şi de pe str. Alba-Iulia”.

Reporter: Miodrag Hojda
Redactor: Călin Țenche 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri