[Medici buni] Dr. Ana Maria Apostol, medic ORL la MedLife: „Omul are nevoie de umanitate, de blândețe, nu doar de rețeta cu antibiotic”

Data actualizării: Data publicării:
Medici Buni_Dr Ana Maria Apostol 1280x720px Articol susținut de MedLife
Dr. Ana Maria Apostol

E destul de greu să nu te molipsești de pasiunea cu care Dr. Ana Maria Apostol povestește despre profesia ei și, mai ales, despre cei care îi intră în cabinet. Vorbește repede și energic, pe măsura intensității sportului pe care îl practică regulat: înot, alergare montană și, mai nou, triatlon.

S-a convins în timp că de acolo își ia atât energia, cât și imunitatea, și dă exemplu faptul că nu a făcut COVID-19, deși a fost în spital pe toată perioada pandemiei și nu s-a îmbolnăvit de nimic contagios în cei trei ani în care a făcut gărzi la Spitalul de Urgență pentru Copii „Grigore Alexandrescu”.

Dr. Apostol este medic primar ORL la Hyperclinica MedLife Grivița, din București. Consultă atât adulți, cât și copii, și face și chirurgie, de la deviații de sept, la rinite cronice hipertrofice sau adenoamigdalitate cronice.

E acel tip de medic care privește pacienții în mod holistic și care caută să identifice cauzele în primul rând în stilul lor de viață. De exemplu, tinerei care a venit cu amețeli i-a explicat că nu sinuzita este cauza, așa cum credea ea, ci statul neîntrerupt pe scaun și poziția viciată. Băiatului care urma să dea BAC-ul, venit tot din cauza amețelilor, i-a explicat cum nesomnul și nemâncarea din urmă cu trei săptămâni, de când avusese de susținut un concert-examen, sunt de vină.

Trebuie să îl înțelegi pe om”, spune Dr. Apostol, „să te pui în locul lui și să-i explici care sunt cauzele care duc la acea patologie. Să nu fii grăbit, să nu-l cerți.” I se întâmplă să-i spună pacienții că alți medici nu i-au crezut când le-au spus că le țiuie urechea sau au dureri de cap și că i-au trimis la psiholog sau la psihiatru. „Eu te cred pe cuvânt că ai o problemă”, spune Dr. Apostol. „Hai să aflăm cauza, chiar dacă e pe fond de ce faci tu, ca stil de viață.”

Inclusiv cei pentru care nu există o operație sau un tratament propriu-zis, cum ar fi bărbații sedentari care vor să scape de sforăit, pleacă mulțumiți de la ea din cabinet, după ce le explică mecanismele fiziologice și înțeleg că nu au o cauză organică ce ar putea fi rezolvată medical. „Ce îmi umple sufletul și mă face să merg mai departe e că omul acela pleacă cu zâmbetul pe buze”, spune medicul. Așa că nu e de mirare că pacienții o recomandă mai departe, că își aduc rudele sau că ajung chiar să o invite la botezul nepoatei.

Probabil sunt singurul medic care explică fiecărui pacient cum să își sufle nasul”

La Dr. Apostol ajung mulți copii cu otite seroase – adică urechea se umple de secreții precum cele nazale din primele zile de răceală. E înfundată, doare, copilul nu aude. „Poți să-i dai o mie de tratamente: antibiotic, antialergic, mucolitic”, spune ea. „Dacă nu-l înveți să sufle corect nasul, de o sută de ori pe zi, n-o să-i treacă în veci. Au venit copii văzuți de 10 ORL-iști, dar niciunul nu le explicase cum ajung mucii în ureche și staționează acolo.”

Din cauza aerului poluat și a prafului, medicul ne sfătuiește pe toți să ne curățăm nasul în fiecare zi, așa cum ne spălăm pe corp sau pe față, folosind un spray cu apă de mare. „Stai cu capul drept, nu culcat, dai un puf într-o nară, apoi sufli imediat, și apoi dai în cealaltă nară.” Insistă, însă, să nu folosim bețișoare de urechi sau prosopul, pentru că urechea se curăță singură, iar riscul de leziuni și infecții dacă le-am folosi este mult prea mare.

Partea de educație și de stil de viață o preocupă mult. Și nu face asta doar în cabinet, ci și în social media, pe site-ul personal, pe blogul www.alertaorl.ro și în toate emisiunile la care ajunge să fie invitată. Spune că, din punctul ăsta de vedere, e un medic „activist”.

Pentru a fi un medic bun, e esențial să îți dai seama în ce stadiu de boală e omul, spune Dr. Apostol: „Dacă e în fază acută, înainte să-l trimiți la o mie de investigații, îi dai tratament de urgență ca să-l scoți din criză, apoi îl trimiți” și se gândește la pacienții mai în vârstă care ajung la ea după o săptămână de amețeli, trimiși la RMN și la neurolog, dar fără ceva care să le amelioreze starea.

Încerc să fiu și medic generalist. Să-i zic omului: să văd și examenul cardiologic, și neurologic, și apoi facem o rețetă comună, ca să aibă totul pe o singură foaie.”

Și mai face ceva un medic bun, spune Dr. Apostol: își cheamă pacienții la controale, ca să se asigure că sunt bine, dar și ca să verifice dacă trebuie să modifice ceva în tratament sau în tehnicile operatorii. „Te chem la nu știu câte controale, și dacă nu vii, îți scriu mesaj și te întreb cum ești. Trebuie să ai pacientul aproape și conștiința că ai făcut bine”, spune medicul.

Am fost uimită de cât de încântați erau pacienții: ce mult le explic, ce umană sunt... Dar nu e normal așa?”

Dr. Ana Maria Apostol a știut dintr-a VII-a că vrea să fie medic, de când a descoperit anatomia, iar într-a XI-a, când părinții au întrebat-o ce vrea să devină, n-a existat alt răspuns. După ce a intrat la facultate, pentru că era destul de timidă, ar fi vrut să devină cercetător, apoi, când a început studiile clinice în anul III, și-a dat seama că locul ei e lângă oameni. „Vedeam pe holuri mulți pacienți pe care nu îi băga nimeni în seamă... Îmi venea să îi iau în brațe și să le spun că totul o să fie bine.”

Specialitatea și-a ales-o oarecum la îndemnul mamei: „În copilărie fusesem client fidel la ORL, răcită nonstop, cu otite supurate. Mama mi-a zis: Ia ORL. Cum ai fost tu amărâtă, să-i ajuți pe alți copii...” Rezidențiatul l-a făcut la Institutul de Fonoaudiologie și Chirurgie ORL Prof. Dr. Hociotă, din București, și atunci a știut că nu vrea să lucreze într-un spital de stat: totul se întâmpla în fugă și simțea că nu are timp suficient pentru toți pacienții. Uneori veneau la ea pacienții altor colegi s-o roage să le interpreteze analizele sau să le pună pansamente, pentru că auziseră că „e draguță”.

Își amintește un sfat pe care l-a ignorat, deși venea de medicul ei coordonator: „Mi-a spus să fiu mai autoritară, altfel nu voi fi luată în serios. Dar mi-am zis că n-o să mă schimb niciodată. Pacienții au nevoie de umanitate, de blândețe, de empatie”. Așa că blândețea și răbdarea sunt și azi principala ei unealtă de tratament, laolaltă cu puterea exemplului în ceea ce privește stilul de viață.

***

Articolul face parte din campania „Știi un medic bun”, un demers MedLife care își propune să portretizeze medicii care fac zi de zi România bine, construind un mâine mai bun. Sunt mii sau poate zeci de mii de medici buni în România, care, dincolo de talent, vocație, experiență, intuiție și abilități, sunt în primul rând OAMENI.

Medicii MedLife nu sunt doar buni profesioniști, ci și oameni buni, cărora le pasă și care iubesc, la rândul lor, oamenii. Medici pentru care îngrijirea sănătății tale e mai mult decât o profesie, e o chemare.

„Știi un medic bun?”, o campanie MedLife de redescoperire a Încrederii în România.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri