Coroana de Oţel | 120km/h pe magistralele CFR mari

Data publicării:
mersul trenurilor

În cei 48 de ani de domnie ai lui Carol I, România a înregistrat o creştere a numărului de kilometri de cale ferată de la 0 la circa 4.000. În timpul primului război mondial, multe poduri au fost avariate, iar liniile din zonele de conflict armat grav, distruse. După război, refacerea infrastructurii a fost o prioritate. Iar până în anii '30, marile magistrale feroviare din România nu se deosebeau cu nimic de cele din Franţa sau Germania.

Efortul de construcţie este important şi unificator. Coloana vertebrală a căilor ferate fusese construită în vremea lui Carol I. Dar în perioada interbelică, reţeaua CFR se extinde şi pătrunde în zone izolate sau mai greu accesibile.

Director Mircea Dorobanţu - CENAFER/ Muzeul CFR: „Vizavi de legăturile transcarpatice, era vorba de linia Ilva Mică - Vatra Dornei care a fost construită în perioada interbelică. La sfârşitul anilor '30, aceasta linie a fost dată în folosinţă ea asigura o legătură foarte bună între partea de nord-nord-est a Transilvaniei cu partea de nord-vest a Moldovei. Legătura există şi azi, o linie destul de modernă cu foarte multe viaducte pe care se întoarce trenul de mai multe ori.”

Toader Popescu - arhitect: „Lucrările migrează din zona cantității pe zona calității. Adică investițiile nu mai sunt foarte mari în termen de kilometri executaţi. În schimb, ce se execută sunt linii grele. Pe de altă parte, sunt tronsoane mici dar foarte importante într-o structura teritorială. Si asta e ceva ce nu se întâmpla înainte, în perioada de dinainte de război. Primul plan cu adevărat exhaustiv sau cu o viziune a întregului teritoriu al reţelei ferioviare este din 1913. Până atunci lucrurile se făceau din aproape în aproape. În perioada după primul război mondial aceste planuri, fiecare dintre ele dezbătute şi aprobate, abundă. Sunt cel putin 5 astfel de planuri până în 1932, ceea ce dovedeşte o preocupare a factorilor de decizie din România pentru o viziune generală.”

În ceea ce priveşte viteza de deplasare, ediţiile Mersul Trenurilor din 1928 sau 1930 sau 1940 - transport de călători sau marfă - arată că multe intervale orare sunt similare celor de astăzi. Viteza maximă pe marile magistrale feroviare era în anii '30 de 120 kilometri pe oră.

Potrivit ediţiei 2017 a Mersului Trenurilor, traseul Bucureşti-Oradea este parcurs în 12 ore şi 35 de minute. În 1931, cu trenul rapid, mai câştigai ceva timp - 11 ore şi 50 de minute. Traseul Bucureşti Iaşi ne rezervă o surpriză - 6 ore şi 18 minute în 1931, 6 ore şi 28 de minute în 2017 cu trenul interregio. Bucureşti-Cluj: 12 ore şi 41 de minute în 1931, între 8 şi 16 ore astăzi, în funcţie de tipul de tren ales.

Director Mircea Dorobanţu - CENAFER/ Muzeul CFR: „Pentru trenurile de Constanța s-au făcut niste teste în perioada interbelică şi au spus nu mai putem mări viteza pentru că la nivelul tehnic al anilor respectivi era suficient 120 kilometri pe oră. Dar unde se pierdea timpul? O locomotivă cu aburi consuma cărbune, păcură şi apă. Principalul lucru care se consuma e apa deci trebuia oprit trenul ca să realimenteze. De regulă toate trenurile directe expresse accelerate opreau în Fetești ca să ia apă. S-au făcute teste și au zis facem în felul următor: dăm drumul la tren și nu-l mai oprim în Fetești. Și au ajuns în Constanța și mai avea 1-2 cm de apă, sigur nu se putea circula zilnic așa. Dar au zis ca să evităm oprirea şi să mai câștigăm niște minute către Constanța, atunci punem 2 locomotive și trag când una, când alta și apa ajunge până la Constanța fără probleme.”

În vremea Coroanei de Oţel, CFR era membră în clubul trenurilor expres din întreaga Europă, echivalentul trenurilor de mare viteză de astăzi.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate