Sari la conținut

RAPORT DE ȚARĂ. Portul Constanța, principal motor economic

Portul reprezintă pentru Constanța principalul motor economic. Are toate atuurile să fie așa: este nu doar cel mai mare port al României, ci și cel mai mare port maritim de la Marea Neagră și din Europa de Sud-Est.

La nivel european, este printre primele zece în ceea ce privește traficul de mărfuri realizat anual. Totuși, cu toate că portul are o capacitate de operare de 120 de milioane de tone, el este folosit doar la un sfert din capacitate sau chiar mai puțin de atât. Strategic, Portul Constanța se afla pe rutele a trei coridoare de transport pan-european care leagă Marea Nordului de Marea Neagră prin culoarul Rhin-Main-Dunăre, poziționat la intersecția rutelor comerciale care leaga piețele țărilor fără ieșire la mare din Europa Centrală și de Est cu regiunea Transcaucaz, Asia Centrală și Extremul Orient.

De la intrarea în port, te simți ca într-un alt oraș, cu străzi infinit de lungi și încărcate cu mărfuri. Întreaga întindere portuară are o suprafață totală de 3.926 hecare. Aici nimeni nu se plistisește, din contră: toată lumea are câte ceva de făcut.

„Pot să vă spun că zilnic în portul Constanța își desfășoara activitatea în jur de 30 de mii de oameni, ceea ce înseamnă un oraș de mărime medie”, a spus Duma Ambroziu, directorul de exploatare, siguranță și securitate al administrației Porturilor Maritime Constanța.

Majoritatea sunt din Constanța sau din localitățile din jurul. Locurile de muncă sunt sigure și bine plătite. Cel mai mare angajator este Șantierul Naval. În ultimii zece ani, după privatizarea șantierului, veniturile au crescut de șase ori față de perioada comunistă și se ridică acum la suma de un miliard de dolari. Activitatea este preponderent de export.

În cei 760 de metri pătrați ai șantierului naval se repară peste 70 de nave pe an, de la clienți din toate colțurile lumii. Fiecare navă, fie că este construită de la zero sau reparată, înseamnă un succes obținut de o echipă din care, surprinzător, aproape un sfert sunt femei.

Un alt actor important este Oil Terminal, cel mai mare operator pe mare specializat în transportul țițeiului, a produselor petroliere și petrochimice. Are trei mari depozite cu o capacitate de 1.700.000 de metri cubi și o capacitate de încărcare/descărcare la căile ferate de 30 de kilometri. Terminalul de pasageri din Portul Constanța, adică un fel de aeroport pentru nave, este o altă ușă, larg deschisă, pentru intrarea banilor la noi în țară, dacă ne gândim că o singură nava de croazieră are în medie 2000 de pasageri.

„Facem un calcul foarte, foarte simplist: punem o suma modică de 10 euro, înmulțiți 10 euro cu 2000 și o să aveți suma pe care pasagerii unei nave de pasageri o pot lăsa la o zi de escală. Înmulțiți suma acesta cu numărul de escale dintr-un port și o să avem deja o sumă impresionantă”, a spus Camelia Gearap, head office IDU Shipping.

Mai exact, am obține o sumă de cel putin doua miliarde de euro, bani care rămân la noi în țară având în vedere că terminalul de pasageri are o capacitate anuală de 100.000 de turiști. Portul are regim de zonă liberă, deci cu facilități fiscale pentru dezvoltarea de noi capacități de producție și de locuri de muncă.

Infrastructura portuară a progresat mult în ultimii șapte ani, de când s-au pus la bătaie investiții private. Au fost facute cinci terminale noi pentru cereale care s-au adaugat la cele trei deja existente. Când ne uităm la investițiile de stat însă, vedem autostrada Soarelui care din 2012 trebuia să se termine în Poarta 7 a portului Constanța. Odată cu ea, mai trebuia să fie gata un pod deasupra canalului care să lege Nordul de sudul Constanței, la Agigea. Banii au fost alocați, dar degeaba. Pentru marile firme de transport podul ar însemna diminuarea costurilor.

Sunt însă unele afaceri care par să se dezvolte oricât de vitregă ar fi situația infrastructurii. Nimic nu pare să împiedice tonele de cherestea să plece din țară. Păduri întregi sunt îngrămădite în portul Constanța, gata să fie exportate la vecinii care ne vând mai apoi mobila. Turcii abia așteaptă fierul vechi pe care noi îl exportăm relaxat, pentru ca mai apoi să cumpăram minereuri feroase și neferoase din Rusia, Ucraina sau India. Portul Constanța nu înseamnă însă numai comerț pe mare. El cuprinde și portul turistic Tomis, unde sunt ancorate mici vapoare sau bărci de lux.

Campania RAPORT DE ŢARĂ Digi24

Timp de 21 de săptămâni, campania RAPORT DE ŢARĂ face radiografia României reale, în aşteptarea regionalizării. În fiecare zi, la orele 9, 13 şi 19, reporterii Digi24 transmit în direct din două judeţe ale ţării, cu atuurile şi punctele lor slabe. Susţine-ţi judeţul în campanie! Indiferent de unde ai fi, intră pe raportdetara.digi24.ro şi votează judeţul preferat.

Etichete: economie , constanta , Comert , port , regionalizare , judet

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale