Sari la conținut
News Alert

FAST ORDER. Cum a reușit în afaceri un tânăr cu datorii de 6 miliarde de lei

 

Trei tineri au avut ideea de a dezvolta, la Cluj, un ospătar virtual. Şi le-a mers. Au pus la punct o aplicaţie care ajută comenzile şi plata, în restaurante şi magazine, iar ideea lor a atras mai mulţi investitori, care au venit cu sprijin financiar. Aplicaţia lor a ajuns până la New York , iar planurile mari de abia acum încep.

 

Sergiu Voicu, jurnalist Digi24Astăzi am ajuns în Cluj-Napoca, locul din care porneşte povestea tinerilor români antreprenori care încearcă să revoluţioneze modul de servire şi de comandă în restaurante, baruri, cafenele şi pub-uri. Vă arăt care este utilitatea aplicaţiei Fast Order de comandă rapidă, prin care România merge pe repede înainte.

La Cluj l-am cunoscut pe Lucian, cel care a pus pe picioare aplicaţia care în doi ani de zile a ajuns să fie evaluată la un milion de euro. Un tânăr de 30 ani, care a fost tot timpul orientat spre business.

„Adevărul e că dintotdeauna am avut chestia asta. Și în liceu, şi în şcoala generală. La un moment dat eram translator pentru un grup de americani care veniseră în România şi pe lângă faptul că puteam câștiga câţiva bănuţi ca translator, vindeam şi potrete pentru ei şi încercam să fac mai mult decât îmi era oferit. Dacă îmi era oferită o sumă, încercam să mă gândesc cum pot să obţin mai mult, ce servicii pot să fac în plus”, își începe povestea Lucian Cramba, antreprenor.

Sergiu Voicu: Povestea ta în mediul asta de afaceri a început foarte devreme!

Lucian Cramba: Cred că aveam 17 ani când, fiind pasionat de desen, artă şi design, printr-o coincidenţă, am ajuns să desenez într-un bar în Abrud, oraşul meu natal, un logo pe un perete. De acolo a venit următoarea cerere pentru următorul logo pentru următorul bar. Atunci am zis, uite aici văd o oportunitate destul de bună şi hai să studiez puţin să văd ce înseamnă partea asta de advertising, mai ales partea de producţie şi aşa am pornit prima firmă la 18 ani.

Ai câştigat bani din asta?

Cel puţin pentru început, foarte bine. La un moment dat am ajuns să avem 16 angajaţi.

- Deci tu erai un adolescent cu o grămadă de angajaţi.

- Eram destul de devreme pe poziţia respectivă, neavând experinţă deloc în zona antreprenoriatului.

Ai dat chix?

- Da. De mai multe ori.

- Câte tentative de afacere ai avut?

- În total sunt cinci firme diferite, concepte diferite. În 2009, renunţând la activitatea pe care o aveam la data respectivă, rămăsesem 6 miliarde dator.

- La 25 de ani aveai 6 miliarde datorie?! Ce ai făcut?

- A fost o perioadă destul de grea din viaţa mea, dar perioada respectivă m-a împins să inovez în zona de lichid pentru parbriz, fiind presat să acopăr datorii din spate.

„Mă numesc Lucian Cramba, sunt din Abrud, judeţul Alba şi am venit să vă propun o afacere foarte inovativă în domeniul distribuţiei şi producţiei lichidului de parbriz. Această investiţie valorează 50 de mii de euro. Am venit să vă cer vouă 40 de mii de euro, pentru 30% din afacere. Este un automat de distribuție a lichidului de parbriz. Nu mai există, am cercetat foarte bine piaţa”, explica Lucian, în 2011, în fața unor investitori, în cadrul unei emisiuni televizate (TVR2, emisiunea „Arena leilor”).

 

La acel moment Lucian nu a reuşit să facă rost de bani pentru a-şi dezvolta ideea. „Dar șase ani mai târziu s-a dovedit că exact conceptul despre care povesteam a luat medalia de aur la Geneva, ce povesteam în 2011”, spune Lucian.

- Cum a venit ideea cu Fast Order? De unde ai pornit de la ideea asta de a face o aplicaţie pentru comenzi rapide?

- Aveam o cafenea în Alba Iulia la un moment dat. Nu găseam o metodă eficientă să servim un număr mare de clienţi când era aglomerat. Din cauza asta, satisfacţia clienţilor a scăzut.

- La început a trebuit să găsim o echipă care să lucreze cu noi fără a-i plăti. Să aibă încredere fără să ştie dacă proiectul va merge sau nu, explică Alexandru Coman, responsabil cu implementarea Fast Order.

Tot la fel de mare a fost şi provocarea de a convinge restaurantele să implementeze aplicaţia.

Eu sunt nou, am un produs care nu mai există, revoluţionează ceea ce ştii tu, posibil să nu funcţioneze, să nu o folosească nimeni, dacă funcţionează e posibil să vă dea peste cap tot ce deja funcţionează şi mai mult costă şi bani, vrei?” - cam așa a încercat Lucian să-i convingă pe patroni.

- Ce v-a spus patronul acela care a fost totuşi interesat de platforma voastră?

-  Ne-a dat primul feedback, ne-a spus să adăugăm un buton nou în aplicaţie, butonul de debarasare a mesei.

„Suntem trei prieteni care am început chestia asta şi am început să aducem bani de acasă”, povestește Lucian.

- Câţi bani de acasă?

- Estimăm undeva la 50 de mii de euro să fi fost investiţia noastră iniţială.

Dar proiectul avea nevoie de mai mulţi bani pentru cercetare şi dezvoltare. Tinerii antreprenori au pornit în căutare de investitori.

Bogdan Herea a fost primul investitor.

- De ce ai decis sa vii cu bani?

- Mi-au plăcut oamenii, mi-a plăcut energia pe care o degajau. Că erau convinși, credeau în proiect. Ideea am validat-o pe parcurs, spune Bogdan Herea (foto: dreapta)

- Cât ai investit?

- Am investit inițial 125 mii de euro.

 

- După prima rundă de finanţare, am adus proiectul la un stadiu la care poate fi vandabil şi poate aduce un beneficiu restaurantului, explică Lucian.

- Ce aţi reuşit ?

- Să avem un meniu. Aplicaţia nu avea un meniu. Trimitea doar notificări utilizatorului că ai vrea să vezi meniul, dar nu îl şi afişa.

- Odată ajuns în local poţi vedea meniul. Am investit foarte mult să fie facil, să îl scanezi cât mai repede, poţi vedea promoţiile dintr-un restaurant şi poţi fi notificat despre promoţii, spune Alexadru Coman.

Bogdan Castravet arată cum funcționează aplicația: Avem aici QR -ul pe masă, să scanăm acest QR code. Clientul vede meniul și poate comanda direct ceea ce îşi doreşte.

„De multe ori aşteptăm poate prea mult, ne pierdem răbdarea, e o idee bună, de viitor”, spune un client.

„Nu întotdeauna vrei să ai contact cu chelnerul sau chelneriţa şi faptul că poţi să plăteşti nota fără să mai ai contact e foarte smart”, opinează un al doilea.

Sistemul dă posibilitatea de a vedea istoricul comenzilor, iar patronii de restaurante pot accesa baza de date cu toți clienții care au folosit aplicația în localul lor și pot trimite notificări cu oferte speciale sau promoții.

- Când eşti acasă, poţi fi notifcat despre ofertele localurilor pe care le-ai frecventat. De exemplu, meniul zilei.  Pot fi notificat dimineaţă despre meniul zilei de la local şi pot să ştiu de dimineaţă ce oferte am la prânz, arată Alexandru Coman, responsabil cu implementarea aplicației Fast Order.

Aplicaţia permite utilizatorilor şi să comande în avans de la restaurantele sau magazinele cu livrare.

- Şi experienţa este chiar foarte faină. Treci în faţa cozii, nu mai ai nevoie de chitanţă, de bon, ne demonstrează Lucian.

- Mai trebuie un fast food sau un lanţ de fast food cu care să mergem, spune Bogdan.

- Începem testarea şi pe partea de cafele şi mai avem pe burgheri, adaugă Lucian.

Sergiu Voicu, jurnalist Digi24: Dacă facem acum o comandă, în cat timp putem să o avem?

Lucian Cramba: Chiar o să vă demonstrez lucrul ăsta. O să comandăm o salată. Eu sunt la dietă de ceva vreme. Pot să îmi configurez salata. Cum să fie, cu roşii, cu rucola. Comanda a fost adăugată în coş, voi şti cât este totalul: 35 de lei.

- Îl plătesc direct de pe aplicaţie ?

- Exact asta se întâmplă! Noi nu va trebui să facem acum decât să mergem până jos să o ridicăm. Uite ce intresantă este experienţa unui utilizator care în momentul în care intră, putem trece în faţa cozii, comanda noastră ar trebui să fie deja pregătită. 146 este comanda pe care am avut-o mai inainte, comanda este pregătită. Am economisit ceva timp, demonstrează Lucian.

Se poate plăti şi în avans. Îţi faci comanda înainte, singur şi apoi pur şi simplu o ridici.

Aplicaţia are peste 35 de mii de descărcări şi face legătura cu peste 100 de restaurante, baruri şi cafenele din întreaga ţară.

Remus Varga este proprietarul unui magazin.

- Ai un business micuţ, dar într-un loc cu foarte mare vad. De ce aveai nevoie de Fast Order?

- La un moment dat am observat că era foarte multă lume în magazin. Mulţi dintre ei plecând tocmai să îşi ia sucul, cafeaua, au un ritual. Şi ca să nu le stricăm ritualul am zis să vină să îşi ia sucul gata plătit.

- Aveți mulţi clienţi care vin prin aplicaţia aceasta ?

- Da, între 15 şi 20 %

Sistemul poate fi folosit şi în hoteluri şi chiar pentru cei cu şezlonguri şi terase la plajă.

- Când v-aţi dus către piaţa externă?

- Ţinteam către piaţa externă, dar nu aveam definită în planul de afaceri. A venit ca o oportunitate. Am primit un telefon că cineva ar fi interesat şi de acolo au fost mai multe discuţii. Şi aşa am ajuns să testăm pieţe ca New York, Dubai, Spania, Danemarca, Londra, povestește Lucian Cramba.

Mirela Duduca este antreprenor în Spania. Am stat de vorbă cu ea prin Skype.

- Ce înseamnă implementarea Fast Order în Spania ?

- Avem cam zece locații, merge lent, dar sigur. Piața spaniolă e mai conservatoare. Toți sunt foarte încântați de aplicație, li se pare extraordinar, ușor de folosit. Le place că părăsește bariera lingvistică. În zona în care suntem noi sunt foarte mulți turiști și în momentul în care văd că interfața este în propria lor limbă este cu atât mai ușor, a relatat Mirela Duduca.

- Cum reacționează oamenii în restaurante când aud de aplicația românească?

- Patronii o văd ca pe un ajutor, iar turiștii sunt la fel de încântați din prisma manierei lingvistice. Nu toți vorbesc engleză, nu toți vorbesc spaniolă și dacă aplicația traduce totul în limba clientului este extraordinar.

„De fiecare dată când încerci o piață nouă și o testezi te lovești de diferențe de cultură enorme. În acest sens, produsul nostru trebuie adaptat pe fiecare piață în parte”, spune Lucian Cramba.

În Dubai, de pildă, aplicaţia nu a prins cum se aşteptau antreprenorii.

„Acolo publicul consumator este foarte schimbător. Cred că mai degrabă utilitatea este pentru oamenii care locuiesc în acel oraş, care frecventează mai mult localurile şi au şansa să utilizeze de mai multe ori aplicaţia”, spune Doru Șupeală, responsabil de marketing la Fast Order.

- Ce înseamnă Fast Order pentru tine?

- Cunoști oamenii, cunoști ce vor, ce vor să facă, să mănânce, știi foarte multe lucruri pe care le poți utiliza după, ca sa poți să îi servești cât mai bine, spune Bogdan Herea, primul investitor.

- Țintim să ajungem la 1.500 de restaurante în următorii doi ani de zile, dezvăluie Lucian.

Peste 100 de mii de comenzi au trecut prin această aplicaţie.

A simţit oportunitatea de afaceri şi tenismenul român Nick Brebenel, care a auzit la radio de Fast Order. I-a contactat pe tinerii antreprenori din Cluj şi a decis să implementeze aplicaţia şi în Statele Unite. A ajuns astfel în New York. Și nu oriunde, ci în unele dintre cele mai faimoase restaurante din Manhattan.

<prin telefon Nick Brebenel

„Patronul a fost foarte entuziasmat de acest software. A fost de acord să fie primul restaurant din New York şi din Statele Unite care să pună acest software în restaurantul lui. Aici vin mulţi politicieni, superstaruri, lumea bună din New York City”, a declarat telefonic Nick Brebenel pentru Digi24.

- Cum arată concurenţa?

- În România nu avem concurenţă pe nişa noastră. În Europa sunt câteva aplicaţii asemănătoare, dar sunt la acelaşi nivel la care suntem şi noi, explică Alexandru Coman.

 

- Eşti un antreprenor de succes?  a vrut să știe Sergiu Voicu de la Lucian Cramba?

- Da.

- Ce te-a adus aici?

- Ambiţia.

- Ce ţi-au lăsat părinţii tăi?

- Aer antreprenorial deloc, dimpotrivă, chiar m-au sfătuit să îmi văd de facultate şi să îmi găsesc un job, maică-mea m-ar fi văzut arhitect. Taică-meu a fost inginer, ofiţer de marină, maică-mea arhitect, şi-ar fi dorit să am o carieră în zona asta, sub nicio formă să fiu antreprenor sau să nu îmi termin studiile. Chiar a fost unul dintre motivele pentru care la un moment dat fugisem de acasă, pentru că nu ne puteam înţelege.

- Ce ar trebui să ştie un tânăr care ar vrea să se apuce acum de un business? Prin ce provocări ai trecut tu ?

- Trebuie să ştie că o idee reprezintă doar 5 % din ce îndeamnă afacerea în sine.

- Ce este cel mai greu?

- Cum aduci o echipă lângă tine, cum finanţezi un proiect, cum validezi piaţa, punctează Lucian Cramba.

 

România de mâine, pe care ne-o dorim cât mai dezvoltată, este a copiilor şi tinerilor. Sunt însă tineri care vor ca viitorul lor să înceapă astăzi şi aleg calea antreprenoriatului. Este acea categorie specială de oameni nerăbădători să aibă succes. Vor ca totul să se mişte cu viteză şi societatea să se transforme în jurul lor. Prin ceea ce fac, reuşesc să schimbe peisajul şi chiar să transforme ţara.

Toate reportajele din campania Digi24 „România Fast Forward” pe puteți urmări aici.