Cosmin Prelipceanu: Confruntarea argumentelor, „o gimnastică pentru adevăr”

cosmin prelipceanu jurnalul de seara

Când spui Cosmin Prelipceanu, spui „Jurnalul de Seară” de la Digi24. Alături de invitații săi, Cosmin Prelipceanu pune într-un context mai larg, mai clar, mai nuanțat, evenimentele zilei. Din principala emisiune a prime-time-ului la Digi24, telespectatorii descoperă toate argumentele pro sau contra faptelor de azi care influențează deciziile de mâine. Cu o experiență vastă în jurnalismul de televiziune, din care șapte ani dedicați 100% proiectului Digi24, Cosmin Prelipceanu este unul dintre jurnaliștii care construiesc, zi de zi, scena unde informația este la putere.

„Materia primă pentru mințile oamenilor se obține de la știri”

Cosmin Prelipceanu este „Jurnalul de seară”. De mulți ani. Cum combați rutina? Există rutină și la știri?

Cosmin Prelipceanu, realizatorul emisiunii „Jurnalul de Seară”: Rutină? La știri? Niciodată. În fiecare zi e altceva. În august împlinesc 23 de ani de când fac meseria asta. Și nu m-am săturat. Îmi place. Mă ține în priză. Poate și pentru că sunt curios, vreau să aflu și să spun. E meseria-pasiune. Este și motivul pentru care orice altceva aș face la tv, orice fel de emisiune, nu mă pot despărți de știri. Confrații jurnaliști din generația mea s-au desprins de știri. Eu nu pot. La știri se întâmplă lucrurile. Și la știri își formează oamenii primele opinii despre orice. Talk-show-urile preiau, bătătoresc, răscolesc, le aduc oamenilor opinie. Rareori, dacă nu chiar niciodată, opiniile formate inițial se mai schimbă. Cu alte cuvinte, materia primă pentru mințile oamenilor se obține la știri.

Prin ce se diferențiază „Jurnalul de Seară” de celelalte emisiuni de știri din prime-time?

Concurența nu are emisiuni de știri în prime-time. La ei primează emisiunile de opinie, emisiuni în care jurnaliștii și invitații vin cu opinii gata formate și ore întregi fac tot posibilul să le vâre oamenilor în cap opiniile lor. Nouă, la "Jurnalul de Seară", ne place să păstrăm legătură cu "materia primă", cu oamenii, evenimentele, declarațiile. Aducem și noi opinie, dar în mod echilibrat. Iar în materie de politicieni îi aducem pe toți, din toate părțile. Ceea ce pentru mulți telespectatori este enervant. De ce? Pentru că în era Facebook oamenilor le place să se îngâne. Vor să îi audă doar pe cei care gândesc că ei. Să asculți pe cineva de o altă părere a devenit complicat, presupune efort și este atât de sâcâitor pentru contemporanii noștri să îi asculte pe "ceilalți"! Ăsta e efectul de bulă, de gașcă, de bisericuța, spuneți-i cum vreți. Din cauza Facebook, oamenii nu mai vor să facă efortul de a se confrunta cu opinii contrare. Din păcate, fenomenul este nociv pentru democrație. Oamenii care nu ies din propria bulă, care nu fac niciun efort să îi cunoască pe "ceilalți" devin cetățeni inerți. Nu îi interesează ce se întâmplă în societate și de cele mai multe ori nu votează. Bref, noi mergem împotriva curentului. Și ne încăpățânăm să respectăm o regulă democratică de aur: toate părțile trebuie să foe reprezentate. Dezbaterea, întâlnirea și dialogul sunt singurele care ne pot spune în orice moment dacă ei greșesc sau dacă noi greșim.

Pentru jurnalistul în acțiune, emoția durează o fracțiune de secundă

Cum „arată” o ședință a echipei Jurnalului?

Jurnaliștii sunt o specie aparte. Sunt înfocați, au opinii puternice și vor să se facă auziți. De aceea, orice ședință cu jurnaliști adevărați este o luuungă întâlnire în care fiecare are ceva de spus. De mai multe ori.

Ce te-a mișcat cel mai mult în timpul transmisiunilor de la summit-ul de la Sibiu? Dar în timpul celor de la Colectiv?

Când ești la lucru, emoțiile durează o fracțiune de secundă. Dacă ai pretenții de la tine și vrei să livrezi la un anumit standard, orice te distrage de la ce ai de făcut este dat la o parte. Dar ești om și, vrei nu vrei, mai dă și câte o emoție peste tine. La Sibiu ți se făcea pielea de găină când în piața aia mare, pe ploaie, într-o liniște absolută se auzeau la un moment dat aplauzele oamenilor care țineau neapărat să îi salute pe liderii care ieșeau din clădirea în care se ținea summit-ul. La comemorarea Colectiv am rămas cu gura căscată când, în clădirea maternității din apropierea clubului, la ultimul etaj, asistentele care aveau grijă de viețile nou-născute au aprins candele pentru cei care și le pierduseră.

Se vorbește adesea despre responsabilitatea jurnaliștilor. Publicul are și el responsabilități în relația cu presa?

Publicul are o responsabilitate față de sine. E ca la igiena corporală. Mă spăl pentru mine sau ca să nu miros urât pe stradă? Nu cumva ar trebui să existe și igiena creierului, așa cum există cea corporală? Apoi, avem mare grijă să mâncăm sănătos. În funcție de ce băgăm în gură, viață noastră este frumoasă și sănătoasă sau pe dos. Păi, pentru creier de ce nu am avea grija pe care o avem pentru corp? Ne băgăm în cap chiar orice, fără discernământ?

Cât de mult influențează rețelele sociale grila de surse de informare a jurnaliștilor?

Noi la Digi24 nu dăm o informație doar pentru că a apărut pe rețelele sociale. Nu vreți să știți de câte ori, la o minimă verificare, am constatat că informațiile erau greșite, prost înțelese sau imaginile fuseseră luate cu ani în urmă, în context diferit de cel prezentat. Facebook nu este un mediul al adevărului, ci mai degrabă al persuasiunii. Și oamenii nu lasă adevărul să le strice o frumusețe de demonstrație. De aceea, dacă mai ținem la adevăr, avem nevoie de redacții profesioniste. Redacții cu reguli, care își construiesc o relație de încredere cu publicul.

Presiunea concurenței și a publicului, aliații din umbră ai știrilor false

În ce fel este influențată munca jurnalistului de televiziune de fenomenul știrilor false?

Dacă jurnalistul are șansa să lucreze într-o mare redacție, care ține la reputația ei și verifică informația, munca este aceeași. Ce se schimbă este presiunea tot mai mare din partea concurenței și finalmente a publicului de a trata subiecte umflate cu minciuni sau subiecte care sunt pe cale să se umfle, dar care au plecat de la minciuni. Ce te faci dacă pornind de la o minciună sau chiar un buchet de minciuni, concurența ține telespectatorii lipiți de ecran luni întregi și apoi instituțiile statului trec la acțiune, iau decizii pornite chiar de la acele minciuni? Asta este provocarea!

Cum poate publicul să recunoască o știre falsă?

Mare grijă la surse! Repet. Nu mâncați de la colț de stradă, de ce să vă informați de pe niște site-uri cu nume de gumă de mestecat? A două regulă: consultați în mod regulat cel puțin două surse. Și a treia regulă, cea mai complicată: vorbiți despre actualitate, despre politicieni. Nu vă fie teamă că aveți o părere diferită (teama de a fi exclus)! Argumentați-vă opiniile și ascultați cu atenție argumentele contraopinentului! Asta e gimnastică pentru adevăr.

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica de confidenţialitate