Paradoxul mediilor de la Bacalaureat 2019: Cea mai mică rată de promovare din ultimii cinci ani, dar cele mai multe medii de 10

Data actualizării: Data publicării:
eleva studiaza stiinte

Examenul de Bacalaureat 2019 arată limpede că educația are nevoie rapid de schimbări în bine. Au fost cele mai multe medii de 10 din ultimii 16 ani, dar, în același timp, rata de promovare a fost cea mai mică din ultimii cinci. Adolescenți cu diplomă de 10 abia îi dau notă de trecere sistemului de învățământ și spun că notele mari sunt meritul lor, nu ale școlii, care nu reușește să îi înzestreze cu abilități și cunoștințe care să îi ajute cu adevărat în viață. Dezbatem subiectul în campania „Old School, New School”.

Simt că după patru ani, nota aceasta de 10.00 nu reprezintă absolut nimic. Suntem ași la memorare, asta face sistemul din tine după 4 ani de zile, ăsta e scopul luiExamenul de bacalaureat nu a fost pentru mine. A fost pentru cei din sistema fost unul dintre cei mai slabi ani și ar trebui să ne punem niște semne de întrebare”, spune Irina Ioniță - absolventă de bacalaureat cu media 10.

Vorbele amare ale unei adolescente care a luat bacalaureatul cu 10 pe linie ar trebui să îi pună pe gânduri pe ministrul Educației și pe profesori. Irina Ioniță a învățat la colegiul "Gheorghe Lazăr" din București. Liceu de top până nu demult, acum confirmă ce simte tânăra absolventă: școala românească este în derivă. Anul acesta, la Colegiul "Gheorghe Lazăr" au fost numai două medii maxime. Anul trecut erau nouă.

Nu poți lua 10 învățând din manuale

Nu mi se pare că manualele sunt în măsură să te învețe suficient materia încât să iei nota 10. E un sistem care nu îți formează păreri, formează niște tipare standardizate. Treaba și-o face atunci când chiar ajunge să formeze niște oameni, nu în momentul în care toți zic că abia așteaptă să ardă comentariile după bac. Dacă abia aștepți să scapi dintr-un loc înseamnă că locul respectiv nu te-a crescut”, spune Irina Ioniță

După dezamăgirea din timpul școlii, Irina vrea să fie studentă la Universitatea Amsterdam, la Multimedia și cultură. Este unul dintre tinerii care simte nevoia să plece pentru că indiferența statului față de viitorul lor le-a distrus sentimentul apartenenței la propria țară.

De ce pleacă tinerii? „Mai întâi e datoria față de tine, nu față de țară”

„E un loc în care te-ai născut din întâmplare. (Te întorci în România?) În următorii zece ani, NU! Nu pentru că nu cred în schimbare sau în potențialul de aici, dar condițiile tehnice sunt mult prea periculoase. Vorbeam zilele trecute că dacă vine cutremurul, jumătate din București cade, dacă mergi într-un spital, ieși mai degrabă mort decât viu. Nu pot să îmi asum acest risc. Mulți zic de datoria față de țară. Dar mai întâi e datoria față de ține”.

Aceeași datorie l-a împins pe drumul spre 10 pe un adolescent din județul Suceava. În toată țara, doar trei absolvenți de colegiu tehnic au avut medie maximă la examenul de bacalaureat. Darius Lungu este unul dintre ei. A terminat Liceul Tehnologic din Rădăuți la profilul filologie și a avut nota cea mai mare la română, istorie și geografie.

„Câțiva dintre colegi și o profesoară de-a mea de la clasă mi-au făcut o surpriză ieri și au venit la mine și mi-au adus tort și cadouri și m-au felicitat și nu mă așteptam!”, povestește Darius Lungu din Rădăuți, Suceava, un absolvent de bacalaureat cu media 10.

După ce se împrăștie însă bucuria, Darius își amintește ce l-a surprins neplăcut în timpul liceului.

Materiile sunt multe, notele doar niște aparențe

„Materiile care se învață sunt foarte multe, se învață poate și din obligație și, poate, nu știu, de frica notelor... Unor profesori, poate, le lipsește pasiunea, poate nu fac asta cu plăcere. Poate fac această meserie pentru că nu au găsit altceva, dar este nevoie și de pasiune, să îți placă”, spune Darius.

Poate ca să îndrepte lucrurile, Darius vrea să devină profesor. Știe ce nu trebuie să facă și promite să încerce să își cunoască bine elevii.

„Voi încerca, totuși, să nu îi judec. Poate uneori notele sunt doar niște aparențe. Asta ar trebui noi să încercăm să cultivăm: dacă ai o vocație într-un anumit domeniu, chiar dacă la celelalte materii poate nu excelează, ar trebui încurajat să-și cultive talentele pe care deja le au”, arată Darius.

Profesorii poate nu au suficiente cunoștințe în domeniu

Același reproș îl aduce școlii și o adolescentă de la Iași, cu 10 pe diploma de bacalaureat. Alexandra Popa a absolvit cursurile unui colegiu cu profil real, fizica este pasiune pură pentru ea, dar sistemul de învățământ nu a ajutat-o cum și-ar fi dorit tânăra. Așa că rezultatul de la sfârșitul liceului crede că este mai mult meritul ei decât al școlii.

„A fost un orgoliu la mijloc, orgoliul meu, o ambiție care m-a făcut să muncesc și să îmi ating obiectivul. Este doar o medie, nu putem să spunem că un adolescent a acumulat toate cunoștințele necesare lui pe viitor”, subliniază Alexandra Popa, absolventă de bacalaureat cu 10.

Adolescenta care visează să fie cercetătoare în fizică și să își dea doctoratul în Elveția ar fi așteptat mai multe de la profesori.

Alexandra Popa: „Poate nu au suficiente cunoștințe în domeniu, cunoștințe noi despre lucrurile care apar zi de zi, despre tehnologiile de actualitate în domeniul fizicii sau chimiei”.

În plus, își aduce aminte că viața de liceean la științe exacte este aglomerată cu cerințe umaniste la fel de mari ca cele pentru elevii de la profilul opus.

„Presupune nopți nedormite”

Alexandra Popa: „Presupune uneori nopți nedormite pentru că tema la română este lungă și timpul este scurt”.

La fel vorbește despre școală și Cezara Braicu, o tânără cu 10 pe linie la examenul de bacalaureat. Va studia business la o facultate din Olanda și spune că a fost nevoită să umple singură golurile de educație pe care i le-a lăsat sistemul de învățământ de la noi.

„Mi-ar fi plăcut să studiez comunicare sau lecții de public speaking, sunt lucruri pe care nu le-am făcut și care o să îmi trebuiască la facultate. Pentru a elimina aceste lipsuri am făcut intershipuri la diferite agenții de comunicare, publicitate”, spune tânăra.

Ca să elimine astfel de situații și să reducă numărul eșecurilor la bacalaureat, ministrul Educației vrea să introducă materii diferite pentru studiu și examen la liceu, în funcție de profil și de direcția pe care vrea să o urmeze adolescentul după clasa a XII-a: facultate sau școală profesională.

„O să aducem în discuție și ideea unui curiculum diferențiat, curiculum diferențiat presupune și diferențe la evaluări”, a explicat Ecaterina Andronescu.

Fotbaliști buni și la carte

Aproape de media 10 au fost și doi fotbaliști, care demolează mitul că știu doar să dea cu piciorul în minge. Victor Dincan de la U Cluj a avut 9,96 la Bac, iar colegul lui Alexandru Pop, antrenat la Academia lui Hagi, 9,71.

alexandru pop
Alexandru Pop, fotbalist la U Cluj

„Unii au impresia că dacă fac sport sau fotbal asta o sa le aducă pâinea pe viitor și doar atât, nu cred că le va trebui școală. O accidentare sau orice alt inconvenient poate să te facă să te lași de sport și atunci ce o să faci, dacă nu ai nicio școală?”, se întreabă, cu maturitate, Alexandru Pop, jucător la U Cluj.

Victor Robert Dican - jucător "U" Cluj: „Subiectele mi s-au părut chiar accesibile pentru toți elevii dacă au depus un efort minim. Am luat 9,90 la româna, 10 la matematică și 10 la chimie”.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri