Sari la conținut

Pedagogi de școală veche pentru generațiile viitorului. Ce îşi doresc elevii de la profesori

„Avem unii profesori care sunt mai vechi decat materia,” spune Anca Manolache, elevă.

Anca Manolache este elevă în clasa a 7-a, la o şcoală din Bucureşti. Ca ea sunt alţi zeci de mii de şcolari care susţin că şcoala s-a transformat în cel mai plictisitor lucru din vieţile lor. Cu toţii fac parte din generaţia Z, adică persoane care au copilărit în preajma calculatorului şi a jocurilor video. Au navigat pe internet înainte de a învăţa să scrie şi nu îşi imaginează cum ar trăi într-o lume fără smartpfone, tabletă sau laptop. Sociologii spun despre aceşti puşti că sunt învăţaţi să exploreze şi să descopere singuri, preferă să comunice în scris şi mai ales nu le place să fie controlaţi.

Lăcrămioara Loghin, director companie de cercetare: „Au fost copii care au spus că simțim școala ca un penitenciar în care se oferă o informație înregimentată și care nu mai este de actualitate și de folos pentru noi.”

Oana Moraru, consultant educațional: „Eu cunosc deja copii de 5 ani care îmi spun că își doresc să crească mari ca să fie liberi. Pentru că școala sau grădinița îi constrâng de la natura lor.”

Nivelul ridicat de tehnologie, tradus în acces la informaţie, îi face pe elevi să conteste regulile din sistemul de învăţământ. Consultanţii în educaţie spun că peste 60% dintre elevii care acum se află în ciclul gimnazial vor să schimbe lumea. Şi vor începe cu şcoala.

Oana Moraru: „În momentul acesta facem cumva muncitorește, proletar. Ne așezăm în bănci, trebuie să studiem pentru că așa trebuie. Nu există alte motivații.”

Lăcrămioara Loghin: „Există acest "trebuie" pe care copiii îl simt în legătură cu școala, în legătură cu sistemul de învățământ în care sunt înregimentați. Pentru că sunt chiar cuvintele lor.”

Oana Moraru: „Noi încă suntem generația de părinți și profesori care ne trimitem copiii la școală cu titlul unei datorii și a unei poveri, pe care trebuie să o îndure. Suntem programați neuro-lingvistic să credem că școala e o chestiune prin care trebuie să trecem ca să ieșim la capătul celălalt al tunelului.”

Dr. Șerban Iosifescu, președinte ARACIP România: „Chiar dacă să spunem că acum câtva timp acest tip de învățământ era cel bun, acum nevoile sociale se schimbă. Și schimbările sunt și la nivelul școlilor.”

Anca Manolache, elevă: „Ei s-au obișnuit poate cu acest sistem și poate pentru ei a fost mai bine înainte de cum este acum.”

Oana Moraru: „Copiii nu merg la școală ca să învețe. Nu se duc la școală ca să învețe. Nimeni nu se duce la școală ca să învețe, asta e povestea noastră a adulților. Copiii se duc la școală din cu totul alte motive. Se duc ca să se desăvârșească pe interior. Să le crească stima de sine și identitatea.”

Un studiu realizat în rândul elevilor cu vârste cuprinse între 10 şi 18 ani a scos în evidenţă motivele pentru care şcoala a devenit plictisitoare, pentru mai bine de jumătate dintre copii. Ei susţin că în timpul orelor de curs sunt prea puţine momente care să le stârnească interesul, iar educaţia este doar o normă socială pe care sunt nevoiţi să o respecte!

Oana Moraru: „Când copiii spun mă plictisesc cumva este un semnal de alarmă că s-au decuplat de la ce se întâmplă în oră. Au coborât din trenul cunoașterii și stau într-o gară și nu știu ce li se întâmplă.”

Lăcrămioara Loghin: „Nici măcar nu vor foarte multe lucruri de la școală. Vor ca școala să le ofere un mediu comod, un mediu natural.”

Dr. Șerban Iosifescu: „ Este un profesor în fața clasei care vorbește majoritatea timpului, așa cum au spus elevii în mai multe chestionare, scriu niște lucruri pe tablă, iar elevul este pasiv. Elevul este implicat doar pasiv în lecția respectivă. El nu este pus să facă ceva.”

Oana Moraru: „Copiii doresc să fie provocați. De ce credeți că sunt atâția care migrează în zona jocurilor pe calculator? Mi-au spus-o copiii! Oana, cum să nu mă duc acolo, când primesc tot timpul misiuni, când primesc întotdeauna a ceea ce fac, feed-back, când sunt tot timpul sunt provocat, antrenat, când tot timpul sunt recompensat, când îmi înțeleg greșelile și am șansa să mă reîntorc înapoi și să o iau de la capăt.De ce școala nu oferă asta?”

Anca Manolache, elevă: „Sunt materii la care doar ni se dictează, nu ni se explică absolut deloc și după profesorul se așteaptă să știm noi tot. Să fie mai deschiși cu noi, să ne explice mai mult, nu neapărat să ne dicteze ca să putem noi să avem de pe ce învăța.”

Elevii care au participat la studiu spun că profesorii pe care îi vor ca mentori trebuie să ştie cum să le uşureze procesul de învăţare, să îşi adapteze discursurile la aşteptările lor, să încurajeze iniţiativele elevilor şi să utilizeze, cât mai mult posibil, tehnologia, în procesul de predare.

Dr. Șerban Iosifescu: „În momentul în care telefonul meu a învățat unde capitala Floridei, a dispărut necesitatea ca eu să știu treaba asta.”

Lăcrămioara Loghin: „Dacă foloseam Whatsapp-ul era mult mai simplu pentru ei, că telefonul trebuie să stea tot timpul lângă ei.”

Dr. Șerban Iosifescu: „Această generație născută digital, în lumea digitală, are o mult mai mare ușurință în folosirea tehnologiei decât noi care sunt imigranți în lumea digitala, cum s-a spus.”

Experţii în educaţie susţin că sistemul pregăteşte, în continuare, cadre didactice după modelul celor din anii `90! Situaţie în care diferenţele dintre aşteptările elevilor şi ceea ce oferă profesorii la orele de curs cresc, de la o zi la alta!

Oana Moraru: „Copiii își doresc să tragem la aceeași vâslă, tu cu o vâslă, eu cu alta. Eu nu îmi doresc ca tu să stai undeva pe mal, hai vino încoace, dă mai tare! Eu nu sunt supusul tău. Eu și cu tine avem un parteneriat, tu ești mai înțelept, cunoști mai multe lucruri, eu vreau să vin cu tine și te accept ca lider, dacă tu mă vrei. În momentul în care profesorul este la catedră și se uită peste capetele copiilor și își face doar slujba, copiii știu că nu sunt vruți.”

Consultanţii în educaţie spun că responsabili pentru prăpastia creată între cele două lumi - şcolari/cadre didactice - sunt reprezentanţii Ministerului Educaţiei.

Oana Moraru: „Noi nu avem în cultura noastră educațională ghiduri, metodologii prietenoase pentru profesor care să îl înzesteze cu instrumente de stat în fața elevilor, care nu sunt deloc simpli, nu sunt deloc ușor de manevrat. Metodicile noastre și manualele care îl ajută pe profesor sunt scrise stufos, academic, foarte teoretic. Neprietenos.”

România este singura ţară din Uniunea Europeană în care performanţele profesorilor nu sunt analizate. În Anglia, Germania sau Franţa există departamente specializate, în cadrul fiecărei şcoli, care evaluează modul în care cadrele didactice îşi duc sarcinile la bun sfârşit. Mai mult, cel puţin o dată pe an, reprezentanţi ai comunităţilor locale, cu atribuţii în educaţie, verifică evaluările şi evaluatorii!

Oana Moraru: „Cine este în țara noastră responsabil, măsurător, conștient și activ al eficienței actului didactic în școli. Nimeni! Cine răspunde în ultimă instanță dacă profesorul X de la școala Z a produs rezultate vizibile cu copilul lui, sau plus valoare? Noi nu avem măsurători de genul acesta. Dacă nu avem măsurători, nu e nimeni responsabil. Dacă nu e nimeni responsabil, toata lumea își ia salariul fericit.”

Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale