Greenpeace România: Exploatarea gazelor offshore reprezintă o ameninţare pentru Marea Neagră și litoral. „Decizia e catastrofală”

Data publicării:
Platforma maritima Ocean Endeavor din zona românească de ape adânci a Mării Negre, unde ExxonMobil și OMV Petrom efectuează foraje de explorare pentru zăcămintele de gaze naturale
Platforma maritima Ocean Endeavor din zona românească de ape adânci a Mării Negre, unde ExxonMobil și OMV Petrom efectuează foraje de explorare pentru zăcămintele de gaze naturale. Foto: Agerpres

Activiştii Greenpeace România susţin că exploatarea gazelor din Marea Neagră anunţată de OMV Petrom şi Romgaz reprezintă „o nouă ameninţare pentru Marea Neagră şi litoral”, care se adaugă celorlalte probleme ecologice cu care se confruntă: poluare, pescuit excesiv, specii invazive, războiul din Ucraina.

„Viaţa din Marea Neagră este în pericol! OMV Petrom şi Romgaz tocmai au anunţat că încep exploatarea în adâncime a gazelor fosile din apele teritoriale ale României. Decizia e una catastrofală pentru biodiversitate, mediu şi litoralul românesc, după cum o arată zeci de exploatări similare. Presiunea pe care proiectul Neptun Deep o va avea asupra habitatelor marine se adaugă problemelor ecologice cu care Marea Neagră se confruntă deja. Proiectele şi programele de colaborare ştiinţifică din Marea Neagră, precum EMBLAS, Connect Black Sea şi MISIS Black Sea Marine Atlas, au demonstrat că poluarea cu substanţe toxice şi microplasticul, pescuitul excesiv şi speciile invazive sunt provocări majore pentru viaţa din Marea Neagră. În plus, invazia rusă din Ucraina aduce ameninţări grave la adresa habitatului marin din cauza distrugerilor de război, exploziei minelor marine, expunerii sporite la poluare fonică, scurgerile de petrol şi alte devastări provocate de conflict. Rapoartele despre decimarea delfinilor din Marea Neagră şi migraţia acestora spre sud arată un impact mult mai mare asupra mediului marin decât se credea iniţial. Mai mult, recenta distrugere a barajului Kakhovka expune Marea Neagră la un nou dezastru ecologic”, se arată într-un conunicat de presă transmis miercuri de Greenpeace România.

Amplasamentul propus pentru construcţia facilităţilor de pe uscat ale proiectului Neptun Deep este localizat în sudul comunei Tuzla, judeţul Constanţa, în imediata apropiere a staţiunii turistice Costineşti, unde cele mai apropiate locuinţe sunt situate la aproximativ 100 de metri faţă de limita zonei propuse pentru instalarea conductei, mai arată activiștii de mediu.

Greenpeace adaugă că, la celălalt capăt, zona de dezvoltare a perimetrului Neptun Deep este situată în vestul Mării Negre, în zona economică exclusivă (ZEE) a României, la 160 de kilometri de facilităţile de pe uscat.

„Infrastructura de pe mare traversează mai multe unităţi geomorfologice diferite şi unice, inclusiv zona de coastă, platforma şi panta continentală a Mării Negre. Proiectul intersectează două arii protejate Natura 2000, situate în zona de coastă a Mării Negre. Acestea sunt reprezentate de Situl Natura 2000 Marea Neagră (ROSPA 0076), care va fi subtraversat de traseul conductei pe o lungime de aproximativ 2,5 km, şi de Situl Natura 2000 Zona marină de la Capul Tuzla (ROSCI 0273), de asemenea subtraversat de traseul conductei pe o lungime de aproximativ 600 m. Planurile de execuţie ale tunelului şi conductei din apropierea ţărmului vor include utilizarea de nave ancorate în cadrul ariilor naturale protejate Natura 2000, cu un impact negativ ce ţine de afectarea suprafeţelor de habitat caracteristic substratului dur (recifi)”, notează activiştii de mediu.

Impact asupra mării și a zonei de coastă

Reprezentanții Greenpeace sunt de părere că proiectul are un impact negativ asupra mării și a zonei de coastă a Mării Negre și fac trimitere la documentele depuse de OMV Petrom la Agenția pentru Protecția Mediului Constanța pentru obținerea acordului de mediu.

Impact asupra habitatelor marine:

  • Perturbarea peștilor și mamiferelor marine din cauza zgomotului și vibrațiilor generate în timpul excavațiilor din zona de coastă, lucrărilor marine de instalare și construire, forării sondelor din larg și utilizării navelor suport;
  • Perturbarea și pierderea habitatelor și a speciilor asociate din cauza lucrărilor de construire reprezentate de excavațiile din zona de coastă, poziționarea conductelor pe fundul mării, instalarea platformei de producție, instalarea echipamentelor de extracție subacvatice, utilizarea ancorelor navelor etc.;
  • Perturbarea habitatelor de creștere și hrănire a peștilor; 
  • Afectarea unor suprafețe de habitat caracteristic substratului dur (recifi) ca urmare a folosirii ancorelor pentru menținerea poziției fixe a barjei implicate în activitățile de instalare a conductei de subtraversarea a plajei prin tunel;
  • Perturbarea mamiferelor și păsărilor marine din cauza prezenței platformei de producție;
  • Perturbarea organismelor și habitatelor în cazul unor poluări accidentale cu hidrocarburi sau alte substanțe chimice descărcate în mare.

Impact asupra zonei de coastă a Mării Negre:

  • Perturbarea peisajului natural în perioada lucrărilor de construcție cu impact vizual pentru turiști și localnici din cauza prezenței echipamentelor și vehiculelor de construcție de pe uscat;
  • Disconfort pentru populația locală și pentru turiști din cauza zgomotului și vibrațiilor produse de vehiculele și echipamentele utilizate pentru lucrările de construcție și instalare de pe uscat;
  • Impactul asupra activității de pescuit din cauza prezenței componentelor subacvatice ale proiectului;
  • Perturbarea speciilor de faună, care folosesc terenurile arabile ca loc de hrănire; 
  • Perturbarea activității speciilor de faună, din cauza zgomotului, iluminatului și prezenței umane;
  • Poluarea aerului cu particule (praf) din cauza lucrărilor de excavație și de amenajare a terenului (curățarea vegetației, excavarea solului, umpluturi), traficul pe drumuri neasfaltate și manipularea materialelor de construcție (balast, nisip);
  • Poluarea aerului cu emisii de la motoarele cu ardere internă ale navelor, vehiculelor și echipamentelor necesare pentru efectuarea lucrărilor de construcție și instalare;
  • Deteriorarea conductelor de alimentare cu apă și canalizare existente pe uscat din cauza unor accidente în timpul lucrărilor de excavare și de amenajare a terenului (de exemplu, degajarea vegetației, excavarea solului);
  • Deteriorarea căii ferate din apropiere din cauza unor accidente în timpul lucrărilor de subtraversare a plajei.

„Dacă Marea Neagră ar avea o voce, ar spune că nu mai poate încasa loviturile. Exploatarea gazelor offshore pune în pericol - fără o justificare climatică, de mediu şi nici măcar una economică - un ecosistem reprezentativ pentru România şi porţiuni din litoral. România are opţiuni mult mai bune şi un potenţial foarte mare pentru energie curată. Declanşarea exploatării este o greşeală ireparabilă, pentru care va trebui să plătim cu toţii. Încă nu e prea târziu să spunem "Nu" şi îi invităm pe toţi cei care nu sprijină acest proiect distructiv să ni se alăture”, a declarat Alin Tănase, coordonator de campanii Greenpeace România, potrivit comunicatului citat.

OMV Petrom şi Romgaz au anunţat miercuri aprobarea planului de dezvoltare a zăcămintelor comerciale de gaze naturale Domino şi Pelican Sud din perimetrul Neptun Deep, acesta urmând să fie depus la Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM) pentru confirmare, conform unui comunicat transmis Bursei de Valori Bucureşti (BVB).

OMV Petrom şi Romgaz vor investi până la patru miliarde de euro pentru faza de dezvoltare a proiectului, care va genera o producţie de circa 100 miliarde de metri cubi de gaze naturale.

Prima producţie este estimată în 2027. Producţia la platou va fi de aproximativ 8 miliarde metri cubi anual (circa 140.000 bep/zi), timp de circa zece ani.

Editor : B.P.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri