România, departe de a cheltui 2% pe an pentru Armată. Achiziția de elicoptere de atac, tergiversată de statul român

Data publicării:
bell ah 1z

Producătorii de elicoptere militare îşi pierd răbdarea şi ameninţă că pot pleca din România, că vor renunţa la înţelegeri dacă Ministerul Apărării Naţionale nu ia o decizie cât mai repede în privinţa achiziţiei de noi aeronave. În timp ce Bell spun că se gândește să semneze contractele de achiziţie cu alte ţări şi să facă producţie acolo, Airbus a fost nevoită să folosească liniile de asamblare deschise la noi în ţară pentru export şi de fapt să lucreze mult sub capacitate. La noi s-a băut mult toba că s-a alocat 2% din PIB pentru apărare, dar de fapt în ultimii doi ani am avut sub execuţie, undeva fără a atinge 1,8%. Deci bani care nu sunt cheltuiţi, pentru a păstra deficitul, dar o astfel de strategie de fapt are efecte negative.

În momentul de faţă aramata română nu are niciun elicopter de atac. De ani buni, Ministerul Apărării negociază cu mai multe companii, însă până acum nu a fost semnat niciun contract. Timpul trece, iar reprezentanţii firmelor spun că răbdarea lor are limite.

Andreea Bryan, reprezentant Bell Helicopter: Cu siguranţă ar putea fi un risc în legătură cu modul în care Guvernul României îşi prioritizează programele. Au unele lipsuri în privinţa modernizării şi capabilităţii pe care trebuie să le rezolve. Sperăm că vor lua o decizie în curând.

În caz contrar, companiile ar putea să-şi caute alţi clienţi, ceea ce înseamnă noi negocieri pentru Ministerul Apărării şi ani buni de aşteptare.

Andreea Bryan, reprezentant Bell Helicopter: Sunt şi alte ţări în întreaga lume, nu doar în Europa, care vor să colaboreze cu Bell. Ne gândim foarte bine cu cine ar trebui să colaborăm. Vedem foarte mult potenţial în România şi rămâne una dintre priorităţile noastre, în privinţa programului H1. România are şansa să devină primul loc din afara Statelor Unite în care ar putea să fie asamblate astfel de elicoptere, aşa că sperăm să continue pe calea cea bună.

Americanii de la Bell Helicopters propun României elicoptere de atac AH-VIPER şi aeronave utilitare UH - VENOM. Ele ar fi asamblate la o fabrică pe care americanii ar controla-o într-o societate mixtă cu IAR Braşov. În lipsa unui contract cu Ministerul Apărării, noua linie de asamblare rămâne însă doar pe hârtie.

O altă companie care se luptă pentru contractul de achiziţie de elicoptere este Airbus. Gigantul european a construit deja o uzină la Braşov, unde a investit 100 de milioane de euro, după promisiunea de a primi comenzi. Timpul trece şi fără o comandă fermă din partea României, uzina lucrează mult sub capacitate.

Durand, director Airbus România: Este o întârziere în discuţiile cu Ministerul Apărării, dar progresăm în acelaşi timp. Exportăm 75% din ceea ce facem, iar când vine vorba de piese de aeronave, acolo exportăm 100%. IAR poate fi mai afectată de întârziere pentru că trebuie să găsească noi contracte mari în anii următori.

Pentru Armata Română, Airbus a propus elicoptere de transport H215, iar mai nou, au trimis Ministerului Apărării o ofertă care include şi o aeronavă de atac, H145. Ele pot fi asamblate la fabrica de la Braşov.

Durand, director Airbus România: În România nu am început aşa cum ne-am fi dorit înainte, dar în acelaşi timp pregătim viitorul. Înţelegerea pe care o avem cu IAR Braşov stă la baza următorilor 15 ani.

Gabriel Leș, ministrul Apărării: Nu este o întârziere la acest moment. Mi-ar fi plăcut să fie gata concepția, dar nu este finalizată. Este la statul major al forțelor aeriene. Încă nu sunt specializate, de tehnicieni pentru că aceasta decizie este la ministru.
Stelian Muscalu, jurnalist Digi24: Credeți că anul acesta am putea avea ceva oficial în ceea ce privește achiziția de elicoptere?
Gabriel Leș: Da, cred că da.

În momentul de faţă, Armata Română are doar câteva zeci de elicoptere. Niciunul pentru atac. Singura variantă de luptă este modelul IAR PUMA SOCAT, un aparat depăşit.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri