Românii sunt îndemnați să renunțe la mașini în zilele de vineri și să aleagă transportul în comun sau bicicleta. Reacțiile șoferilor

Câte minute de activitate fizică intensă trebuie să faceți pe săptămână în pandemie
Câte minute de activitate fizică intensă trebuie să faceți pe săptămână în pandemie. FOTO: Getty Images

Ministrul Mediului vrea să declare verzi zilele de vineri. El le cere românilor ca, în această zi din săptămână, să renunțe la mașini și să circule ori cu transportul în comun, ori cu bicicletele. Totuși, cei care au mașini electrice, le pot folosi.

Ministrul Mediului a lansat o campanie prin care în fiecare vineri, românii să aleagă mijloace de transport nepoluante.

Tanczos Barna, ministrul Mediului: "În 2021 ne dorim să ajungem la această performanță ca 1 din 4 angajați să aleagă o altă modalitate de deplasare. Vom lansa invitații către companiile private astfel încât să fie cât mai mulți care aderă la această inițiativă. Vom lansa un dialog cu primăriile pentru a instaura gratuitate pe mijloacele de transport în ziua de vineri, cred că am avea un impact pozitiv".

Potrivit Ministerului Mediului, prin intermediul campaniei se va introduce un set de măsuri pentru stimularea cetăţenilor în vederea renunţării la utilizarea autoturismului personal pentru deplasarea la serviciu şi înlocuirea sa cu transportul public în comun, biciclete, trotinete electrice, maşini electrice sau cu mersul pe jos.

"Am ales ziua de vineri pentru că este de foarte multe ori zi scurtă, este oricum casual şi există deja acest obicei de a nu mai veni cu cravată, de a nu mai veni la 'patru ace' şi atunci pentru toată lumea poate să fie o alternativă mai lejeră varianta cu deplasarea cu alte mijloace de transport", a mai spus ministrul.

Acesta a subliniat că a testat metroul în urmă cu două săptămâni, iar marţi s-a deplasat cu STB-ul (Societatea de Transport Bucureşti), urmând să aleagă una dintre aceste variante de transport în zilele de vineri.

"Eu voi alege una dintre variantele de transport pe care le-am testat în ultimele săptămâni. Am testat acum două săptămâni metroul, ieri am venit cu RATB-ul... cu STB-ul. Am rămas cu RATB-ul, pentru că ultima dată am circulat acum 25 de ani când eram student cu RATB-ul, recunosc. Este o schimbare la nivelul fiecărei instituţii şi este în primul rând o schimbare de mentalitate la nivelul fiecărui cetăţean. Şi mie mi-a fost un pic ciudat să vin cu RATB-ul pentru că nu am mai circulat.... A trebuit să văd unde se cumpără biletele, a trebuit să văd care sunt rutele pentru că am uitat numărul autobuzelor, troleibuzelor şi tramvaielor cu care circulam în timpul studenţiei. Lucrurile se pot schimba dacă vrem să producem schimbare", a mai spus Tanczos Barna.

Prim-ministrul a spus că va participa și el în campanie.

Florin Cîțu: Merg pe jos de foarte multe ori și voi merge și vineri.

Reporter: Dacă e vremea ca acum?

Florin Cîțu: Merg pe jos. Îmi iau o geacă.

Șoferii nu sunt încântați de idee

Ideea de a înlocui mașina personală cu bicicletă sau transportul în comun pentru a merge la serviciu nu le prea surâde românilor.

Reporter: Ați fi dispus să renunțați la mașină personală, să mergeți la serviciu pe jos sau cu bicicletă?

Șofer: Nu. Îmi este mai ușor, comod. Transport și copiii cu mașina. (...) E mai sigur și mult mai repede.

"Da, dar nu pe vremea asta", spune altul care adaugă că îl nemulțumește călătoria cu tramvaiul.

Din 1 martie, patru noi tipuri de marcaje rutiere pot fi aplicate legal pentru a crea trasee sugerate pentru biciclete. Rămâne la alegerea administrațiilor locale dacă le vor aplică sau nu. Între timp, România are cea mai veche legislaţie din UE pentru biciclişti, iar infrastructură pentru biciclete este realizată pe trotuare, fără minime condiții de siguranță.

Oana Turturică, fondator al Asociației HaicuBicla: "Din păcate este o luptă ieșitul cu bicicletă în oraș în scopuri utilitare, atât timp cât tu te afli în trafic, iar tu că biciclist nu ai niște drepturi conform codului rutier. Recepția unei lucrări la nivelul covorului asfaltic să fie potrivită, încât să nu se facă valuri pe timp de caniculă, dacă plouă să se facă fenomenul acela de acvaplanare și tu dacă a trecut o mașină să fii stropit".

În Capitală sunt doar 5 piste pentru bicicliști avizate de Poliția Rutieră

Acestea însumează 10,36 kilometri. În ceea ce privește stațiile de încărcare pentru mașinile electrice, dacă în București sunt 200, în Timișoara sunt 44, în Constanța 40, în Cluj-Napoca 34, în Iași 27, iar în alte orașe mari precum Sibiul sunt doar 12 stații de încărcare.

Potrivit Greenpeace, Bucureștiul are o cotă de deplasări zilnice cu mașini personale de 48 la sută și o pondere relativ mică de mobilitate nemotorizată, de numai 16 procente.

 

Editor : Georgiana Marina

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate