Cum și cât se va munci în 2021. Vaccinurile anti-Covid dau speranța revenirii în birouri, dar angajații nu mai vor să se întoarcă

pisica la calculator munca acasa
Provocarile telemuncii. Cum va arăta munca în 2021. FOTO: Getty Images

Angajatorii abia așteaptă vaccinul anti-Covid ca să-și aducă înapoi în birouri angajații care au lucrat luni de zile de acasă. Ultimele studii și sondaje par să spulbere însă acest optimism: cei mai mulți dintre angajai nu mai doresc să revină la condițiile de muncă de dinainte de pandemie. 

Mai mult de jumătate dintre angajații americani care lucrează în prezent de acasă spun că ar dori să-și păstreze posibilitatea de a lucra de acasă, potrivit unui sondaj realizat de Pew Research Center, citat de Bloomberg.

O treime dintre cei chestionați au spus că vor să aibă posibilitatea ca măcar uneori să aibă opțiunea de a lucra la distanță. Doar 11% au spus că „rareori sau niciodată” nu vor să lucreze de acasă, potrivit sondajului realizat de Pew.

În timp ce aproape două treimi dintre angajații care dețin o diplomă de licență sau mai mult au spus că pot munci de la distanță, doar 23% dintre cei fără acest nivel de studii pot face asta.

Majoritatea angajaților cu vârste de peste 50 de ani au spus că le-a fost ușor să finalizeze proiectele la timp și să rămână motivați lucrând de acasă.

Concluzii similare rezultă și dintr-un sondaj realizat de cercetătorii de la Universitatea din Chicago. Angajații au apreciat că lucrul de acasă le permite să facă economii de 8% din salariu. Studiul publicat în decembrie a arătat, totodată, că munca la distanță în urma pandemiei ar putea crește productivitatea cu până la 2,4%.

Realizat pe un eșantion de 15.000 de americani, sondajul relevă că pentru aceștia, experiența lucrului de acasă a fost mai bună decât se așteptau, iar rezultatele au fost pozitive atât pentru angajați, cât și pentru angajatori.

Principalele temeri legate de întoarcerea la muncă în birouri

Îngrijorările legate de potențiala îmbolnăvire s-au clasat pe primul loc în sondajele de opinie făcute publice la sfârșit de 2020.

70% dintre respondenții la sondaj și-au exprimat reticența de a reveni la birou, chiar dacă un vaccin pentru Covid-19 va deveni disponibil pe scară largă, invocând ca temeri: călătoria cu metroul, lifturile aglomerate și mesele luate în interior.

„Această teamă privind apropiere de ceilalți va duce probabil la distanțare socială la locul de muncă și va susține cererea de a lucra de acasă în următorii ani”, au conchis autorii studiilor.

Totodată, aproape o treime din respondenții la sondajul Pew au declarat că se vor simți „foarte inconfortabil” întorcându-se la locul de muncă și 58% și-au exprimat îngrijorarea cu privire la expunerea la Covid-19. 

Teama de îmbolnăvire se manifestă mai mult în rândul femeilor decât al bărbaților și, respectiv, mai mult în rândul angajaților de culoare și hispanici. De altfel, aceștia din urmă au un risc de 2,8 ori mai mare de a face forme grave de boală sau de a deceda, potrivit Centrului pentru Controlul și Prevenirea Bolilor, din cauza muncilor desfășurate în prima linie, cum ar fi comerțul cu amănuntul și din cauza accesului redus la îngrijiri medicale.

Nu toate au fost roz pentru angajații care au rămas acasă

Angajații sub 50 de ani - în special cei cu copii - au spus că le este mai dificil să  rămână motivați și să își îndeplinească sarcinile. 

Aproape un sfert dintre toți angajații chestionați au declarat că sunt mai puțin mulțumiți de slujbele lor. 

30% dintre ei au afirmat că se simt mai puțin conectați la colegii lor de muncă și aproximativ unul din cinci a spus că a pierdut oportunitățile de avansare.

Primele semne privind reticența întoarcerii la birou s-au simțit din toamnă

Un studiu realizat în luna octombrie în 18 ţări, pe un eşantion de peste 8.000 de angajaţi din întreprinderi mici şi mijlocii a arătat că aproximativ 75% dintre ei nu vor vrea să mai lucreze în aceleaşi condiţii în care o făceau înainte de pandemie. 

Cei mai mulţi, 39%, spuneau că și-ar dori să nu mai aibă un program de muncă standard, de la 9.00 la 17.00, iar aţii că și-ar dori să nu fie nevoiţi să meargă la acelaşi birou în fiecare zi.

32% spuneau chiar că ar vrea ca săptămâna de lucru să nu mai cuprindă cinci zile. 

Multe dintre aceste dorinţe erau legate de efectele secundare pozitive pe care le-au resimţit mulţi angajaţi, datorită schimbărilor provocate de pandemie. Principalul câştig a fost considerat timpul petrecut cu familia. Aproape 50% dintre cei chestionaţi s-au bucurat că au putut să stea mai mult cu cei dragi.

Un alt avantaj identificat a fost posibilitatea de a economisi bani.

Guvernele iau în calcul modificări majore privind munca în 2021

La începutul lunii decembrie, vicepremierul spaniol Pablo Iglesias anunța că analizează o posibilă scurtare a programului de lucru, precum și o reducere a săptămânii de lucru la patru zile.

Declarația lui Pablo Iglesias venea la câteva zile după ce gigantul de bunuri de larg consum Unilever anunțase că va testa o săptămână de lucru de patru zile în Noua Zeelandă pentru a spori bunăstarea lucrătorilor și a crește productivitatea.

Ideea unei săptămâni de lucru mai scurte există de ani de zile în întreaga lume, dar a fost luată în considerare mult mai serios în contextul economic din acest an.  

 

Editor : Georgiana Marina

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate