Sari la conținut

Pericolul ascuns din conservele de ton. Ce nu aflați de pe etichetă

Mulţi români cumpără conserve de ton din supermarketuri, dar puţini ştiu exact pe ce dau banii. În aproape jumătate din cazuri, etichetele sunt greşite sau incomplete. Unii producători ascund informaţii importante, cum ar fi faptul că tonul respectiv poate fi contaminat cu plumb, cesiu ori deşeuri radioactive.

Înregistrare cu camera ascunsă:

-Metodă de pescuit: năvod!

-Păi şi de unde vine peştele? Ce fel de peşte e? Scrie: ton. Şi-mi arată aici... Conservă de ton, peşte! Păi nu poate să fie tonul, pui!?

-Păi da: tonul nu e un singur fel?

-Păi, nu!

-Origine, Vietnam.

-Dar în Vietnam, unde?

-Lucrez şi eu în comerţul alimentar de 22 de ani. Dar n-am văzut în viaţa mea să scrie pe o conservă de peşte să scrie unde e pescuit.

Alte magazine, alţi angajaţi care nu îi pot ajuta pe clienţii preocupaţi de ce ton cumpără.

Înregistrare cu camera ascunsă:

-Uite: scrie aici, în paranteză, ceva, dacă vedeţi.

-Malusovnus Pelamis. Ce-o fi aia?

-Ăla, probabil, e soiul peştelui. Nu scrie unde e prins.

*

-Nu lucrez de mult timp şi nu pot să vă spun chiar tot.

-Zice: produs al pescuitului maritim. Nu scrie şi unde. Păi şi-o fi bun aşa?

-Ce pot să vă spun, acum? Vă spun doar că se vând foarte bine!

Nutriţionişti, profesori universitari şi ONG-uri spun că eticheta unei conserve de ton trebuie să precizeze ce fel de ulei conţine produsul, care e specia de ton, cât la sută din conţinut e ton, care e concentraţia de sare şi proteine, dar mai ales dacă a fost pescuit într-o zonă sigură, sau poluată.

Există hărţi pe internet, dacă zona respectivă are probleme de contaminare cu mercur sau cu diverşi alţi compuşi. Inclusiv compuşi radioactivi”, spune Cristian Mărgărit, expert în nutriţie.

Ce spun cumpărătorii:

-Vă interesează ce, în mod special?

-Da, să nu fie în Marea Nordului!

-Dacă este ton de Marea Nordului, ce are?

-Nu-l iau!

-De ce?

-Cică sunt cu plumb, mercur!

*

-Mă uit din ce ţară, în primul rând.

„De-a lungul timpului au existat situații prin care consumatorii reclamau fie miros nespecific, gust nespecific şi chiar probleme de etichetare”, spune Paul Anghel , director general ANPC.

Clienţii sunt sfătuiţi să fie atenţi şi la condiţiile în care conservele de ton sunt depozitate în magazin.

Pe aceeași temă