Procese greoaie. Clauzele abuzive, greu de eliminat

Data publicării:
banca mediafax

Până acum, oricine avea câştig de cauză în instanţă împotriva băncilor pe clauzele abuzive obţinea doar modificarea contractului său, chiar dacă acea prevedere exista în alte câteva zeci sau sute de mii de contracte. Acum, însă, dacă Autoritatea pentru Protecţia Consumatorului ori diverse asociaţii dau în judecată o bancă pentru clauze abuzive şi câştigă, atunci instituţia de credit va fi obligată să modifice automat absolut toate contractele clienţilor săi. Iar dacă este cazul să îi şi despăgubească.

Legea se aplică și pentru contracte de telefonie, internet, gaze, electricitate sau apă.

Pentru ca acest lucru să devină posibil este nevoie ca cei nemulţumiţi să se adreseze Autorității pentru Protectia Consumatorului. În 30 de zile, inspectorii vor decide dacă este cazul să se meargă în faţa judecătorilor sau dacă lucrurile pot fi rezolvate fără a se ajunge în instanţă.

Pe masa instanțelor aglomerate

Ministerul Justiției a propus înființarea a trei, patru tribunale speciale la Iaşi, Cluj, Timişoara şi Bucureşti. Până vor fi înființate, mai durează. Iar când vor fi gata se vor îngropa în procese interminabile.

„Pe contractele de împrumut bancar unde este nevoie de mai multe documente, mărturii, unde băncile îşi angajează case mari de avocatură au durat ceva mai mult de doi ani, doi şi jumătate, trei ani”, explică Bogdan Nica, preşedinte ANPC.

În lipsa unor astfel de tribunale specializate, într-o primă etapă cele mai multe cazuri vor ajunge tot pe masa magistraţilor de la Tribunalul Bucureşti, instanţă supraaglomerată, ultima instanţă de judecată fiind Curtea de Apel.

Băncile estimează că vor pierde până la un miliard de euro dacă deciziile instanţelor sunt dintre cele mai dure, precum eliminarea unor clauze referitoare la comisioane sau dobânzi, precum şi dacă deciziile sunt retroactive. Un motiv, spune guvernatorul BNR, ca bancherii să fie reticenţi şi când vine vorba să dea credite mai ieftine.

„Au justificarea lor, legată de încredere, de calitatea clienților, de riscurile pe care le percep, de faptul că, uitați, și această discuție cu clauzele abuzive determină o stare de incertitudine”, a spus Mugur Isărescu, guvernator BNR.

Numai de la începutul anului şi până în prezent au fost depuse peste 1.300 de plângeri care semnalau posibile clauze abuzive în contractele de furnizare de servicii.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri