Studiu. Femeile sunt tot mai mult ţinta aluziilor sexuale în emisiunile de divertisment

Data publicării:
oana zavoranu 4837688-Mediafax Foto-Cristina Nichitus 1

În emisiunile de divertisment difuzate la televiziunile din România în ultimii ani, referirile la aspectul fizic al unor personaje feminine mondene a crescut, iar femeile sunt tot mai mult ţinta aluziilor sexuale în aceste programe, potrivit unui raport de analiză media al proiectului naţional ALTFEM, dat azi publicității.

Proiectul ALTFEM este o campanie pentru schimbarea imaginii femeii în societate şi este dezvoltat de agenţia de comunicare TBWABucureşti, Fundaţia Centrul Parteneriat pentru Egalitate (CPE) şi ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP). Cercetarea are ca paliere de analiză presa scrisă, emisiuni TV şi reclame TV.

În cazul emisiunilor TV, cercetarea oferă date despre raportul dintre numărul apariţiilor femeilor şi bărbaţilor într-un număr total de 141 emisiuni (78 de ediţii ale unor emisiuni de divertisment şi 63 de ediţii ale unor talk-show-uri), difuzate în intervalul 15 februarie - 15 mai, de Antena 1, Antena 3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV şi TVR1. Televiziunile şi emisiunile incluse în eşantion au fost selectate în funcţie de cele mai mari audienţe generale obţinute în tronsoanele de seară.

Rezultatele cercetării pentru emisiunile tv

Un exemplu de comentariu cu referiri la aspectul fizic, din emisiunea „Acces Direct” o vizează pe Oana Zăvoranu: „Zăvoranca a făcut show la maximum, mai periculoasă decât Cat Woman, vedeta, a intrat în pielea unei asistente de 5 stele: blondă, îmbrăcată într-un corset negru, colanți lucioși și cu ghetuțe cu toc, Zăvo a adus domnii slabi de inimă în pragul infractului. (...) Puțin a lipsit ca în platoul emisiunii lui Dan Capatos să fie aduse extinctoarele. Prea mirosea a extaz! Oana a făcut spectacol și cu fosta candidată la rolul de asistentă, Pamela de România. Două blondine care au amețit domnii cu mișcarile lor, două sexy lady... (20 februarie 2013)”

Conform studiului, numărul enunţurilor stereotipe a scăzut la jumătate faţă de anul 2011;

Numărul aluziilor sexuale enunţate în emisiunile televizate a scăzut de la 57, în 2011, la 22 în 2013.

A crescut semnificativ numărul referirilor legate de aspectul fizic al unor personaje feminine mondene, de la 132 în 2011, la 241 în 2013.

A crescut numărul de prezenţe feminine în emisiunile talk-show cu aproximativ 14% faţă de anul 2011 (26% în anul 2013, faţă de 12% în anul 2011), totuși frecvența prezenței bărbaților rămâne mai mare;

Bărbaţii prezenţi în emisiunile TV analizate au vorbit cu precădere despre aspecte legate de sfera profesională (43%). În cazul femeilor, incidenţa discuţiilor şi aspectelor legate de viaţa personală a depăşit pragul de 50%.

Imaginea din publicitate

Cele mai multe produse şi servicii încurajează consumul şi îmbunătăţirea stilului de viaţă;

Femeile sunt mai prezente decât bărbații;

Predomină scenariile domestice şi reproduceri ale mediului familial;

Rolurile domestice şi de îngrijire sunt, de regulă, alocate personajelor feminine;

Bărbaţii sunt, cel mai adesea, prezentaţi în ipostaze pasive, dar cu rol de partener sau de soţ, respectiv tată.

Mai puține femei din presa scrisă

În presa generalistă, ponderea femeilor a scăzut cu 5% faţă de anul 2011, de la 22% la 17,7%;

În presa tabloidă, ponderea femeilor a scăzut cu circa 3% faţă de anul 2011, de la 37% la 34% .

Există un decalaj semnificativ de reprezentare a femeilor în domenii profesionale precum administraţia publică, sistemul sanitar sau politica.

În publicaţiile generaliste, aproximativ 33% dintre femeile menţionate au fost prezentate în calitate de expert;

În presa tabloidă, peste 65% dintre experţii citaţi de jurnalişti au fost femei; totuși, femeile și bărbații prezentați în calitate de experți au înregistrat aceleași procente (50% – 50%). Raportul din 2011 arăta că jurnaliștii au încadrat bărbații mai des în categoria de expert (65%), decât femeile (35%).

Pe de altă parte, miercuri, la Bucureşti, va fi organizată conferinţa de încheiere a proiectului ALTFEM - o campanie pentru schimbarea imaginii femeii în societate. În cadrul conferinţei, va fi dezbătută oportunitatea imprimării primei bancnote care să cuprindă profilul unei personalităţi feminine din istoria României. Până în acest moment, peste 23.000 de români au semnat petiţia ALTFEM - „Prima personalitate feminină pe o bancnotă românească”, potrivit reprezentanţilor proiectului.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri