Sari la conținut

Brexit. Dezbateri influențate și finanțate pe ascuns de marile bănci internaționale

Organizaţii rivale au intrat într-o cursă de consolidare a poziţiilor înainte de luna aprilie, când Comisia Electorală va selecta cine va fi ”conducător de campanie” pentru fiecare tabără, potrivit unui articol realizat de Bloomberg și preluat de News.ro.

Desemnarea este însoţită de fonduri de stat în valoare de 600.000 de lire sterline (865.000 dolari), spoturi gratuite în media, precum şi cheltuieli de până la 7 milioane de lire sterline, pe parcursul unei campanii de 10 săptămâni.

Problema este că fiecare parte a atras sume de ordinul milioanelor de lire sterline din partea unor donaturi, între care Goldman Sachs Group, JPMorgan Chase şi fondatorii de fonduri de hedging Crispin Odey şi David Harding, iar majoritatea banilor au venit înainte de 1 februarie, dată după care donaţiile de peste 7.500 de lire trebuie declarate.

”Trebuie să ştim cine dă banii şi cine încearcă de influenţeze dezbaterile. Suntem îngrijoraţi de veniturile nedeclarate, pentru că perioada reglementată este prea scurtă”, a spus Darren Hughes, director adjunct al Electoral Reform Society, care cere schimbarea sistemului de vot.

Comparativ cu Statele Unite, alegerile din Marea Brtianie sunt constrânse de controlul asupra transmisiilor media.

Cu banii de campanie sunt finanţate chioşcurile electorale, panourile, promovarea prin poştă, call centerele şi publicitatea digitală.

Istoria arată că bugetele de campanie mai mari pot face diferenţa.

În votul din 1975 pentru Piaţa Comună, precursoarea UE, campania susţinătorilor a atras fonduri de 15 milioane de lire sterline, iar oponenţii numai 1 milion de lire sterline, a explicat Tim Bale, profesor de politică la Queen Mary University din Londra.

Acest fapt a contribuit la înclinarea balanţei în favoarea Pieţei Comune, în proporţie de 67%.

Cheltuirea din timp a banilor este esenţială, a arătat Bale.

”Banii care vor face diferenţa la referendum sunt bani angajaţi deja şi probabil deja cheltuiţi”, a spus Bale.

Organizaţia cu cele mai mari şase să câştige statutul de conducător de campanie pentru tabăra pro-UE, Britain Stronger in Europe (Marea Britanie mai puternică în Europa), a atras deja contribuţii mari.

Condusă de Stuart Rose, fost preşedinte al Marks&Spencer, Britain Stronger in Europe a obţinut încă de anul trecut finanţare din partea lui David Sainsbury, al cărui străbunic a înfiinţat reţeaua de supermarketuri J Sainsbury.

David Harding, fondatorul fondului de hedging Winton Capital Management, cu active de 30 de miliarde de dolari, a contribuit la rândul său cu fonduri la sfârşitul anului trecut, şi a devenit co-trezorier.

Atât Sainsbury cât şi Harding au refuzat să comenteze.

Bănci americane mari au donat la rândul lor fonduri, îngrijorate că exit-ul Marii Britanii din UE ar putea să le afecteze activităţile din Londra.

Goldman Sachs a donat 500.000 de lire sterline, iar directorii din Londra ai băncii au susţinut public campania de rămânere în UE.

JPMorgan a contribuit cu 500.000 de dolari, iar Morgan Stanley a donat la rândul ei o sumă formată din şase cifre, potrivit unei persoane apropiate situaţiei.

Reprezentanţii JPMorgan şi Morgan Stanley au refuzat să comenteze.

Conducătorii de campanie vor depune primele rapoarte de cheltuieli la sfârşitul lunii aprilie, în conformitate cu cerinţele Comisiei Electorale, a spus purtătorul de cuvânt James McGrory.

El a refuzat să spună dacă organizaţia va dezvălui donaţiile primite înainte de data de 1 februarie.

Ceea ce se ştie este că tabăra Stronger in Europe are suficienţi bani pentru a angaja 70 de oameni şi strategi de marcă. Între aceştia se află Jim Messina, care a condus campania de realegere a preşedintelui american Barack Obama, în 2012, şi l-a consiliat pe premierul britanic David Cameron în victoria de anul trecut.

Finanţarea grupurilor pro-Brexit care concurează pentru conducerea campaniei este neclară.

Vote Leave, campania susţinută de primarul Londrei, Boris Johnson, şi mai mulţi membri influenţi ai Partidului Conservator, pare să fi atras cei mai mulţi bani.

În această campanie au fost atraşi lideri de afaceri bogaţi, care au finanţat anterior Partidul Conservator, între aceştia managerul fondului de hedging Odey şi Peter Cruddas, fondatorul firmei CMC Markets.

Cruddas a declarat în noiembrie anul trecut, pentru Financial Times, că a donat 1 milion de lire pentru Vote Leave, el anticipând că grupul va atrage 20 de milioane de lire.

Directorul Vote Leave, Dominic Cummings, a refuzat să comenteze câţi bani a atras campania.

Între facţiunile care susţin Brexit, numai Leave.eu, grup înfiinţat de Arron Banks, finanţator al formaţiunii UKIP, a dezvăluit aranjamentele de finanţare, estimând că va atrage 3,5 milioane de lire până la sfârşitul lunii martie.

Comisia Electorală a promis o mai mare transparenţă referitoare la contribuţiile pentru viitoarele scrutinuri, după ce votanţii au respins independenţa Scoţiei la referendumul din 2014.

La referendumul din 23 iunie, miza este mai mare. Premierul David Cameron a spus că decizia privind apartenenţa la UE este ”una într-o generaţie”, dar traseul banilor de campanie este mai opac ca oricând.

Etichete: JP Morgan , marea britanie , goldman sachs , brexit

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale