Sari la conținut

Cotaţia petrolului, la cel mai mare nivel din ultimii trei ani

Cotaţia petrolului a depăşit pragul psihologic de 70 de dolari pe baril şi a ajuns la cel mai mare nivel din ultimii trei ani. Nu mai e mult până când asta se va reflecta şi-n preţul carburanţilor. Singurul lucru care face ca preţurile benzinei şi motorinei să nu depăşească, deocamdată, valoarea de 6 lei pe litru, este deprecierea dolarului american, spun experţii.

Faţă de vara anului trecut, petrolul s-a scumpit cu peste 50% şi oscilează acum în jurul valorii de 70 de dolari pe baril. O parte din această apreciere s-a văzut în benzinării la finalul anului 2017. Al doilea val de scumpiri este ţinut în frâu de evoluţia nefavorabilă a dolarului american în faţa principalelor valute.

Claudiu Cazacu, specialist pieţe financiare: „Septembrie ar fi aici, din septembrie până acum vedem o creştere, şi aici intră perioada verii puţin mai liniştită, apoi o nouă etapă de creştere. Aproximativ 23 de procente de creştere pentru Brent, ceea ce este destul de mult.”

Faţă de luna septembrie, leul a câştigat şi el în faţa dolarului american peste 4 bani. Adică s-a întărit cu 1,16%. Chiar şi aşa, nu scăpăm de scumpirile de la pompă.

Calculele specialiştilor indică o majorare suplimentară de aproximativ 12 bani pe litrul de carburant în perioada următoare.

Radu Dinescu, secretar general Uniunea Transportatorilor Rutieri: „În România acciza a crescut de la 330 de euro pe mia de litri la 400 de euro pe mia de litri, în plus moneda naţională s-a devalorizat faţă de euro. Duce la o creştere a costurilor de operare a transportatorilor cu 20%.”

Aceste costuri mai mari vor continua să se reflecte în preţurile bunurilor transportate, dar şi a costurilor de călătorie, spun transportatorii. Fostul premier Mihai Tudose le-a promis companiilor de transport returnarea a 5 eurocenţi din acciza suplimentară de aproximativ 7 eurocenţi reintrodusă de Guvern la 1 octombrie 2017.

Radu Dinescu, secretar general Uniunea Transportatorilor Rutieri: „Lucrurile au tergiversat sau au fost tot felul de întâlniri la nivelul lunilor noiembrie, decembrie, dar fără nicio finalitate.”

Companiile de transport cer reducerea accizei la nivelul minim european de 330 de euro la mia de litri de motorină şi rambursarea fără întârziere a TVA-ului datorat de stat. O altă măsură ar fi, după modelul Ungariei, reducerea temporară a accizei, atunci când preţul petrolului pe plan internaţional depăşeşte o anumită valoare.