Sari la conținut

Metroul spre aeroportul Otopeni, un proiect fără cap și fără coadă?

Ministerul Transporturilor a trimis Comisiei Europene cerere de finanţare pentru linia de metrou 1 Mai – Otopeni. Raționalitatea acestui proiect se află sub semnul întrebării.

Ministerul Transporturilor, în calitate de Organism Intermediar pentru Transport, a aprobat şi transmis la Comisia Europeană, pe 24 decembrie, cererea de finanţare pentru proiectul “Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni (Magistrala 6 1 Mai – Otopeni)”, a anunţat miercuri instituţia. Valoarea totală a proiectului este de 1,39 miliarde euro.

Obiectul cererii de finanţare ‚Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni (Magistrala 6 1 Mai – Otopeni)’ este reprezentat de asigurarea unei conexiuni directe între Bucureşti şi Otopeni, respectiv între Gara de Nord Bucureşti şi Aeroportul Internaţional Henri Coandă, prin construirea unei noi linii de metrou cu o lungime de 14,2 km şi 12 staţii de metrou”, a informat ministerul.

Linia de metrou Magistrala 6 va asigura legătura reţelei de metrou a municipiului Bucureşti cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni. Magistrala 6 de metrou face joncţiunea între serviciul de transport public urban şi serviciile de transport regional, naţional şi internaţional feroviar şi aerian, asigurând o legătură urbană rapidă de mare capacitate, informează ministerul.

Durata de execuţie a proiectului este de patru ani. Magistrala 6 extinde reţeaua din staţia 1 Mai până la Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti pe o lungime de 14,2 km şi cu o capacitate de transport de 50.000 de călători/oră, si asigură legătura directă între Gara de Nord şi Aeroportul Otopeni.

Magistrala va permite legarea directă între Gara de Nord şi Aeroport Otopeni, fără transbordarea călătorilor prin schimbarea peroanelor şi a trenurilor.

Cele două mari semne de întrebare

Acestea privesc oportunitatea cheltuirii unei sume imense pentru un proiect care putea fi făcut mai ieftin și traseul ales pentru linia de metrou. În prezent există o linie de cale ferată care ajunge la doar doi kilometri de aeroport și ce poate fi prelungită cu efort financiar minim până la acesta. Capitale mari, cum ar fi Viena, nu dețin o rețea de metrou până la aeroportul care le deservește, ci o linie de tren modernă ce asigură un transport eficient. Banii disponibilizați ar putea fi folosiți pe proiecte importante, pentru care nu există finanțare prevăzută, cum ar fi autostrada dintre Moldova și Transilvania sau lărgirea DN2 la standard de două benzi pe sens.

Pe de ală parte traseul ales nu pare a fi cel mai fericit. Un străin care ajunge la București pentru a ajunge în zona centrală sau în Pipera va trebui să schimbe de 2-3 ori metroul. Legătura directă a aeroportului Otopeni se va face, inexplicabil, cu zona 1 Mai, zonă ce nu prezintă un interes deosebit în funcțiunile urbane ale Capitalei. O analiză a punctelor slabe prezentate de acest proiect o puteți găsi aici.