Sari la conținut

Raiffeisen pierde lupta cu Protecția Consumatorilor la francii elvețieni

Banca este obligată să emită noi grafice de rambursare în cazul creditelor acordate în franci elvețieni.

ANPC a câştigat pe fond procesul cu Raiffeisen Bank, după ce instanţa a respins cererea băncii de anulare a procesului verbal de contravenţie în urma controlului vizând creditele în franci elveţieni, potrivit News.ro.

ANPC a câştigat pe fond procesul cu Raiffeisen Bank, după ce instanţa a respins ca neîntemeiată solicitarea băncii de anulare a procesului verbal de contravenţie prin care, în urma unui control vizând creditele în franci elveţieni, a fost amendată cu 50.000 de lei pentru practici incorecte. Directorul general al ANPC Paul Anghel a apreciat că această decizie ţine de normalitate.

"Respinge plângerea ca neîntemeiată. Cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare, cerere care se depune la Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti", se arată în decizia instanţei ca urmare a solicitării băncii de anulare a procesului verbal de contravenţie.

Directorul general al ANPC Paul Anghel a apreciat că decizia era firească ţinând cont de documente şi de fapte şi i-a felicitat pe juriştii instituţiei.

"Având în vedere atât documentele probatorii, cât şi situaţia de fapt, decizia reprezintă doar normalitatea. Tebuie felicitaţi şi juriştii din cadrul ANPC care au susţinut cauza în faţa instanţei", a declarat pentru News.ro directorul general al ANPC Paul Anghel, care, după cotrolulul la Raiffeisen Bank, afirma că băncile trebuie să-şi modifice atitudinea şi abordarea în raport cu clienţii, iar, acolo unde există probleme, şi modul de calcul în contractele în derulare. 

Banca a solicitat anularea procesului verbal de contravenţie prin care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a amendat Raiffeisen Bank cu 50.000 de lei pentru practici incorecte, pentru că ar fi încălcat Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte pentru creditele în franci elveţieni acordate înainte de criză, în ceea ce priveşte modul de calcul al dobânzilor.

Printr-un ordin dat în octombrie 2017, după controlul la Raiffeisen Bank, ANPC a solicitat băncii aducerea contractelor de credit la momentul anterior deciziei de a nu informa clienţii cu privire la costurile creditului şi să propună un nou grafic de rambursare. Conform ordinului, graficul de rambursare urma să se raporteze la condiţiile de la momentul semnării contractului.

Controlul ANPC la Raiffeisen a fost declanşat după ce Grupul clienţilor cu credite în franci elveţieni a transmis mai multe  memorii la Secretariatul General al Guvernului (SGG ) şi la Administraţia Prezidenţială.

”Practica de a nu informa, în prealabil, consumatorii despre viitoarele costuri ale produsului financiar i-a determinat pe aceştia să ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut în prealabil nivelul la care dobânda urma să crească, respectiv costurile pe care nu le-au putut preconiza, deşi operatorul financiar bancar cunoştea nivelul dobânzii pe care urma să îl aplice. Operatorul economic trebuie să aducă contractele la momentul anterior practicii, inclusiv prin remiterea unui nou grafic de rambursare cu condiţiile de la momentul semnării acestuia. (...) Operatorul de servicii financiare utilizează o practică comercială incorectă aşa cum e definită conform legii”, spuneau șefii de la Protecția Consumatorilor în toamna anului trecut.

Pe aceeași temă