Sari la conținut

Consumul de produse alimentare a crescut cu peste un sfert în primele patru luni. De ce nu este o veste îmbucurătoare

Românii par a o duce la bine, potrivit datelor privind cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul în luna aprilie 2016 ce au fost făcute publice vineri de către Institutul Național de Statistică.

Volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în primele patru luni ale anului, comparativ cu aceeași perioadă din 2015, a înregistrat o creştere cu 19,1% . Cauza este creşterea vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+28,1%), a vânzărilor de produse nealimentare (+16,7%) şi a comerțului cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+9,2%).

Ajustat cu numărul de zile lucrătoare și cu sezonalitatea, creșterile sunt ceva mai mici, însă rămân importante. Volumul cifrei de afaceri pentru comerțul cu amănuntul a înregistrat o creştere cu 17,7%, în condițiile în care vânzările de produse alimentare, băuturi  şi tutun s-au majorat cu 26,5%, cele de produse nealimentare cu 15,4% iar comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a înregistrat o evoluție pozitivă de 9,2%.

Sunt aceste creșteri îmbucurătoare?

Nu, cel puțin aceasta spun economiștii. Preşedintele Consiliului Fiscal, Ionuţ Dumitru, avertizează că această creştere nu este una sănătoasă fiindcă producţia internă nu a crescut odată cu cererea, creşterea consumului bazându-se pe stimularea exagerată a exporturilor. „Creşterea economică a accelerat în ultima perioadă, factorul principal fiind legat de stimularea fiscală, respectiv reducerea de TVA, care este una destul de agresivă. Anul trecut taxa a fost redusă de la 24% la 9% la alimente, iar anul acesta de la 24% la 20% cota standard. Dacă ne uităm pe cota media de TVA scăderea este foarte mare şi evident nu poate ca acest lucru să nu se vadă în consum. Din păcate există şi partea goală a paharului. Creşterea vânzărilor cu amănuntul, care este de 19-20% în termen de volum, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, dacă o suprapunem pe un grafic cu cifra de afaceri pentru industria prelucrătoare pentru piaţa internă vom observa ca acestă cifră de afaceri mai degrabă stagnează deşi avem o cerere de consum care creşte foarte mult. Cu alte cuvinte, creşterea vânzărilor cu amănuntul este legată de creşterea importurilor”, comenta cifrele din luna mai economistul, potrivit ziarului România liberă.

Dacă economiștii sunt îngrijorați de creșterea consumului, aceasta fiind o posibilă cauză de dezechilibre macroeconomice, marile lanțuri de retail au numai motive de bucurie. Cele mai mari cinci reţele comericale din România au adunat împreună încasări de aproape șase miliarde şi jumătate de euro în 2015. A fost primul an în care cinci mari comercianţi au avut afaceri mai mari de un miliard de euro. Datele INS de vineri arată că pentru marile lanțuri de retail anul 2016 ar putea fi chiar mai bun.

Etichete: statistica , ins , consum , importuri , ionut dumitru

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale