Numărul reclamațiilor legate de energie și gaze au crescut anul trecut cu 64%. Cele mai multe au vizat facturarea

Data actualizării: Data publicării:
bani langa o factura
FOTO: Captură Digi24

Numărul de reclamaţii primite de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a crescut cu 64% anul trecut, din cauza problemelor întâmpinate de consumatori în piaţa concurenţială de energie electrică şi de gaze naturale, în special în ceea ce priveşte facturarea, informează, joi, ANRE.

În 2022 s-au dat 2.776 de amenzi în valoare totală de 37,19 milioane de lei.

"În anul 2022, am primit şi am soluţionat în cadrul autorităţii un număr de 39.001 reclamaţii formulate de persoane fizice şi juridice beneficiare ale serviciilor prestate de operatorii economici din sectoarele energiei electrice şi gazelor naturale dintre care 25.974 de reclamaţii au fost înregistrate în sectorul energiei electrice, iar în sectorul gazelor naturale 13.027.

Tendinţa de adresare a reclamaţiilor se menţine în creştere faţă de anii anteriori, prin comparaţie cu anul 2021, în anul 2022, fiind înregistrată o creştere a numărului de reclamaţii de 64%, generată de problemele întâmpinate de consumatori în piaţa concurenţială de energie electrică şi de gaze naturale, cel mai adesea fiind semnalate aspecte legate de emiterea şi facturarea propriu-zisă a energiei electrice şi gazelor naturale cu aplicarea schemelor de compensare şi a plafonărilor de către furnizori, de contractarea energiei electrice şi gazelor naturale, de problemele apărute la racordarea la sistemele/reţelele de gaze naturale/energie electrică a utilizatorilor, inclusiv a prosumatorilor, dar şi aspecte legate de instalarea grupurilor de măsurare, precum şi de citirea indexului afişat de acestea", se arată în comunicatul ANRE, citat de Agerpers.

Printre contravenţiile sancţionate s-au numărat

  • nerespectarea obligaţiei de citire a indexului aparatului de măsură a energiei electrice al clientului casnic, la un interval de maxim 3 luni, în vederea emiterii facturii de regularizare;
  • nerespectarea prevederilor legale privind racordarea prosumatorilor la reţeaua de distribuţie a energiei electrice;
  • nerespectarea obligaţiei de a transmite furnizorilor indexul echipamentului de măsurare, în vederea regularizării obligaţiilor de plată, ca urmare a schimbării efective a furnizorului de energie electrică;
  • nerespectarea prevederilor legale privind racordarea clienţilor la reţeaua de distribuţie a energiei electrice;
  • nerespectarea prevederilor legale privind calitatea tehnică a energiei electrice din standardul de performanţă pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice;
  • integrarea, cu mari întârzieri, în sistemul de măsurare inteligentă (SMI) a contoarelor inteligente instalate la locurile de consum şi neasigurarea disponibilităţii continue a datelor de măsurare a energiei electrice;
  • nerespectarea obligaţiei de transmitere, în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrare, a răspunsului la sesizările consumatorilor referitoare la facturile de energie electrică şi plata compensaţiilor aferente în cazul depăşirii termenului; nerespectarea obligaţiei de a returna clientului final sumele datorate, în termen de 5 zile de la data emiterii facturii cu decontul final de lichidare, în situaţia în care se înregistrează un sold negativ;

În domeniul gazelor naturale, au fost aplicate 405 sancţiuni contravenţionale în valoare de 11,47 milioane lei.

Cele mai importante abateri au fost:

  • nerespectarea prevederilor legale privind racordarea la sistemul de distribuţie a gazelor naturale;
  • nerespectarea obligaţiei de emitere a avizului tehnic de racordare în termen de 30 de zile de la primirea unei cereri de racordare corecte şi complete;
  • nerespectarea obligaţiei de gestionare, actualizare şi asigurare a trasabilităţii documentelor/documentaţiilor aferente obiectivelor sistemului de distribuţie, inclusiv cu modificările, înlocuirile, reparaţiile şi intervenţiile efectuate;
  • nerespectarea obligaţiei de transmitere, în termen de 15 zile lucrătoare de la înregistrare, a răspunsului la sesizările consumatorilor referitoare la facturile de gaze naturale şi plata compensaţiilor aferente în cazul depăşirii termenului;  
Partenerii noștri