Sari la conținut
News Alert

Direcționarea cotei de 2% către ONG, sub semnul întrebării

Plata unui procent de 2% din impozitul pe venit datorat statului către ONG-uri este sub semnul întrebării. Persoanele cu venituri din drepturi de proprietate intelectuală au dreptul să solicite redirecționarea a 2% către un ONG, dar au și angajatorii obligația să efectueze plățile?

Mai precis un ordin recent al Ministerului Finanțelor Publice, Sănătății și Muncii acordă persoanelor dreptul să solicite plătitorilor de venituri direcționarea cotelor către entitățile beneficiare, fără a preciza obligația plătitorului de venituri de a direcționa cota către entitatea beneficiară și fără a explica ce se întâmplă cu costurile suplimentare apărute astfel.

Opinia aparține consultantului fiscal Adrian Bența care a publicat joi o analiză în acest sens. Redăm în continuarea opiniile consultantului fiscal pe această problemă. Trebuie precizat că Declarația Unică (care pur și simplu nu mai poartă nici numărul 212, nici vreun alt număr), ce va fi depusă la Fisc, cuprinde o rubrică privind destinația sumei de 2% din impozitul datorat pe venitul net. Declarația unică ar urma să fie depusă de peste 900.000 de români potrivit estimărilor oficiale anterioare.

Redăm analiza consultantului fiscal

Monitorul Oficial nr. 0402 din 10 mai 2018

OMFP nr. 1931 din 26 Aprilie 2018

Ordin pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate“ – ordin comun Ministerul Muncii și Ministerul Sănătății

  • OMFP nr. 1931/2018 a trebuit să fie adoptat întrucât sunt modificări normative în sfera impozitului pe venit și în sfera asigurărilor sociale, aplicabile începând cu luna aprilie 2018, aduse de OUG nr. 18/2018 și OUG nr. 25/2018 pentru modificarea Codului fiscal.

  • În esență, procedura de declarare și depunere a formularului 112 - „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate“, a fost impusă de către următoarele două noi proceduri fiscale:

  1. Aplicarea stopajului la sursă pentru mai multe categorii de venituri realizate de persoanele fizice pentru care anterior ordonanțelor mai sus amintite, sarcina declarării a fost la nivelul persoanei fizice;

  2. Dreptul salariatului, respectiv dreptul persoanei fizice ce realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, de a solicita redirecționarea unei sume corespunzătoare fie la procentul de 2%, fie la procentul de 3,5%, către entități fără scop patrimonial.

  • Să analizăm aceste modificări fiscale din perspectiva declarației 112:

Începând cu veniturile aferente lunii aprilie 2018, se revine la impozitarea prin stopaj la sursă și la declararea în declararea 112, pentru următoarele categorii de venituri:

  • venituri din drepturi de proprietate intelectuală;

  • venituri realizate în baza contractelor de activitate sportivă, încadrate la activități independente (pentru această activitate independentă, s-a prevăzut în mod expres stopajul la sursă;

  • venituri realizate în baza contractelor de arendă;

  • venituri din asocierea persoanelor fizice cu persoane juridice ce achită impozitul specific (unități turistice, alimentație publică, hoteluri, etc) – Legea nr. 170/2016;

  • venituri scutite de impozit (informaticieni, persoane cu handicap, lucrători sezonieri) pentru care bugetul suportă o parte a contribuției la sănătate.

  • Una dintre modificările aplicabile începând cu veniturile salariale/drepturi de proprietate intelectuală realizate de persoanele fizice începând cu luna aprilie 2018, este acordarea dreptului acestor persoane să solicite plătitorilor de venituri să direcționeze una din următoarele cote:

  1. Cota de 2% din impozitul pe venitul din salarii/drepturi de proprietate intelectuală către unități fără scop patrimonial;

  2. Cota de 3,5% din impozitul pe venitul din salarii/drepturi de proprietate intelectuală către unități fără scop patrimonial care sunt autorizate și au cel puțin un serviciu social licențiat.

  • Din punctul de vedere al Declarației 112, se evidențiază foarte exact prin denumire, adresă și cod de identificare fiscală, acele persoane ce beneficiază de această redirecționare.

  • Impozitul redirecționat trebuie să fie plătit către aceste unități beneficiare până la aceeași dată cu plata impozitului către bugetul de stat.

  • Din punct de vedere normativ, această redirecționare de impozit ca urmare a deciziei salariaților, necesită o analiză suplimentară întrucât legiuitorul nu a prevăzut în mod expres și obligația angajatorului să efectueze plățile, ținând cont de faptul că la nivelul angajatorului apar cheltuieli administrative suplimentare cu comisioanele bancare și cu resursa umană care va procesa calculul, declararea și plata sumelor direcționate către potențialii beneficiari.

  • În acest context, presupunând faptul că angajatorii vor dori să realizeze această facilitate fiscală, sunt îndreptățiți să solicite de la salariați acele cheltuieli generate cu aceste transferuri.

  • Desigur, se păstrează în continuare dreptul ca aceste persoane să solicite la ANAF direcționarea anuală prin depunerea formularului 230 - Cerere privind destinația sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii și din pensii.

  • Anul acesta, pentru depunerea formularului 230 aferent veniturilor și impozitului din anul 2017, termenul de depunere este data de 25 mai 2018.

  • Care sunt termenele de depunere pentru declarația 112?

Declaraţia se depune astfel:

  • lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare pentru care se plătesc veniturile, de persoanele fizice şi juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituţiile publice;

  • trimestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului, de plătitorii de venituri din salarii şi asimilate salariilor, în calitate de angajatori sau de persoane asimilate angajatorului:

  

  1. asociaţii, fundaţii sau alte entităţi fără scop patrimonial, persoane juridice;

  2. persoanele juridice plătitoare de impozit pe profit care, în anul anterior, au înregistrat venituri totale de până la 100.000 euro şi au avut un număr mediu de până la 3 salariaţi exclusiv;

  3. persoanele juridice plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor care, în anul anterior, au avut un număr mediu de până la 3 salariaţi exclusiv;

  4. persoanele fizice autorizate şi întreprinderile individuale, precum şi persoanele fizice care exercită profesii liberale şi asocierile fără personalitate juridică constituite între persoane fizice, persoanele fizice care deţin capacitatea de a încheia contracte individuale de muncă în calitate de angajator, care au personal angajat pe bază de contract individual de muncă;

  • până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, venituri realizate în baza unor contracte de activitate sportivă, arendă, din asocieri de persoane fizice cu persoane juridice plătitoare de impozit pe profit, microîntreprinderi sau plătitoare de impozit specific, pentru care impozitul se reţine la sursă, de plătitorii de venituri.

  • Foarte important: când în cursul trimestrului persoanele fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiază de concedii şi indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate sau le încetează calitatea de asigurat, plătitorii de venituri din salarii şi asimilate salariilor depun declaraţia până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a intervenit concediul medical sau încetarea calităţii de asigurat”.

Pe aceeași temă