Piloții Swiss Air iau în calcul sa devină mecanici de locomotivă. Românii exclud varianta: Poate o reconversie în business sau altceva

pilot stewardesa generic profimedia
Foto: Profimedia

Sindicatul piloţilor din Elveţia ia în calcul ca piloţii de avion să se reorienteze către a fi mecanici de locomotivă. România e pe minus cu 3.000 de mecanici de locomotivă. Piloţii de avion români nu şi-ar dori să fie mecanici de locomotivă, scrie Mediafax.

Sindicatul piloţilor de la Swiss Air, o companie aeriană din Elveţia, ia în calcul reconversia profesională. Acolo, căile ferate sunt pe minus cu 300 de mecanici de locomotivă, iar piloţii de avion ar putea veni să lucreze, măcar o perioadă, pe tren.

În România, lipsesc 3.000 de mecanici de tren, spune preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă. Iar când vine vorba de salarii, sumele ajung la 3.000 de lei lunar, sub nivelul îngrijitorilor din sistemul sanitar.

Un mecanic de locomotivă poate ieşi la pensie la 52 de ani doar dacă are o experienţă în domeniu de cel puţin 26 de ani. În România, cei mai în vârstă mecanici de tren au în jur de 60 de ani.

„În sistemul feroviar, de câţiva ani de zile, este un deficit foarte mare de personal de locomotivă. Asta nu se întâmplă doar în România, ci şi la nivel european. În ultimii 10 ani de zile, foarte puţine firme au şcolarizat mecanici de locomotivă. În sistemul privat, peste 70% sunt pensionari care cumulează pensia cu salariu. Şi în firmele de stat, CFR Călători şi CFR Marfă, undeva la 30% avem personal pensionar”, declară Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.

Dacă un pilot român de avion ar putea să fie mecanic de tren, Iulică Măntescu spune că „nu-i uşor, pentru că sunt funcţii tehnice similare, dar totuşi diferite”.

„A învăţa tipurile de locomotivă ar fi necesar cam doi ani de zile ca să poate să treacă la pilot la mecanic de locomotivă. Dar este exclus în România pentru că diferenţa salarială este uriaşă dintre un pilot şi un mecanim de locomotivă”, a adăugat Iulică Măntescu.

Un pilot de avion începător câştigă 2.500 – 3.000 de euro, iar pentru unul cu experienţă de 10 ani, aşa cum e Mihai Postelnicu, angajat la o companie aeriană din România, leafa se ridică la 5.000 de euro. Din martie şi până acum, Mihai a făcut 15-20 de curse aeriene, asta în condiţiile în care înainte de pandemie făcea acelaşi număr de zboruri într-o lună. Pentru Mihai, a fi mecanic de locomotivă, măcar şi o perioadă scurtă de timp, nu ar fi un avantaj.

„Începând din martie, am şomat. Am zburat foarte puţin. Am făcut parte din piloţii români ceva mai norocoşi care au reuşit să-şi menţină licenţa de zbor şi un minim antrenament. Nu ne-a permis în paralel să ne calificăm şi în alte domenii. Pentru mulţi dintre noi ar fi greu să o facem după ce ne-am obişnuit cu meseria aceasta. Este o asemănare între meserii nepotrivită. Pregătirea şi trăsăturile specifice ale meseriei sunt foarte diferite. Nu ştiu câţi din colegii mei ar face o reconversie profesională în domeniul acesta. La fel de bine pot face o reconversie profesională în business sau în altceva. Perioada de pregătire, modalitatea de pregătire, de selecţie pentru aceste două meserii este foarte diferită”, a spus Mihai Postelnicu.

Editor : Liviu Cojan

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate