Probleme grave la autostrada care ar trebui să ne scape de aglomerația de pe DN1

Data actualizării: Data publicării:
drum expres asfaltat modernizat
Sursa: Facebook/ CNAIR

Autostrada Ploiești-Comarnic-Brașov ar trebui să-i scape pe șoferi de orele petrecute în coloană pe DN1. Deocamdată se lucrează doar pe porțiunea dintre Râșnov și Cristian, care, însă, nu rezolvă mare lucru. Proiectele cu impact, centura Comarnicului și secțiunea până la Râșnov, nu merg, însă, la fel de bine. De exemplu, licitația pentru centura Comarnic este suspendată, tocmai pentru că documentația este deficitară. Șefii de la Drumuri spun că s-a creat însă un grup de lucru care „analizează adaptarea soluțiilor tehnice la condițiile din teren și la cele din acordul de mediu”. Licitațiile lansate pe baza unor documentații cu lacune majore nu fac decât să întârzie realizarea unor proiecte îndelung așteptate de șoferi.

Centura Comarnic, parte din autostrada de pe Valea Prahovei, este aproape de un eșec răsunător, spun cei de la Asociația Pro Infrastructură. Licitația lansată în august pentru construirea a 5 kilometri de șosea rapidă este suspendată din cauza numeroaselor cereri de clarificare depuse de constructorii interesați de proiect.

Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructura: Avem probleme cu studiile geotehnice, care din ce am văzut noi, din răspunsurile la clarificări, sunt doar trei foraje la adâncimi de 6,10 și 20 de metri. Cum o să fundăm noi toate viaductele care or să treacă de-o parte și de alta a râului? Nu trebuie să fii super inginer ca să-ți dai seama că e prea puțin.

Iar problemele identificate nu se opresc aici.

Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructura: Al doilea lucru este faptul că autostrada croșetează prin râu. Apele Române nu știu dacă o să dea în veci aviz pentru așa ceva.

Constructorii interesați atrag atenția și că exproprierile sunt realizate doar pe jumătate, lucru recunoscut de Compania de Drumuri.

De asemenea, spun drumarii interesați de realizarea proiectului, lucrările din studiul de fezabilitate din 2006 nu sunt corelate cu cele din acordul de mediu, revizuit ultima oară în 2014. Membrii societății civile care urmăresc evoluția marilor proiecte de infrastructură din România atrag atenția că cele 89 de clarificări cerute de constructori arată că documentația are lipsuri grave și că riscăm să ajungem în aceeași situație ca în 2015, când o licitație similară a fost anulată din lipsă de ofertanți.

Compania de Infrastructură estimează că proiectarea și construcția centurii Comarnicului costă cel mult 332 de milioane de lei.

Un semnal de alarmă trag cei de la API și în legătură cu licitația pentru actualizarea studiului de fezabilitate și proiectării autostrăzii Ploiești-Comarnic-Brașov, unde doar o singură firmă a depus ofertă. Unul dintre motivele pentru care proiectanții nu s-au înghesuit să participe la licitație, spun cei de la Asociația Pro Infrastructură, este prețul prea mic al contractului, circa 57 de milioane de lei, care ar reprezenta sub 1% din valoarea lucrărilor.

Pentru o pregătire temeinică în special pentru o autostradă montană, cele mai bune practici vorbesc despre procente de 3-5%.

Într-un răspuns pentru Digi24, Compania de Administrare a Infrastructurii recunoaște că inițial 7 firme s-au arătat interesate de proiect, care au cerut 75 de clarificări.

În ceea ce privește prețul contractului, CNAIR spune că prevederile legale privind cheltuirea banilor publici o obligă să determine valoarea estimată a unui obiectiv pe baza unor criterii clare și verificabile. În mod uzual, CNAIR determină valoarea estimată prin raportare la obiective deja contractate și în raport cu numărul de experți necesar a fi mobilizați pentru elaborarea respectivelor documentații, au transmis reprezentanții instituției la solicitare Digi24.

Compania dă și câteva exemple de de contracte de realizare a unor studii de fezabilitate și proiectare câștigate cu oferte cuprinse între 45 și 57% din valoarea estimată la lansarea licitației, precum cele pentru autostrada A7, Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani, pentru autostrăzile Brașov-Bacău și Târgu Mureș-Târgu Neamț.

Pentru această achizitie publică și-au manifestat interesul 7 operatori economici care au adresat nu număr de 75 solicitări de clarificare, potrivit CNAIR.

Editor : Monica Bonea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
cmp_level, prv_level, m2digi24ro, stickyCookie
Studiu de Audienţă și Trafic Internet (prin CXENSE) brat.ro
cX_S, cX_P, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Instagram instagram.com Vezi politica de confidenţialitate
csrftoken, ds_user_id, ig_did, ig_cb, mcd, mid, rur, shbid, shbts, urlgen
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cx_profile_timeout, cx_profile_data
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi politica de confidențialitate