Ce înseamnă "implozie catastrofală" și care este cheia care poate stabili ce s-a întâmplat cu submersibilul Titan

Data actualizării: Data publicării:
submarinul titan
Submersibilul Titan a suferit o implozie catastrofală. Foto: Profimedia Images

După găsirea pe fundul oceanului a resturilor submersibilului Titan, atenția se va muta pe înțelegerea cauzei accidentului. Contraamiralul John Mauger, de la  Garda de Coastă americană, a declarat că submersibilul a suferit o implozie catastrofală. Pentru a răspunde la întrebarea de ce s-a întâmplat tragedia și cum ar fi putut fi prevenită, fiecare piesă găsită va fi adusă la suprafață și va si cercetată. Marea întrebare la care anchetatorii vor încerca să răspundă este dacă a fost vorba despre o defecțiune structurală, scrie BBC.

Pentru a răspunde la întrebarea de ce s-a întâmplat acest lucru și ce s-ar fi putut face pentru a preveni acest lucru, autoritățile vor aduna fiecare bucată din epavă găsită pe fundul oceanului, a declarat Ryan Ramsey, fost căpitan de submarin din Marina Regală a Marii Britanii. „Nu există o cutie neagră, așa că nu veți putea urmări ultimele mișcări ale navei în sine”, a spus el, dar, investigarea cauzei nu este diferită de cea în cazul unui accident de avion.”

După ce vor aduce piesele la suprafață, anchetatorii vor căuta locul unde s-a rupt structura fibrei de carbon, cheia la întrebarea ce s-a întâmplat în acele ultime momente, a spus el. Fiecare piesă va fi examinată la microscop, va fi analizată direcția filamentelor de fibră de carbon și se va căuta locul în care s-a produs ruptura.

Marea întrebare la care anchetatorii vor încerca să răspundă este dacă tragedia s-a produs din cauza unei defecțiuni structurale. Dacă ar fi fost vorba despre așa ceva, atunci submersibilul ar fi fost supus unor presiuni incredibil de mari, echivalente cu greutatea Turnului Eiffel, a declarat profesorul Blair Thornton de la Universitatea din Southampton. „Vorbim despre o implozie foarte puternică a carcasei principale”, a declarat el.

Citește și: Marina SUA a captat sunete "similare cu o implozie" la câteva ore de la dispariția submersibilului Titan 

„Fibra de carbon cedează din cauza defectelor interne ale construcției sale”, a explicat profesorul Roderick A Smith de la Imperial College din Londra. Îmbinările dintre fibra de carbon și titan necesită o cercetare foarte atentă, a afirmat el.

Violența imploziei înseamnă că poate fi foarte dificil să se determine succesiunea evenimentelor, adaugă el. „De aici și necesitatea recuperării și a unei examinări minuțioase, dacă este posibilă”

În această etapă nu este clar care agenție va conduce ancheta, deoarece nu există un protocol pentru astfel de incidente cu un submersibil. Din moment ce paza de coastă americană a jucat până acum un rol principal în operațiune, este probabil că va continua să joace un rol important.

Ce este o implozie catastrofală?

Submersibilul Titan, care se îndrepta în adâncuri spre epava pachebotului Titanic, a dispărut duminică, cu cinci persoane la bord, după ce a suferit o "implozie catastrofală", a declarat joi contraamiralul John Mauger, din cadrul Gărzii de Coastă americane.

Conul de la coadă şi alte resturi de la submersibilul dispărut au fost găsite de un vehicul operat de la distanţă la 1.600 de metri de prova Titanicului, care se află la aproape 4.000 de metri adâncime în Oceanul Atlanticului de Nord. Garda de Coastă a declarat că resturile găsite pe fundul mării indică o "pierdere catastrofală a camerei de presiune".

Opusul unei explozii, o implozie este atunci când un obiect se prăbuşeşte brusc şi violent. La acea adâncime, submersibilul a fost supus unei presiuni uriaşe şi chiar şi cel mai mic defect structural putea fi dezastruos, spun experţi citaţi de CNN.

"La acea adâncime, presiunea probabil este de circa 4 mii de tone pe metru pătrat (sau 390kg/cm pătrat), de peste 350 de ori mai mare decât presiunea de pe Pământ. Orice mică fisură ar putea provoca o implozie imediată, ceea ce putea distruge submersibilul", a declarat Tom Maddox, director executiv al Underwater Forensic Investigators, care a participat la o expediţie pe Titanic în 2005. 

La adâncimea la care se află epava Titanicului, presiunea este de aproape 4.000 de tone pe metru pătrat.

Mulţi se întreabă dacă echipajul a ştiut ce se întâmplă. Cu o presiune atât de mare asupra submersibilului, implozia s-ar fi produs într-o fracţiune de milisecundă.

O implozie catastrofală se produce la o viteză de peste 2.400 de kilometri pe oră, a declarat pentru CNN Aileen Marty, fost ofiţer de marină şi profesor la Florida International University. Ea spune că întreaga construcţie s-a prăbuşit înainte ca pasagerii din interior să realizeze că există o problemă. "Au murit într-un mod în care nici măcar nu şi-au dat seama că urma să se întâmple asta. În altă ordine de idei, dintre multele moduri în care putem muri, acesta este nedureros", a spus Aileen Marty.

Întrebat despre şansele de recuperare a membrilor echipajului de pe Titan, John Mauger, de la Paza de Coastă americană, a declarat că nu are "un răspuns în acest moment", dar că vor continua căutările. "Este un mediu incredibil de neiertător acolo jos, pe fundul mării", a declarat el joi.

Editor : G.M.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri