FOTO 3 cercetători marini au publicat o imagine cu o specie rară de rechin. Era, de fapt, o jucărie de plastic

rechin spiridus in apa
3 cercetători marini au publicat o imagine cu o specie rară de rechin. Era, de fapt, o jucărie de plastic. Foto: Profimedia

Oamenii de știință care au publicat o fotografie cu o specie rară de rechin și-au retras observațiile, după ce au apărut suspiciuni că specimenul era de fapt o jucărie din plastic, relatează Business Insider.

O fotografie a ceea ce se credea inițial a fi un rechin spiriduș care stătea pe niște stânci a fost publicată inițial de trei biologi marini în jurnalul Mediterranean Marine Science în luna mai. Imaginea a fost trimisă de un bărbat din Grecia pe nume Giannis Papadakis.

Acest rechin părea să fie conservat într-o stare remarcabilă, iar cercetătorii marini, care nu au observat și nu au interacționat niciodată cu specimenul din fotografie, au spus că este probabil un pui de rechin, deoarece li s-a spus că are cel mult 78 de centimetri.

Rechinii spiriduș sunt observați rar , deoarece trăiesc în mod obișnuit în fundul mării, la adâncimi de cel puțin 1.300 de metri.

În ultimele luni, alți biologi marini și experți în rechini au pus însă  fotografia sub semnul îndoielii.

Patru cercetători marini au publicat împreună un comentariu în noiembrie asupra lucrării, menționând mai multe ciudatenii. Rechinul avea prea puține branhii, avea înotătoarele greșite, părea ciudat de rigid și îi lipseau dinții, au spus ei.

„Apar îndoieli cu privire la autenticitatea imaginii furnizate ca dovadă pentru observarea rechinului”, au scris aceștia. Ei au mai remarcat că nu au cum să verifice dacă Papadakis este cu adevărat cel care a găsit rechinul și l-a fotografiat.

Discuțiile despre fotografie s-au răspândit online, pe un grup despre rechini, unde concluzia a fost aceeași: specimenul nu e real.

Unii dintre participanții din grup au observat că rechinul are o asemănare izbitoare cu o jucărie din plastic vândută de producătorul italian de jucării DeAgostini, care poate fi găsită pe internet.

În urma controverselor din jurul imaginii, cei trei oameni de știință care au folosit fotografia pentru cercetarea lor - Athanasios Anastasiadis, Evangelos Papadimitriou și Frithjof C. Küpper - și-au revizuit comentarii în ianuarie.

De data aceasta, au spus că rechinul avea probabil în jur de 18 centimetri lungime și au sugerat că ar putea fi vorba despre un embrion cu diformități pentru a explica bizareriile din fotografie.

Până la urmă, au retras cercetarea cu totul, deși spun că sunt în continuare convinși că imaginea e autentică.