Compania Nestle este acuzată că adaugă zahăr în produsele cu lapte pentru bebeluși vândute în țările sărace

Data publicării:
Baby girl holding baby milk bottle on high chair
Foto: Profimedia Images

Nestlé, cea mai mare companie de bunuri de consum din lume, adaugă zahăr și miere în laptele pentru sugari și în produsele din cereale vândute în multe țări sărace, contrar orientărilor internaționale care au ca scop prevenirea obezității și a bolilor cronice, potrivit unui raport citat de The Guardian.

Activiștii de la Public Eye, o organizație elvețiană de investigație, au trimis mostre de produse alimentare pentru copii ale multinaționalei elvețiene, vândute în Asia, Africa și America Latină, la un laborator belgian, pentru a fi testate.

Rezultatele, precum și analiza ambalajelor produselor, au scos la iveală adaos de zahăr sub formă de zaharoză sau miere în eșantioanele de Nido, o marcă de lapte praf destinată sugarilor cu vârsta de un an și peste, și Cerelac, o marcă de cereale cu lapte instant pentru copiii cu vârsta cuprinsă între șase luni și doi ani.

Pe principalele piețe europene ale Nestlé, inclusiv în Regatul Unit, nu există zahăr adăugat în formulele pentru copii mici. În timp ce unele cereale destinate copiilor mai mari conțin zahăr adăugat, nu există zahăr adăugat în produsele destinate bebelușilor cu vârste cuprinse între șase luni și un an.

Laurent Gaberell, expert în agricultură și nutriție al Public Eye, a declarat: „Nestlé trebuie să pună capăt acestor standarde duble periculoase și să înceteze să mai adauge zahăr în toate produsele destinate copiilor cu vârsta sub trei ani, în orice parte a lumii”.

Obezitatea este o problemă din ce în ce mai mare în țările cu venituri mici și medii. În Africa, numărul copiilor supraponderali cu vârsta sub cinci ani a crescut cu aproape 23% din anul 2000, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății. La nivel mondial, peste 1 miliard de oameni trăiesc cu obezitatea.

Nu este întotdeauna ușor pentru consumatori să își dea seama dacă un produs conține zahăr adăugat și în ce cantitate, doar pe baza informațiilor nutriționale tipărite pe ambalaj. Etichetele includ adesea zaharurile naturale din lapte și fructe sub aceeași rubrică cu zaharurile adăugate.

Conform liniilor directoare ale OMS pentru regiunea europeană, nu ar trebui să fie permisă adăugarea de zaharuri sau de agenți de îndulcire în niciun aliment pentru copiii sub trei ani. Deși nu au fost elaborate orientări specifice pentru alte regiuni, cercetătorii spun că documentul european rămâne la fel de relevant și pentru alte părți ale lumii.

Marea Britanie recomandă ca copiii sub patru ani să evite alimentele cu zaharuri adăugate din cauza riscurilor pentru sănătate, inclusiv creșterea în greutate și cariile dentare. Orientările guvernului SUA recomandă evitarea alimentelor și băuturilor cu adaos de zaharuri pentru cei mai mici de doi ani.

În raportul său, redactat în colaborare cu International Baby Food Action Network, Public Eye a declarat că datele furnizate de Euromonitor International, o companie de cercetare de piață, au dezvăluit vânzări globale cu amănuntul de peste 1 miliard de dolari (800 de milioane de lire sterline) pentru Cerelac. Cele mai mari cifre se înregistrează în țările cu venituri mici și medii, 40% din vânzări fiind realizate în Brazilia și India.

Dr. Nigel Rollins, medic specialist la OMS, a declarat că aceste constatări reprezintă „un dublu standard [...] care nu poate fi justificat”.

Cercetătorii au descoperit că cerealele cu aromă de biscuiți pentru bebelușii cu vârste de peste șase luni conțineau 6 g de zahăr adăugat per porție în Senegal și Africa de Sud. Același produs vândut în Elveția nu are niciun gram.

Testele efectuate pe produsele Cerelac vândute în India au arătat, în medie, că peste 2,7 g de zahăr a fost adăugat pentru fiecare porție.

În Brazilia, unde Cerelac este cunoscut sub numele de Mucilon, s-a constatat că două din opt produse nu aveau zahăr adăugat, dar celelalte șase conțineau aproape 4 g pentru fiecare porție. În Nigeria, un produs testat avea până la 6,8g.

Între timp, testele efectuate asupra produselor de la marca Nido, care are vânzări de peste 1 miliard de dolari la nivel mondial, au relevat o variație semnificativă a nivelului de zahăr.

În Filipine, produsele destinate copiilor mici nu conțin zahăr adăugat. Cu toate acestea, în Indonezia, produsele alimentare pentru copii Nido, vândute sub denumirea Dancow, conțineau toate aproximativ 2 g de zahăr adăugat la 100 g de produs sub formă de miere, sau 0,8 g pe porție.

În Mexic, două dintre cele trei produse Nido disponibile pentru copii mici nu conțineau zahăr adăugat, dar cel de-al treilea conținea 1,7 g pe porție. Produsele Nido Kinder 1+ vândute în Africa de Sud, Nigeria și Senegal conțineau toate aproape 1g pe porție, se arată în raport.

Un purtător de cuvânt al Nestlé a declarat: „Credem în calitatea nutrițională a produselor noastre pentru copilăria timpurie și acordăm prioritate utilizării ingredientelor de înaltă calitate adaptate la creșterea și dezvoltarea copiilor”.

Ea a precizat că, în cadrul categoriei „puternic reglementate” a alimentelor pentru copii, Nestlé a respectat întotdeauna „reglementările locale sau standardele internaționale, inclusiv cerințele de etichetare și pragurile privind conținutul de carbohidrați care înglobează zaharurile” și a declarat totalul zaharurilor din produsele sale, inclusiv cele provenite din miere.

Variațiile în rețete depindeau de factori precum reglementările și disponibilitatea ingredientelor locale, a spus ea.

Compania a redus cantitatea totală de zaharuri adăugate în portofoliul său de cereale pentru sugari cu 11% la nivel mondial în ultimul deceniu, a spus ea, și a continuat să reformuleze produsele pentru a le reduce și mai mult.

Zaharoza și siropul de glucoză au fost eliminate treptat din „laptele pentru copii în creștere” destinat copiilor mici din întreaga lume, a adăugat ea.

Editor : A.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri