Sari la conținut

Desenele care le schimbă copiilor personalitatea. Devin violenți și încep să se automutileze

The Guardian publică un material-analiză despre un fenomen destul de nou și foarte periculos pentru copii. Și New York Times abordase, în luna noiembrie a anului trecut aceeași problemă: imagini șocante care trec de filtrele aplicației pentru mobile și tablete YouTube Kids, dedicată evident copiilor.

shutterstock_624104951

Foto> shutterstock.com

În aceste „desene animate” personaje foarte îndrăgite precum Peppa Pig (n.r. Porcul Peppa - mai puțin cunoscut la noi) sau Mickey Mouse beau înălbitor de rufe sau sunt călcate de mașină.

O scurtă căutare pe net scoate la iveală că această problemă a fost semnalată în mult mai multe articole sau postări pe Facebook. Unele dintre aceste materiale fac referire și la gravele consecințe pe care le are fenomenul: copii înainte perfect sănătoși și fericiți devin speriați de întuneric, predispuși la episoade de plâns, devin violenți și încep să se automutileze. Toate acestea sunt simptome clasice de abuz.

Însă, în ciuda numeroaselor materiale scurse pe această temă, YouTube și compania mama, Google, nu a făcut prea multe să rezolve problema. În plus, nimeni nu pare să știe cine le produce, cum sunt făcute și de ce există.

Autorul materialului din The Guardian, James Bridle, scrie că în cadrul documentării acestuia a dat peste imagini greu de digerat și pentru un adult.

„În spatele provocărilor există o întreagă clasă de conținut lipsit de sens, generat pe baza unor algoritmi de căutare; milioane și milioane de video-uri cu un singur scop, de a atrage vizualizări și a produce venit”, scrie Bridle.

După ce un eseu scris de autor pe această temă s-a viralizat în întreaga lume, generând milioane de vizualizări, problema a fost discutată inclusiv în Parlamentul European, iar YouTube a început să ia unele măsuri. Timide însă, care nu par să fi rezolvat problema.

Pentru început, au restricționat reclama pe conținutul șocat targetat spre copii. Însă cum în fiecare minut pe platformă sunt încărcate 400 de ore de material, fenomenul este greu de controlat. Mai ales pentru că imaginile trebuie raportate de utilizatori care sunt copii și deci răul este deja făcut. După ce au încercat și un sistem automat de filtrare, în aprilie și-au acceptat înfrângerea, au renunțat cu totul la el și au trecut la moderarea manuală a conținutului.

Astfel, multe video-uri cu conținut șocant au fost șterse de pe platformă, însă este încă extrem de ușor pentru cei mici să acceseze acest tip de conținut. În plus, imaginile șterse sunt pur și simplu postate din nou.

Nimeni nu știe dacă aceste materiale sunt  făcute deliberat, sunt „opera” unor troli sau efectul unui sistem complex de creare de conținut. Și nici măcar nu asta e problema, scrie Bridle. Problema este că sistemul prin care aceste imagini sunt distribuite, pe care se viralizează și prin care fac bani este la vedere, chiar sub ochii noștri, și complice la fenomen, este de părere autorul materialului. Asta dacă putem fi sinceri cu noi și accepta problema.

De exemplu, sistemul prin care YouTube îți recomandă alte imagini nu face diferența între un film Disney și imagini șocate cu animale sacrificate în China. Iar acest sistem, de  tipul „dacă ți-a plăcut aia, îți va plăcea și asta” îi „dresează” pe oameni încă din copilărie să dea click pe primul lucru pe care îl văd, indiferent de sursă. Și este fix același tip de mecanism pe care în folosește Facebook și care a dus la răspândirea de știri false și teorii ale conspirației care au influențat, printre altele, votul pentru Brexit sau alegerea lui Trump în fruntea SUA. Apoi, imposibilitatea de a stabili sursa acestor materiale îi aruncă pe indivizi într-o mare de incertitudine existențială, care începe să fie simțită ca o stare normală a lucrurilor, mai ales într-o lume în care sisteme opace și care nu pot fi trase la răspundere ne controlează aspecte esențiale ale vieții de zi cu zi.

Bridle a mărturisit că a stat de vorbă despre această problemă și cu reprezentanți YouTube, însă, la fel ca toate persoanele care lucrează în tech, mulți cred că problema se va rezolva prin algoritmi mai buni, prin moderarea mai atentă a conținutului și odată cu dezvoltarea tehnologică. Alte persoane pe care le-a  abordat - occidentali, din afara zonei de tech, cu venituri mari - sunt pur și simplu șocați că oamenii își lasă copiii singuri pe YouTube.

Însă problemele de acest tip nu vor fi niciodată rezolvate blamând companiile, așa cum problema obezității nu va fi rezolvată prin demonizarea lanțurilor de fast food. Soluția ar fi programe care să-i ajute pe oameni să se ridice din sărăcie.

La fel, dacă YouTube a început să afecteze felul în care copiii sunt educați, soluția este fonduri mai multe care să meargă spre educație. Și asta pentru că primii ani din viața acestor persoane ne vor influența tuturor viitorul.

Etichete: internet , desene animate , youtube , violenta

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale