Părul ras cu briciul, culisele unei afaceri de sute de miliarde de dolari. Ruta principală: Europa

Data actualizării: Data publicării:
peruci

Cu lama plină de pastă de tumerică, un brici rade încet scalpul unei bătrâne. Podoapa capilară cade în mormane moi la picioarele femeii. Suntem în India, templul hindus Thiruthani Murugan, unul dintre cei mai mari furzniori de păr pentru industria perucilor.

Totuși, chiar dacă părul tăiat face din India principalul pol mondial de export pentru realizarea perucilor sau meșelor, la baza afacerii se află argumentul religios. Mai precis, majoritatea credincioșilor își rad părul pentru a-l oferi drept ofrandă zeilor templului. Acesta este primul pas care, ulterior, hrănește o enormă rută comercială spre Europa.

În timp ce practicanții de hinduism le cer zeităților noroc și sănătate, angajații templelor colectează în saci prinosul de plete care urmează să fie expediat pe piețele externe.

Cifrele oficiale spun că, anual, exporturile de păr uman aduc în bugetul Indiei sute de milioane de dolari, relatează AFP.

Dominația economică a perucilor de proveniență indiană are, însă, parte de doi competitori serioși pe același segment – Rusia și China.   

batrana hindu
Foto: AFP

Statele europene reprezintă clientela principală a „părului-ofrandă” care pleacă din templele indiene. Există în jur de 10 locașuri sacre hinduse care dețin o „felie” generoasă din cota de piață.

Cel mai scump tip de păr uman, care ocupă un sfert din dinamica pieței, este cel ras cu briciul de pe scalpul donatorului, în timp ce tăiatul cu foarfeca, afectând calitatea și rezistența firului, este calea cea mai scurtă spre un preț insignifiant.

După ce părul este colectat, sacii sunt scoși la licitație. Clienții – fabricile de prelucrarea părului – achiziționează tonele și le vând apoi sub formă de peruci sau extensii. 

Cât privește nivelul de muncă din temple într-o asemenea afacere, trebuie subliniat un singur detaliu concludent: se lucrează de la 4 a.m. până la apusul soarelui. Timp în care, sute de pelerini așteaptă la cozi interminabile, zilnic, ca să-și doneze podoapele capilare.

Profiturile obținute din licitații, sunt folosite apoi pentru cheltuielile de întreținere a templelor.  

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri