Studiu: Bacteria „Conan” a supraviețuit pe suprafața Stației Spațiale și ar putea rezista drumului spre Marte

statia spatiala internationala
Stația Spațială internațională. Foto: Guliver/Gettyimages

Un tip de bacterie foarte rezistentă la radiații a supraviețuit în afara Stației Spațiale Internaționale timp de trei ani, potrivit unui nou studiu, citat de CNN.

Misiunea japoneză Tanpopo a inclus bacterii uscate Deinococcus în plăci de aluminiu care au fost plasate în panourile expuse în afara stației spațiale.

Bacteriile Deinococcus se găsesc pe Pământ și au fost poreclite „Bacteriile Conan” de către oamenii de știință pentru capacitatea lor de a supraviețui frigului, deshidratării și acidului.

Bacteri poate rezista la o cantitate de 3.000 de ori mai mare de radiații decât cantitatea care ar ucide un om.

Misiunea Tanpopo a fost concepută pentru a demonstra că microbii pot trece de la o planetă la alta. Autorul studiului Akihiko Yamagishi, care este principalul investigator al misiunii spațiale Tanpopo și echipa sa au folosit o aeronavă și baloane științifice pentru a găsi bacteriile Deinococcus care pluteau de fapt la 12.000 de metri deasupra suprafeței Pământului.

Acest lucru l-a determinat pe Yamagashi, de asemenea profesor de biologie moleculară la Universitatea de Farmacie și Științele Vieții din Tokyo, să se întrebe dacă această bacterie, rezistentă la radiațiile ultraviolete (UV), ar putea supraviețui în spațiu și chiar călători către alte planete.

Bacteria Deinococcus este cunoscută că formează colonii mai mari de 1 milimetru.  Pentru misiunea Tanpopo, probele de bacterii au fost preparate și introduse în plăcile de aluminiu ale Stației Spațiale. Datele au fost colectate de pe plăci după un an, doi și trei ani.

Rezultatele depindeau în întregime de grosimea bacteriilor. Cele care au fost mai mari de 0,5 milimetri au putut supraviețui parțial, suferind leziuni ale ADN-ului. Deși bacteriile de pe suprafața agregatului au murit, cercetătorii au găsit un strat protector, care a asigurat supraviețuirea coloniei.

Pe baza estimărilor oamenilor de știință, peletele de bacterii cu o grosime mai mare de 0,5 milimetri ar putea supraviețui între 15 și 45 de ani în afara stației spațiale, în orbita Pământului. Echipa a prezis că coloniile acestei bacterii cu mai mult de 1 milimetru în diametru ar putea supraviețui până la opt ani în afara orbitei.

„Rezultatele sugerează că Deinococcus ar putea supraviețui în timpul călătoriei de pe Pământ către Marte și invers”, a spus Yamagashi.

Studiile anterioare au sugerat că bacteriile ar putea supraviețui mai mult în spațiu dacă ar fi protejat de rocă.

Editor: Robert Kiss