Un asteroid de mărimea unui oraș a dus la dispariția dinozaurilor acum 66 de milioane de ani

Dinosaur
Foto: Getty Images

Dispariția dinozaurilor a fost atribuită, pe rând, unui asteroid imens sau unei erupții vulcanice catastrofale, însă acum un grup de oameni de știință susțin că au descoperit adevărata cauză, infomează BBC.

Potrivit unui studiu condus de profesorul Paul Wilson de la Universitatea Southampton, dinozaurii au dispărut după ce un asteroid cu un diametru de 12 kilometri a lovit Pământul, în urmă cu 66 de milioane de ani.

Analiza efectuată de echipa sa pe sedimentele din ocean a dezvăluit că erupțiile vulcanice petrecute în India nu au schimbat clima suficient de mult încât să ducă la dispariția dinozaurilor.

Vulcanii pot lansa cantități enorme de gaze în atmosferă, iar acestea pot răci sau încălzi întreaga planetă.

Zona vulcanică din India avea dimensiuni impresionante - sute de mii de kilometri cubi de rocă vulcanică au fost aruncați la suprafață timp de mii de ani.

Noile cercetări efectuate de profesorul Wilson și de colegii săi din Europa și Statele Unite indică existența unei neconcordanțe atât în privința cauzelor cât și a momenentului în care s-a produs influența activității vulcanice.

Cercetătorii au forat în adâncul Oceanului Atlantic pentru a obține sedimente. "Aceaste sedimente sunt pline de organisme marine microscopice denumite Foraminifera," a explicat profesorul Paul Wilson. "Sunt în jur de 1.000 într-o linguriță de sedimente. Cu ajutorul lor putem afla compoziția chimică a oceanului și temperatura, iar astfel putem studia în detaliu schimbările care s-au produs înainte de extincție".

"Am descoperit că singurul fel în care putem corela simulările noastre climatice cu schimbările de temperatură este să avem erupțiile vulcanice cu câteva sute de mii de ani înainte de impact", spune Wilson.

"Am aflat că impactul este contemporan cu dispariția dinozaurilor", adaugă Wilson.

Unde a lovit asteroidul gigant

Investigațiile cercetătorilor au descoperit că un crater cu diametrul de 200 de kilometri, aflat sub Golful Mexicului, ar fi urma lăsată de asteroidul vinovat de dispariția dinozaurilor.

Când a lovit Pământul, asteroidul de dimensiunea unui oraș ar fi provocat valuri tsunami și incendii imense, pe lângă miliardele de tone de pământ și piatră aruncate în toate direcțiile.

Cercetătorii au mai stabilit că asteroidul a lovit o zonă bogată în sulf. Când aceast gaz s-a evaporat și s-a ridicat în atmosferă, a dus la o răcire foarte puternică a climei, pe o perioadă scurtă de timp, animalele și plantele fiind puternic afectate.

După cum arată fosilele, dinozaurii nu au putut trece peste schimbările climatice. Prin contrast, mamiferele și păsările au supraviețuit.

Noul studiu a fost publicat în jurnalul Science, iar principalul autor este dr. Pincelli Hull de la Universitatea Yale.

Editor web: Vlad Mironescu