„Proiectul nebunesc” cu care Erdogan vrea să dețină supremația comercială la Marea Neagră

Data actualizării: Data publicării:
kanal-istanbul_132914_6c5ae

Turcii sunt așteptați duminică, 24 iunie, la urne, în cadrul alegerilor anticipate care vor marca o tranziție la o președinție executivă, întărind astfel pârghiile puterii lui Recep Tayyip Erdogan, dacă acesta va câștiga turnirul electoral.

Promisiunile de campanie electorală ale președintelui turc nu au făcut rabat de la discursuri impregnate de megalomanie economică.

Poate că proiectul de infrastructură pe care Erdogan mizează în fața electoratului este Canalul Instanbul, replica mult mai profitabilă a Bosforului pe care liderul de la Ankara îl vede ca întruchipând ambițiile sale neo-imperialiste pe tabla de șah a geopoliticii.

De altfel, imaginea acestui proiect uriaș este simbolul central al afișelor sale de campanie care au împânzit orașele Turciei.

Canalul Istanbul, despre care Recep Tayyip Erdogan spune că va fi marea sa moștenire comercială lasată istoriei (cu „I” mare),  va secționa partea europeană a Turciei și va conecta Marea Neagră cu Marea Marmara, scrie The New York Times.

Din harta realizată de cotidianul american reiese că acest canal va porni din districtul Karaburun din provincia Izmir și va străbate, până la coasta Mării Marmara, Baklali (regiunea Istanbul) și Sazlibosna.

Prețul? O primă estimare oficială: 15 miliarde de dolari. Însă criticii președintelui Erdogan susțin că grandomania sa de sultan ar putea împinge prețul dincolo de 65 de miliarde de dolari și, partea cu adevărat gravă, ar putea duce la strămutarea a aproximativ 800.000 de persoane.

În societatea turcă, Canalul Istanbul este considerat „proiectul nebunesc” al lui Erdogan.

Luna trecută, sătenii din Sazlibosna au încercat să discute cu președintele turc despre ce se va întâmpla cu terenurile agricole și cu casele lor, care se află pe ruta deja înspăimântătorului Canal, însă au fost întâmpinați de o garnitură de jandarmi cu puști și tuburi de gaze lacrimogene, conform Reuters.

Forțele de ordine le-au explicat că sala era arhiplină și că ar fi bine să plece.

„Ceea ce face puternică Panama este Canalul Panama. Canalul Suez este cea mai mare sursă de venit pentru Egipt. Eu zic să supunem la vot. Voința Domnului este ca acest Canal Istanbul să fie o sursă de aer proaspăt pentru orașul nostru”, a declarat recent liderul Turciei la o întrunire electorală organizată la Istanbul.

În timp ce suporterii lui Erdogan văd în Canalul Istanbul o fabrică de bani și de locuri de muncă care va propulsa hegemonic Turcia pe segmentul comerțului maritim, Asociația Națională a Arhitecților turci atrage atenția asupra efectelor devastatoare pe care un asemenea proiect le va avea asupra mediului înconjurător. De asemenea, Canalul ar putea duce și la dispariția unui sit arheologic de lângă Istanbul, vechi de 8.500 de ani.

Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan a afirmat că va reduce drastic numărul de ministere, la 16, şi că va accelera procesul de luare a deciziilor în cadrul viitorului guvern, dacă va câştiga alegerile de duminică, transmite Agerpres.

„Când eram prim-ministru, existau 37 de ministere. Le-am redus la 26. Acum vom aduce numărul lor la 16'', a declarat Erdogan într-un interviu la ATV joi seara.

Sondajele de opinie arată că scrutinul ar putea fi mai strâns decât a crezut Erdogan când a convocat în aprilie alegeri anticipate pentru data de 24 iunie, sugerând că s-ar putea ca el să meargă în al doilea tur de scrutin prezidenţial şi partidul său de guvernământ, AKP, să-şi piardă majoritatea în parlament (600 de locuri).

Erdogan a indicat că AKP ar putea avea în vedere formarea unei coaliţii dacă nu reuşeşte să obţină o majoritate parlamentară, perspectivă în legătură cu care investitorii se tem că e posibil ca ea să ducă la un impas politic.

 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri