Sari la conținut

WP: Povestea cu Rusia nu e doar despre Facebook, ci şi despre Google

"În timp ce Senatul SUA pregătește audieri pe tema influenței pe care entitățile rusești ar fi putut-o avea în alegerile americane, este important ca reprezentanții aleși să ceară o transparență totală din partea uriașelor platforme digitale, Google și Facebook. Utilizarea platformelor digitale de către Rusia pentru a manipula alegerile din 2016 a dezvăluit puterea pe care o au aceste companii asupra vieții politice, precum și modul în care acestea au evitat responsabilitățile pe care le implică o astfel de putere", scrie Washington Post, într-un material de opinie care atrage atenţia că "până acum, cea mai mare parte a atenției publice s-a concentrat pe Facebook".

"Însă - subliniază analiza - aici nu este vorba doar despre Facebook. În aceeași măsură, dacă nu mai mult, este și despre gardianul american al știrilor și informațiilor, de departe cea mai importantă platformă digitală de publicitate din lume: Google. În timp ce Congresul convoacă audieri destinate să facă lumină asupra încercărilor Rusiei de a interveni în alegeri, este vital ca legiuitorii să solicite de la Google informațiile complete care nu au fost încă furnizate în mod voluntar".

Iar argumentul e, în esenţă, destul de intuitiv: "Ideea că Rusia a încercat să influențeze alegerile din 2016, dar a omis Google, este absurdă. Moscova nu este în niciun caz ignorantă cu privire la ecosistemul digital. Iar Google domină lumea digitală ca un gigant.

Google realizează peste 79% din traficul total al căutărilor pe desktop și peste 96% din traficul căutărilor pe mobil la nivel mondial. Grație poziției sale dominante precum și a influenței sale asupra infrastructurii tehnologice care furnizează publicitate altor site-uri, Google e responsabil cu peste 40% din publicitatea digitală din Statele Unite. În 2016, Google a generat venituri de 79,4 miliarde de dolari din publicitate digitală la nivel mondial. Google este și proprietarul YouTube care livrează 1 miliard de ore de filmări video pe zi și ajunge la mai mulți americani între 18 și 49 de ani decât orice televiziune prin cablu.

Așa că, atunci când Rusia a pus la cale un plan de utilizare a platformelor digitale pentru a interveni în alegerile americane, Google nu putea fi lăsat deoparte. Și totuși, am putea să nu aflăm niciodată câtă publicitate politică au plasat pe Google, în alegerile din 2016, Rusia și alte entități străine, din cauză că, în timp ce stațiile de televiziune și operatorii de cablu sunt supuse unei game largi de monitorizări federale, aceste reguli nu se aplică regelui căutărilor online".  

Câteva detalii, remarcă autorul, Jason Kint, devin relevante în actualul context: "Cu ani în urmă, Google a transmis Comisiei Federale Electorale (FEC) că publicitatea pe platforma sa este limitată la un număr de caractere și, din acest motiv, trebuie să beneficieze de o excepție legislativă destinată inițial unor obiecte de tipul creioanelor și a butonilor, care sunt prea mici fizic pentru a putea afișa informații suplimentare de avertizare. Firește, nu există o limită fizică a anunțurilor publicitare de pe Google. Este doar soluția preferată de Google de a folosi anunțuri mai scurte. Exceptarea acordată de FEC a dat posibilitatea oricărei entități de pe planetă să plaseze anunțuri publicitare politice pe Google fără obligația de a dezvălui informații suplimentare.

Deci, când Google a afirmat că agenții ruși au cheltuit sub 100.000 de dolari pe anunțuri, cum și-a dat seama că suma nu este  de fapt mai mare? Până la urmă, Google nu întreabă nici dacă un anunț publicitar este de natură politică și nici care este identitatea cumpărătorului. Compania trebuie să explice cum a determinat această sumă. În plus, Google împarte veniturile din publicitate cu producătorii de conținut care rulează anunțurile pe înregistrările video de pe YouTube sau pe site-urile de web prin intermediul platformei AdSense. Iar Google nu a dezvăluit ce sume a plătit prin acest sistem de partajare a veniturilor către entitățile care au încercat să submineze alegerile".

Potrivit autorului, "în ultimii ani, Google și Facebook și-au consolidat dominația asupra pieței de publicitate digitală. Astăzi, aproape 100% din creșterea veniturilor din publicitatea digitală în SUA merge către cele două companii care sunt adesea numite “Duopol”. Cei doi giganți au explodat ca dimensiuni și influență, în parte fiindcă furnizează un set incredibil de produse folositoare și valoroase, dar și pentru că sunt în poziția de a colecta date despre consumatori la o scară care nu poate fi concurată pe Internet. Însă nici companiile și nici guvernul nu s-au adaptat la puterea pe care “Duopolul” o are asupra informațiilor care sunt disponibile și asupra modului în care consumatorii le pot accesa. Concentrarea opiniei publice pe investigația despre Rusia oferă o oportunitate unică pentru restabilirea unui echilibru. Congresul trebuie să ceară răspunsuri reale și responsabilitate reală de la Facebook și de la Google".

Etichete: SUA , Vladimir Putin , Rusia , Washington , Facebook , alegeri , kremlin , google , youtube , Congres , hackeri rusi

Pe aceeași temă
Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
Da, accept
Modific setările
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
- Afișarea secţiunilor site-ului - Reţinerea preferinţelor personale (inclusiv în ceea ce privește cookie-urile) - Reţinerea datelor de logare (cu excepţia logării printr-o platformă terţă, vezi mai jos) - Dacă este cazul, reţinerea coșului de cumpărături și reţinerea progresului unei comenzi
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
RCS&RDS S.A. digi24.ro Vezi politica de confidenţialitate
prv_level, civicCookieControl, m2digi24ro, stickyCookie
Google Analytics google.com Vezi politica de confidenţialitate
_ga, _gid, _gat, AMP_TOKEN, _gac_<property-id>, __utma, __utm, __utmb, __utmc, __utmz, __utmv
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cX_S, cX_P, gcks, gckp, _cX_segmentInfo, cX_T
Google IDE google.com Vezi politica de confidenţialitate
IDE
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
- Analiza traficului pe site: câţi vizitatori, din ce arie geografică, de pe ce terminal, cu ce browser, etc, ne vizitează - A/B testing pentru optimizarea layoutului site-ului - Analiza perioadei de timp petrecute de fiecare vizitator pe paginile noastre web - Solicitarea de feedback despre anumite părţi ale site-ului
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
CrazyEgg crazyegg.com Vezi politica de confidenţialitate
ce2ab, ce_login, ceac, sid, _ceir, is_returning, _CEFT, ceg.s, ceg.u, __ar_v4, __distillery, __zlcmid, __zprivacy, _ga, _gat, ki_r, ki_s, ki_t, ki_u, km_ai, km_lv, km_ni, km_uq, km_vs, kvcd, optimizelyBuckets, optimizelyEndUserId, optimizelyPendingLogEvents, optimizelySegments
CXENSE cxense.com Vezi politica de confidenţialitate
cx_profile_timeout, cx_profile_data
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
- Interacţiuni social media (like & share) - Posibilitatea de a te loga în cont folosind o platformă terţă (Facebook, Google, etc) - Rularea conţinutului din platforme terţe (youtube, soundcloud, etc)
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Facebook facebook.com Vezi politica de confidenţialitate
a11y, act, csm, P, presence, s, x-referer, xs, dpr, datr, fr, c_user
Youtube youtube.com Vezi politica de confidenţialitate
GED_PLAYLIST_ACTIVITY,APISID, GEUP, HSID, LOGIN_INFO, NID, PREF, SAPISID, SID, SSID, SIDCC, T9S2P.resume, VISITOR_INFO1_LIVE, YSC, dkv, s_gl, wide
Twitter twitter.com Vezi politica de confidenţialitate
_twitter_sess, auth_token, lang, twid, eu_cn, personalization_id, syndication_guest_id, tfw_exp
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră, atât în cadrul site-ului nostru, cât și în afara acestuia.
- Oferirea de publicitate în site adaptată concluziilor pe care le tragem despre tine în funcţie de istoricul navigării tale în site și, în unele cazuri, în funcţie de profilul pe care îl creăm despre tine. Facem acest lucru pentru a menţine site-ul profitabil, în așa fel încât să nu percepem o taxă de accesare a site-ului de la cei care îl vizitează. - Chiar dacă astfel de module cookie nu sunt utilizate, te rugăm să reţii că ţi se vor afişa reclame pe site-ul nostru, dar acestea nu vor fi adaptate intereselor tale. Aceste reclame pot să fie adaptate în funcţie de conţinutul paginii.
Companie Domeniu Politica de confidenţialitate
Google DFP google.com Vezi politica de confidenţialitate
__gads, id, NID, SID, ANID, IDE, DSID, FLC, AID, TAID, exchange_uid, uid, _ssum, test_cookie, 1P_JAR, APISID, evid_0046, evid_0046-synced
Trimite
Vezi aici politica noastră de cookie-uri și de prelucrare a datelor tale